<3 Vila & Lille <3 Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Hvem ber dere i barnedåpen? Hva serverer dere? Jeg har liten familie. Mamma, pappa, lillesøster og lillebror med kjæreste. Vi tenker kanskje å ha min lillebror og hans kjæreste som fadder. Og en venninne av meg og en venn av sambo. Men så er det min samboers familie da. Svigermor og svigerfar. Eldstebror med samboer og to barn. Bror nr 2 med samboer og fire barn. Den eldste av disse har samboer og to egne barn selv. Bror nr 3 med samboer og tre barn. Jeg vil egentlig ikke ha noe stort selskap. Da eldstebroren til sambo døpte gutten sin for et par år siden var sambo og jeg faddere. Der var det kun besteforeldre og faddere som var bedt til dåpsfest. Slik kunne jeg tenkt meg å ha det også, men sambo er så redd for at søsknene hans skal bli skuffet og fornæmet... Hva serverer dere i barnedåpen? Blir det rart hvis man dropper middag og bare har kaffe og kaker? I tillegg til at jeg ikke er noen fan av store selskaper, så har vi rimelig dårlig råd også. Så jeg ønsker ikke å bruke mange tusen på barnedåpen... Hadde vært greit å få høre hvordan dere andre har tenkt å gjøre det...
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Vi har stor familie og i begges familier er det vanlig at alle blir bedt så vi var vel ca 40-50 stk i dåpen til veslesnupp og blir det samme i dåpen til den i magen. Da var det søsken, besteforeldre, våre tanter og onkler, noen av våre kusiner og fettere, venner av oss osv. Vi hadde koldtbord som vi laget til selv, og kaker og kaffer etterpå. Om dere kun skal ha desserten så ville jeg ha sagt fra til folk først hvertfall de fleste regner jo med å få mat og er sikkert sultne. Dåp osv blir ganske dyrt for oss i og med at vi må leie lokale for å få plass til alle + ha mye mat osv. Men man kan jo gjøre det rimelig billig selvom man inviterer "mange" også. Mat blir ikke så dyrt om man lager det selv
Gjest stockholms tjej Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 jeg syns jo at han sysken ska være med, jeg vet at mine sysken hadde blivit veldigt besvikne viss de ikke blev invitert... men de er jo opp til vær enkelte vilke som er invitert. håper dere finner ut av det=)
Tante Bassa Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Vi serverte påsmurte rundstykker, kaffe og kaker da vi hadde barndåp. Enkelt og billig.
Joikaboll@ Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Vi ber dem som er noe til barnet. Besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, faddere. Så ja, ville nok bedt alle. Mat, tja, vi har hatt snitter og koldtbord.Samt kaffe og kaker. Vi har ikke flust av penger selv heller, men vi lager mat og kaker selv så det koster ikke all verden. Vi skal ha barnedåp i sommer og da skal vi spise spekemat, enkelt og greit. En MÅ ikke ha mat i dåpen, går helt greit å be kun til kaffe og kaker også, men da ville jeg nok bedt folk til litt sein efta, slik at folk kan spise middag hjemme eller ute før dem kommer. Tenker da at folk spiser frokost i 9 tida, så i kirken og kanskje kaffe og kaker i 13-14 tida, da hadde jeg sulta ihjel ;o)
Laybik Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Vi kommer også til å be alle våre søsken m/familie + besteforeldrene til bebisen og kanskje besteforeldrene våre? Vi blir mange synes jeg, ca 30 stk, men synes det blir veldig dumt å ekskludere noen.
Laybik Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Til mat tenker jeg vi sereverer gryterett og ris eller noe annet som går greit å lage mye av, og så kaker til kaffen.
Mops7 Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Vi har gjort det litt forskjellig, men en ide dersom mange blir bedt er jo å ha korgfest.. Alle tar med seg noe, det er jo skikkelig utradisjonelt, men hvorfor ikke? Ellers har vi hatt dåp med bare få gjester, og en annen med mange gjester men bare kaffe og kake, og begge deler gikk utmerket.. Jeg ville nok satset på å lege slik korgfest jeg, det er jo kjempekos og de fleste vil nok være glad for å få være en del av det, og å få lov til bidra.. Håper dere finner en løsning som passer godt for dere:)
<3 coccinelle Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 Hvis broren hans gjorde det slik og bare inviterte besteforeldre og faddere kan de vel ikke bli fornærmet om dere gjør det samme? Hos oss er det vanlig å be alle og ha middag men det trenger ikke være så dyrt. Noen venner av oss hadde trøndersodd. Kan kjøpe spann i frysedisken. Og noen andre hadde rømmegrøt og spekemat. Kalkun er også billig mat som kan stekes på forhånd og varmes opp samme dag. Få andre til å lage kaker så slipper du de utgiftene. Besteforeldre hjelper vel også gjerne til?
Vannekanne Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Til vår førstefødte hadde vi alle våre søsken og deres samoere/kjæreste, våre foreldre og besteforeldre. Dette ble mange (ca 25) til tross for at ingen av våre søsken har fått barn enda. Den eneste grunnen til at vi ba alle var at dette var den første. MEN med nestemann som ventes i september kommer vi bare til å be faddere pluss våre foreldre. Sist hadde vi koldtbord, som vi fikset selv- ble derfor ikke dødsdyrt, men ble selvsagt ganske dyrt. (tror det ble ca 4000kr, inkludert brus og slikt.) Men svigers betalte halvparten, og vi hadde det hos dem. Grunnen til at jeg ikke vil ha så mange denne gangen er at for det første er det mye forberedelser, relativt mye "stressing" mens festen pågår, og så plutselig er det ferdig uten jeg følte jeg hadde fått snakket med halvparten. Så er det rydding etterpå. Neste gang vil jeg altså ha et lite selskap, men med like godt mat- og kunne være litt mindre vertinne og litt mere "med" i selskapet. Litt mere kvalitet enn kvantitet liksom. Pluss min familie er ikke akkurat de som digger familieselskap mest av alt her i verden, så tror ikke de syntes det gjør noe. Hvis alle skal inviteres til alle dåpene som kommer til å skje kommer vi til å gå i dåp hele tiden om noen år....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Noen ber bare faddere,andre tar med beste og olderforeldre andre igjen tanter og onkler av barnet og gjerne deres barn. En må finne ut hva en føler er riktig for seg. Da jeg døpte min datter hadde vi besteforeldre til barnet og alle tanter og onkler til barnet og deres barn. Når andre mann kom til verden,døpte jeg ham ikke,men velsignet ham,da gjorde vi det på samme måte (med noen få unntak) og tok med et søskenbarn med ektefelle,som da var bønnefadder. Nå som velsignelsen til prinsessen i magen står for tur,kommer vi nok til å gjøre det på samme måte som vi gjorde det sist. Vi hadde selksapet ute og serverte tre retters middag og hadde kaffe og kake senere på dagen. En trenger jo ikke ha middag,men litt mat,utenom kaffe og kake synes jeg det bør være. Som noen over her sa,f.eks smurte rundstykker,trenger ikke være så avansert og koste så mye,men litt mat synes jeg som sagt det bør være. Unasett hvordan dere ordnere dere,håper jeg at dere får en fin dag.Lykke til
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 Da vi døpte førstemann hadde ikke vi noe særlig til økonomi, men derimot en svææær familie der det var tradisjon at alt som kunne krype og gå var invitert. Vi holdt selskapet hjemme, så da slapp vi leieutgifter på lokale. Lånte stoler og bord av familie og venner, kjøpte papirduker og pynt/lys på Europris (ja, de har veldig mye fint der faktisk!), fikk farmoren min som er veldig flink med mat til å lage snitter utav slike loffskiver som man kjøper ferdig oppskåret i butikk (kjempegode!) og så fikk de karbonadesmørbrød ved siden av det igjen. Brus kjøpte vi på kassesalg og satt ut på bordene, så fikk folk forsyne seg. Vi hadde ikke middag og ingen klaget for den del Har også veldig mange flinke kakebakere i nærmeste familie, som stod for baksten.
Resilience Skrevet 26. mai 2008 #14 Skrevet 26. mai 2008 Ja jeg skjønner den økonomibiten, men jeg tror vi kommer til å be på. Jeg har fem søsken, tre med partnere, og dobble sett foreldre, så vi blir en del folk. Men for meg blir det viktigere å ha venner der enn tanter og onkler (av oss, ikke barnet). Vi vurderer også å gå for venner som faddere i stedet for søsken. Noen andre som har det, eller som ber venner i dåpen?
gullunge+1imagen Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Jeg hadde blitt kjempelei meg hvis jeg ikke hadde blitt invitert i dåp av min søster jeg.. Så det kunne ikke jeg gjort nei, søsken som i tante/onkler til barnet står som en selvfølge på gjestelista her. Vi lagde koldtbord i forige dåp, billig og skikkelig vellykka:) Vi hadde ingen venner av oss bortsett fra de som var faddere der, og det gikk fint for alle:)
lille spira Skrevet 26. mai 2008 #16 Skrevet 26. mai 2008 Jeg venter første i november, så har ikke kommet helt til den problemstillinga enda. Men jeg vet vi kommer til og be våre foreldre og besteforeldre, søsken m/kjærester + noen venner, så alt i alt kanskje vi blir 20ca. Men så eeeeeelsker jeg familiesammenkomster og er vant til at det er minst 35- 40 i hver dåp/konfirmasjon f.eks. Men her er heller ikke økonomien kjemperomslig, så det jeg ser for meg er koldtbord hvor vi står for det mest grunnleggende - brød/rundstykker ol. Mens gjestene tar med seg forskjellig annet. Her hos oss vil ikke det bli første gangen det blir gjort sånn, og ingen har noe i mot og bidra. De fleste vil jo sannsynligvis spørre om å få hjelpe til, bake kake, fikse og ordne allikevel. Så tipper vi vil komme ganske greit unna der. Og foreldrene på både min og samboers side har bygd seg nye hus nå nylig, med god plass, så vi vil nok ikke trenge og leie lokaler heller. Hvis ikke er jo f.eks gryterett og ris billig mat hvis man planlegger litt i forveien. Kjøper kjøttdeig på tilbud og fryser ned ol.
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #17 Skrevet 26. mai 2008 Det går også an å kun be de voksne, det er tross alt snakk om 9 barn her.. Be besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og faddere.. Det trenger ikke koste all verden med litt matservering.. Da vi døpte minsten, serverte vi biff stroganoff gryterett med ris. salat og baguetter.. Vi var 20 personer og betalte under 2000 kr for all mat.. Det som kostet var kjøttet, resten koster nesten ingenting =)
Edelweis Skrevet 26. mai 2008 #18 Skrevet 26. mai 2008 da vi døpte snuppa vår, så inviterte vi faddere og gudforeldre. da var søskenbarnet mitt gudmor, en kompis gudfar hadde med seg samboer, og min bror og samboer med 1 barn. pluss min pappa som hjalp meg med maten. vi serverte Sodd, som dog er så vanlig i trøndelag. ingen som ble såret av at de ikke ble invitert, alle fikk komme til kaffen etterpå. vi hadde ikke råd til å ha alle sammen, å det må de bare finne seg i. =) synes dere må gjære det som er best for dere selv, å ikke tenke på hva de andre mener.
Monique72 Skrevet 26. mai 2008 #19 Skrevet 26. mai 2008 Med førstemann hadde vi koldtbord hjemme. Da var det kun besteforeldre og faddere som var invitert. Med andremann valgte vi å bestille lunchbuffet på et koselig hotell i nærheten, og inviterte besteforeldre, faddere, barnets tanter og onkler. Faktisk så ble utgiftene omtrent de samme. Skal ha det på hotellet denne gangen også. Tror det kostet oss ca. 3500 totalt .
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 26. mai 2008 #20 Skrevet 26. mai 2008 Vi er fra trøndelag og her er det tradisjon å servere sodd:) Enkel mat å lage og billig:) Så spør vi besteforeldre osv om å bake kaker:) Pluss fruktsalat og boller f.eks:) Vi ber inn våre foreldre, besteforeldre, søsken og onkler og tanter siden vi begge har veldig god kontakt med familiene. Så vi blir 29 stk, da er det med 3 småbarn. Venner av oss og søskenbarna våre kommer på kaker og kaffe:) Tror det ble slik jeg:) Minste du kan be er vell dine søsken og samboers søsken. Trenger jo ikke å ha med barna deres:) Men de kan jo inviteres til kaffen:) Leie av hus: Er det ingen mulighet for å ha det hjemme hos noen? Dekor: Låne langduker av din mor, svigermor, besteforeldre osv? samme med sølvtøy og tallerkener. De bruker jo å ha mye slikt:) Lys kan dere kjøpe fra europris, og blomster kan man jo plukke selv:) Eller kjøpe roser fras ica, der får du 10 roser til 30 kr:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå