minst Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Lurer på om det kanskje betyr "å fyse på, ha lyst på"
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Tja : Fyse, ha lyst på noe. Min kjære kjesker på noe å spise om kvelden f eks. Han er fra Vestfold. Mulig det ha flere betydninger.
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Ja, betyr å være sugen på noe. i Larvik sier vi (direkte uttalt) sjessær
Arb.ledig husmor Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2008 Han sier kjeske seg med god mat og drikke... Kjeske seg med søte jenter... Kan ikke bruke fyse på i den sammenhengen vel? Er fra sørlandet, forresten...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Da betyr det vel å kose seg med høres det ut som!
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 Jeg er fra vestfold, og det har jeg faktisk aldri hørt om! men forstår jo forklaringen!
Arb.ledig husmor Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 25. mai 2008 Va noe mer enn å kose seg med... Han kunne ikke forklare det selv... Men da får eg bare sitte her og være nysgjerrig på ordet da, t han kan si noe mer om ordet...
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #11 Skrevet 25. mai 2008 På sørlandet brukes det om å ha lyst på/være fysen på- da sier man sjeske eller at man er sjesken. Det trenger ikke å dreie seg om en spesifikk ting, men et typisk eksempel når man er sjesken er at man begynner å tråle skapene på kjøkkenet etter noe som kan dekke behovet. Har også hørt det brukt om alt fra ei veske man har lyst på, klær, sko til mat eller drikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå