Gå til innhold

Har alle felles konto??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo har hver vår konto, men ser det er veldig mangen som har felle konto.. Er det noe man bør tenke på å skaffe seg el skal vi bare fortsette med hver vår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles regningskonto men hver vår lønns-/brukskonto.

Regner med det var bank du snakka om :P

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto. Han har en sparekonto, og jeg har mange, hver til sitt bruk. Også har vi en konto til regninger, hvor vi overfører et visst beløp hver hvermnd. slik at vi har penger til de faste avgiftene. Lån, strøm, telefon, årsavgift, kom. avg. og sånt... Smart, da har vi penger når de store regningene kommer :)

Skrevet

vi har felles husholdningskonto. inn dit går det 7000 kr hver måned som skal gå til mat og bensin. ellers har vi hver vår brukskonto, men alt vi har av penger blir delt på. ikke no som er mitt og ditt. førsst av alt går regningene så kommer alt andre. vi deler på alt vi=)

Skrevet

Vi har begge deler.

Hver vår lønnskonto og en felles "utgiftskonto". Hver måned på lønningsdag har vi et fast trekk fra lønnskontoene våre (han litt høyere trekk enn meg siden han tjener mer), også betales alt av lån og faste utgifter (regninger) fra den felleskontoene. Tilbake på våre egne kontoer står det igjen penger til mat, bensin, mobilregninger, klær, lommepenger osv. Vi legger oss ikke opp i hvordan den andre disponerer pengene på sin egen konto, men vi er ganske fornuftige begge to, og vi deler på utgiftene. Trenger flere av ungene både jakke og sko, deler vi på å betale. Den ene går aldri blakk mens den andre er knegen med pengene sine om du skjønner...

Fordelen med den felleskontoen er at det alltid er penger på den, siden vi setter inn penger hver måned sparer vi jo opp til f.eks kvartalsregningene, så når både kommunale avgifter og forsikring kommer på samme måned merker vi ingenting til det, for pengene til de regningene allerede står på konto.

Skrevet

Vi har hver vår konto, sparekonto etc. Vi blir enige om hvem som betaler hvilke regninger, og vi bruker på en måte de resterende pengene i fellesskap! Jeg drar aldri til byen å handler masse som jeg ikke har blitt enig med han om først og det samme gjelder han! Det fungerer veldig bra her i huset i hvertfall!!

Skrevet

Vi har bare hver våre kontoer, men ser på alle pengene som felles eie.

Skrevet

Vi har våre egne kontier! Vi har to felles unger, og tjener omtrent likt.

Leiligheten har vi betalt med halvparten hver. Vi skriver opp hva vi betaler av felles utgifter i en egen bok som barnehage, strøm, husleie, forsikringer osv. Vi prøver å betale omtrent likt hver. Mat kjøper vi begge, uten å føre noe "regnskap" på det.

For meg er det helt avgjørende å vite at jeg har kontroll over økonomien min selv. I tillegg slipper vi at samboer blir sur hvis jeg kjøper dyre klær av felleskontoen, og vi slipper at jeg blir sur hver gang han kjøper nye sko (har vanvittig skodilla). Vi krangler egentlig svært sjelden om økonomi!

Skrevet

Vi har hver våre kontoer og hver sine ting å betale...

Men vi har ikke vert sammen veldig lenge da, og bebis er ikke født enda...

Skrevet

Hi her

Takk for svar:)

Kunne på en måte tenkt meg felleskonto, men er veldig usikker. Pga sambo kjøper masse "unødvendig", så det blir av og til tomt på kontoen ei uke før lønning. Da er det jo greit at eg har min egen konto. Han får penger i midten av mnd og eg i slutten.

Han betaler lån på leilighet, bensin (eg har ikke lappen) osv. Betaler min egen mobil rekning + kjøper klær til ungene. Mat og bleier kjøper vi begge to

Skrevet

vi har hver vår konto.

han har mere inntekt pga jeg er mest hjemme etter barnehagen og da betaler han barnehage regn hver mnd, og jeg forsikringa og barnesvømmin 3 ganger i året,

mat handler annenhver gang osv.

kunne aldri hatt felles, for han er litt mer sløsete enn meg.hehe

Skrevet

Vi har hver vår konto og forskjellig bank.

Hans penger går til de faste regningene og den mnd handleturen vår.

Min går til noen få faste regninger jeg har på efaktura hos meg. Resten går til felles. Vi får lønn forskjellige dager i mnd, slik at vi bruker hans penger først, så kommer mine osv.

Også er jeg veldig glad for at vi har forskjellige banker. For hans bank har ofte problemer, min har jeg bare problemer med å komme inn på nettbanekn (som oftes oppgradering og jobb på den når jeg er der)

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto men overfører penger til en felles konto hver mnd som brukes til faste og løpende felles utgifter (bolig, mat, felles aktiviteter, alt som har med baby å gjøre). Synes det er praktisk sånn, orker ikke telle på kronene eller spare på kvitteringer på hvilke utgifter hver enkelt av oss har! Etter at jeg har overført penger til felleskonto blir resten stående på min egen som jeg disponerer akkurat som jeg vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...