iznogood Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Da jeg vokste opp var det ingen tilrettelegging av fritid eller aktiviteter. Vi gikk inn og ut (mye ut... masse småsure husmødre den gangen) hos hverandre uten å ha ringt og avtalt på forhånd. Det å ringe genererte en styggedom som het tellerskritt, og slik skulle voksne folk som slet for kronene sine ha seg frabedt. Det var gratis å gå bort og ringe på døren. Forleden dag fikk jeg telefon fra mammaen til storebrors bestekompis. Han bor ca 1,2 km unna å spasere på fortauet uten å krysse noen vei. - Hei, sa det... det er lenge siden han og sønnen har lekt sammen på fritiden, kan han komme bort i morgen? - Ja, det kan han sikkert, sa jeg. - Da leverer du ham klokken 16 hjemme hos oss, jeg kommer syklende fra jobb og burde være hjemme klokken ca. 16 ellers er jeg rett rundt svingen og så henter du ham klokken 20, eller skal vi si 19:45. - Men jeg jobber til klokken 16 og så skal jeg gå hjem, da er klokken 16:50... Og så har jeg to små som skal ha middag. Og de legger seg klokken 19, så da kan jeg ikke hente. Forsøkte jeg meg på.. - Altså det må bli klokken 16 for da kommer jeg hjem og så skal vi ha middag og da spiser jo han hos oss. Insisterte det i røret, som om jeg aldri hadde sagt noe som helst. - Men jeg kan jo ikke levere noen før jeg i det hele tatt har kommet hjem? Han kan jo gå bort selv, da? Men det kan han ikke - for da kan han forderve bestekompisen så han skjønner at det faktisk går ann å spasere litt og være noe selvhjulpen. Og sånn forløp det seg nedetter. Enden på det hele var at storebrors pappa måtte kalles på banen for å levere og hente. Jeg sliter litt med at verden har blitt så fullstendig voksenstyrt på mange områder. I mitt hus er døren åpen og barna kan komme på besøk når de vil. Om jeg må sitte litt opptatt, så er det så greit at jeg bare sier fra om det. Er jeg egentlig litt lat og uansvarlig som ikke er kjempefan av all foreldrestyringen?
dritgrei hei hei! Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 det er jo den formen der vi vil til livs ikke sant, det er jo mitt mål i alle fall, at det skal være lett å bare gå, eller bare komme... men neida her skal det hentes og bringes og kjøres i hytt og gevær, og jeg er jammen meg ikke noe bedre selv når det kommer til stykket... bæsj.... "kunne jag vrida tiden tilbaka... rei rei rei" hilsen lisa ekdal
Maud Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Ååå, jeg kjenner meg igjen i tankegangen din. Det var i de retninger jeg tenkte da jeg skrev at vi "organiserer dem foran og bak" eller hvordan jeg så smidig formulerte meg. Jeg mener at når man er åtte-ni år da kan man bevege seg litt rundt i verden selv. Ikke på de store veiene, men der man er kjent og det er trygt sånn trafikkmessig, Storebror går frem og tilbake til skolen selv og har gjort det ganske lenge. Da kan han da gå til venner selv også? Når det er mørkt ute, foretrekker jeg å hente ham selv om han ikke er mørkeredd selv. Da vi begynte å slippe storebror løs, var vi senere ute enn noen og tidligere ute enn mange. I hans gamle klasse var det fortsatt elever som ble fulgt og hentet selv om det er fortau hele veien til skolen og veien skal krysses bare et sted og der er det skolepatrulje. De samme foreldrene organiserte alt sosialt samvær på fritiden og lot ikke ungene forlate egen hage uten anstand. Av og til lurer jeg også på om det er min egen latskap eller min uansvarlighet som gjør at jeg synes han kan klare å komme seg hit og dit alene. Jeg er heller ikke fan av all foreldrestyringen og tenker at vi gjør både oss selv og ungene en bjørnetjeneste dersom de ikke slippes løs litt sånn gradvis. At pappa måtte innkalles til eskortetjeneste synes jeg herfra høres litt unødvendig ut all den tid du mener at din sønn kunne klart dette selv helt uproblematisk.
iznogood Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2008 Du vet... Jeg kunne jo fått ført damens sønn like ut i fordervelsen ved å vise ham at der finnes en frihet uten mamma.... Gå på fortauet 1,2 km (15 minutters gange på det langsomste) Det morsomste for meg var at damen hadde hele opplegget spikret etter sin timeplan - og at opplegget skulle passe for meg også var tydeligvis helt fremmed og et konsept som hun ikke kunne forholde seg til. Jeg innrømmer også å ha kritisert hennes oppdragelse av sin sønn. Fy på meg og dask på lanken! Men jeg mener at når min sønn og hennes sønn har vært med på å erte og plage en annen gutt, så synes jeg det skal konsekvenser frem. Ikke bare noe pedagogisk jammer om at tenk så lei seg han bli og sånn må du ikke gjøre...
phantomet Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Nå har jeg ihvertfall registrert fire damer her inne som vil en snodig vane til livs...megselv innebefattet.. Jeg smiler alltid litt når jeg leser eller hører spørsmål som: "Hvor gammelt er barnet når det får lov til å leke alene i hagen?" Hvor gammelt er barnet når det får gå alene sammen med skolekamerater til skolen?" Som om det finnes nnoen fasit svar på dette. Det jeg har setti mine år som pedagog, og styrer i barnehage er at barna våre mister mye av seg selv og sin viljeskraft fordi vi voksne skal planlegge deres fritid i stykker... Jeg stemmer for å lære barna mestring, toleranse, utforskertrang, selvstendighet, sosialeferdigheter og å ta eget initiativ... Hvordan skal det gå med alle disse små menneskene når samfunnet plutselig forventer at de skal ta egne beslutninger til beste for seg selv om andre....? Om vi kan putte i dem litt fornuft, evne til å se sammenhenger og styrke til å si nei til ting de føler seg ukomfortable med også...tror jeg vi har gjort en ok jobb...
Gummelillan Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Hvor gamle er de da? Her har vi jente på snart 8. De siste året har vel venninneflokken løpt ned husene til hverandre sånn helt uten plan. Og avtaler overnattingsbesøk sånn ca hver eneste helg, gjerne både fredag og lørdag... Gå hjem fra skolen har hun også gjort det siste året. Nå stikker vi bare innom en gang i blandt for å sjekke at skifttøyet etc faktisk er der og ikke ligger strødd til alt av venninner. Men denne jentegjengen er nok da også ganske modne. Det finnes fortsatt både gutter og jenter som blir hentet på skolen. Og fortsatt henter vi etter venninnebesøk dersom jenta som er besøkt bor veldig langt borte og det er mørkt. Men ellers er det vel omtrent som da vi var små. Bortsett fra at jeg bodde på en bitteliten øy (uten baker...) og de er kjempeflinke jenter som forholder seg til trafikk, skumle friterier på nærmeste gatehjørne etc.
iznogood Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2008 Storebror her er 9 år og går i tredje klasse. Han blir også hentet om det er mørkt eller langt borte, men sånn innenfor en radius av 20 minutter spasertur uten å krysse noen veier mener jeg er overkommelig :-) Jeg mener også at han må få elge litt venner og interesser selv. Det å tvangskoble noen fordi foreldrene synes det skulle vært så kjekt om de lekte sammen, blir helt feil for meg. Eller at alle først skal på barnegymnastikk og siden spille fotball - for sånn skal det bare være, blir også helt feil for meg. Å lære å mestre og å bli trygg på segselv og sine ferdigheter synes jeg er mye viktigere enn å sparke fotball :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå