Gå til innhold

Hva mener dere; Ang. å snu barnesetet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er snart 20 mnd. Han sitter bakovervendt i bilen, men jeg har null sikt i vinduet på siden han sitter pga. barnesetet. Jeg liker ikke så godt å bruke bare speilene når jeg rygger...

Lurer på om jeg skal snu det nå selv om man oppfordrer barn til å sitte bakovervendt til de er 2,5 år. Hva mener dere?

Han er også mye mer fornøyd når han sitter forovervendt (gjør det i besteforeldrenes bil...)

Har bare lyst på noen tilbake meldinger. Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gjort det. Du blir flinkere å rygge etter speil etterhvert, bare ta det helt med ro så går det så fint atte...

For meg er barnets sikkerhet viktigere enn komfor.

Skrevet

man oppfordrer forresten bare til å sitte bakovervendt til minst 3 år, helst 4 eller 5 år.

jeg hadde ikke gjort det, bare for en slik ting. har du klart det så lenge som nå, klarer du det litt til. man venner seg til det. utsikten blir litt dårligere ja, men da lærer man seg å bruke speilet mer.

du må gjøre akkurat som du vil,og som du føler for. men jeg mener det er en "teit" unnskyldning for å snu han. men nå hadde ikke jeg hatt mini forovervendt i besteforeldrene sin bil heller, fordi jeg er så nøye på bilsikring. og jeg vil ikke han skal "vite bedre" enn å sitte bakovervendt før han er stor nok.

Skrevet

heisann. jeg har måttet ha jenta framovervendt fra hu var 1 år jeg. hu nekta ellers. bare hyla å raste. nå er hu 19 mnd, å ha hu bakovervendt hadde ikke gått nå heller, for hu er så lang at føttene går langt oppover seteryggen, noe som jeg synes ser uvehagelig ut. jeg snakke med de som solgte meg bilsetet, og jeg kjøpte stolen bare på grunn av at det var best i test begge retninger. =) hadde stola på magefølelsen min der jeg hadde jeg vært deg=)

Gjest bissen
Skrevet

Selv om man egentlig skal det, kjenner jeg faktisk ingen som har hatt barnet bakovervendt når det var så stort som 20 mnd:) Vi snudde jentene da de var rundt et år, av samme grunn som nevnt over:)

Skrevet

2.5 år? Det er da virkelig 4 år det anbefales å sitte bakovervendt til(av Trygg Trafikk, Statens Vegvesen, NTF, Folksam, NAF, overlegen på barneintensiven på Ullevål sykehus m.fl.)

Det er så utrolig stor forskjell på sikkerheten.. Sjekk filmen

http://blip.tv/file/815221

Skrevet

Forøvrig har jeg min snart treåring bakovervendt i en Golf og jeg kjenner flere som har både 3, 4 og 5 åringer bakovervendt.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan HI har plassert barnesetet i baksetet. Jeg har ikke noe problem med sikten bakover selv om snuppa sitter bakovervendt.

Trygg Trafikk anbefaler at små barn sitter bakovervendt. Faren for whipplash blir så mye mindre når de ikke sitter forovervendt. Jeg ville ikke ha snudd så små barn uten at det var spesielle grunner til det.

Jeg skjønner heller ikke dere som sier det er trangt. Vår jente på 22 mnd har fortsatt god plass bakovervendt.

Hos oss er imidlertid problemet bilsyke. Jeg funderer på hvor lenge vi kan utsette henne for kvalme og oppkast. Men har ikke lyst til å snu henne heller. Sikkerheten er det viktigste.

Skrevet

HI her

Vil bare svare på siste innlegget her. Du lurer på hvordan jeg har plassert barnesetet. Finnes det flere måter å plassere det på?? Nei... Men to grunner for å få dårlig sikt er: type barnesete og type bil. Vi har ikke så stor bil, og barnesetet er faktisk ganske høyt oppe, synes jeg. Derfor ser jeg ikke så godt ut når jeg snur meg og ser ut av det vinduet.

Jeg kommer til å snu han etterhvert, han har ikke så god plass til beina, som kommer av at det ikke er så stor plass i baksetet...

Men er heeelt enig om at sikkerheten kommer først, hvem gjør vel ikke det.

Skrevet

For all del; ikke snu barna deres før det er absolutt nødvendig!!

For ikke lenge siden omkom det en liten gutt på 2,5 år i en bilulykke (frontkollisjon). Han satt forovervendt og nakken tålte ikke påkjenningen i sammenstøtet (var ikke spesielt høy fart heller - 50 - 60 km/t på begge bilene). Så tenk dere om før dere snur setene!

De aller fleste barn kan sitte bakovervendt til de har passert både 3 og 4 år, ja de må sitte med bøyde bein, men dere må huske at småttisene ikke blir stive og støle i kroppen på samme måte som oss voksne, og med mindre de blir bilsyke av å sitte bakover, bør dere absolutt ha de sittende bakovervendt.

Vi hadde vår datter sittende bakovervendt til noen mndr. før hun fyllte 4, og det skal lillemann også pent få lov til å gjøre.

Skrevet

Det med bakovervent barnesete er vanskelige greier. Jenta mi blir veldig fort bilsyk. Vi har merket at hun blir fortere bilsyk i den ene bilen med bakovervendt bilsete. Trangt er det også. Nå er hun 21 mnd og hun sitter med beina oppunder seg. Men vi holder ut. Hun får sitte bakovervendt i sommer når vi skal på bilferie ( reisesyke tablettene funker fint) , men så.....

Skrevet

Bakovervendt sete er noe dritt! Men her ofrer vi mye før det blir aktuelt å snu, og en slik ting som sikt når en rygger syns jeg ikke er et godt nok argument.

Skrevet

Jeg ville ikke snudd barnet forovervendt i bilen, før det er minst 2,5 år.

Man blir vant til å bruke speilene når man skal rygge, og det er også hva jeg lærte da jeg tok sertifikatet for 3,5 år siden. For meg blir det helt feil å se meg bak når jeg skal rygge.. :) Alle barn synes vel det er bedre å sitte forovervendt i bilen, men sikkerheten må gå foran.

Skrevet

En femåring som sitter bakovervendt? Gudbedre...

Skrevet

Hei =) æ hadde snudd den,flink du har vært som har hatt ungen bakovervendt så lenge =)

Skrevet

Om du er enig i at sikkerheten kommer først er det vel ikke noe å lure på engang... :)

Skrevet

Vi snudde i forrige uke,23mnd.Gjort det fordi det passet oss beste..å guttungen selvf.

Gjør som dere selv har lyst og hva som passer deres situasjon best.

Skrevet

Hvorfor er det nesten bare norge som anbefaler bakovervendte seter?

Hvorfor er Norge på topp når det gjelder whiplashskader? (oftes psykiatri bak eller er vi fryktelig glad i å lure forsikringsselskapene)?

Hva er tryggest når man krasjer i front (whiplash kommer ved bakpåkjørsel)?

Hvilken skadetype er det størst risiko for?

Tror vi er hysteriske i Norge på dette med bakovervendte seter?

Har dere sett videoer med forskjeige typer ulykker, og hvilken vei setet sitter i i de forskjelleige typer ulykker?

Tenk på dette?

Skrevet

Bakovervendt er det tryggeste, uansett!

Det er front mot front som er de farligste skadene, å det er der bakovervendt er tryggest.

Det er visst påkjørsel bakfra som ofte skjer, men det er i så liten hastighet at trygg trafikk fortsatt vil anbefale bakovervendt.

Det med at bena er lange er ikke farlig. At dem sitter med bena i kryss, hva gjør vel det?

Et barn som kun har sitti bakovervendt vet ikke bedre! De vet ikke at dem kan sitte med bena rett ned i bilen. Så det er jo ikke noe de savner!

Det med at man får dårlig sikt i forhold til rygging er en dårlig unnskydning. Ja greit, barnesete tar stor plass. Men hvor ofte rygger man da? Da kan man bruke speil (lære) eller åpne døra.

Jeg tror ofte foreldene snur barna fordi de voksne syns det ser ubehagelig ut. Ikke fordi barna faktisk syns det.

Nå snakker ikke jeg om bilsyke barn her..

Jeg har sett filmer av ulykker hvor sete er begge veier. Det er klart større sjans for at et barn som sitter bakovervendt kommer bedre ut av en ulykke i 80 km./t enn en som sitter foroverdent.

Men skjer ulykken bakfra så kan kanskje barnet få lettere sleng på nakken, men de ulykkene skjer (som regel) ikke i sånn høy hastighet!

Høres ut som du anonym over skal rettferdiggjøre det å ha barnet fremover. Det er nok en grunn til at tryggtrafikk anbefaler dette.. Tenk over det du!

Skrevet

Hahaha...en 2-åring som faker whiplash!!

Skrevet

Vi har en gutt på 22 mndr og han sitter bakovervendt og om beina ikke er rette så har det ingenting å si. Det plager ikke de små.

Jeg ser han ofte sitter med beina bøyd frivillig i vognen sin.

Vi ser ikke en dritt ut av sidevinduet bak så jeg forstår at det er litt dårlig syn, vi har ikke spesielt liten bil heller.

( denne var også til deg som ikke kunne skjønne hvordan HI hadde montert setet)

Vi har noen forovervendte seter og jeg kan ikke si at jeg syns han på noen måte sitter noe bedre den veien..

Noen bilsyke har best av å sitte forover, jeg derimot har best av å sitte bakover Når jeg var mindre var jeg mye bilsyk, men la merke til dette at når jeg så rett bakover så endret ikke utsikten seg så fort så da ble jeg ikke dårlig.

Skrevet

Det sier jo sitt at Norge og Sverige er de eneste to land i Europa der barn overhodet sitter bakovervendt. I Tyskland f.eks. får man ikke kjøpt bakovervendte bilseter. Så da kan man spørre seg selv hvor farlig det kan være...

Er det noe som kjører inn i bilen bakfra, er det farligere å sitte bakovervendt.

Skrevet

Men får man en bil i ræva så er ikke farten så høy som ved frontkollisjoner!

Større fart, større kraft! Å da er jo det viktigste å sikre barna ved evt. frontkollisjoner. Det er de som er farligst. Å der er bakovervendt det tryggeste!

Var noen som ringte trygg trafikk å spurte om akkurat det. Å de ville fortsatt anbefale bakovervendt pga. at påkjørsler bakfra ofte ikke skjedde i voldsom fart.

Å når man ser filmene fra trygg trafikk så ser man selv hva som er tryggest? Jeg tror ikke de anbefaler det på gøy liksom.

Nei, folk får gjøre som de vil. Men sier dem at de setter sikkerheten først, så setter man ikke barnet forovervendt, for da gjør man ikke det!

Det er nok en god grunn til at disse diskusjonene er opp veldig ofte. For hadde forovervendt vært like trygt, så hadde det jo ikke vært noe å tatt opp. Jeg tror at de som starter de debattene om at de har snudd barna, vet at det ikke er tryggest. Å de har kanskje litt dårlig samvittighet innerst inne, å er ute etter å se om andre også har gjort det samme, for å lette litt på samvittigheten.

Ja, vet det finnes spesielle grunner til at man må snu dem, men det snakker jeg ikke om nå.. Å denne var ikke spesielt til HI...

Skrevet

En produsent for Britax sine seter fortalte meg følgende:

I Norge er ca. 70 % av ulykkene frontkollisjon. For lavest belastning på nakke og rygg, anbefales derfor bakovervendt.

I Tyskland er ca. 80 % av ulykkene påkjørsel bakfra i høy fart (over 80 km/t), av samme årsak som i Norge, lavest belastning på nakke og rygg, anbefales det der derfor forovervendt.

Man må altså se på trafikkbildet og ulykkes-statistikken der man ferdes for å sikre best.

Skrevet

Jeg vet så fryktelig godt om all den statistikken og alt som blir sagt, og jeg skulle gjerne venta med å snu sete. Men her hadde vi ikke noe valg. Snuppa (1år) skrek og skrek og skrek. Hysterisk om hun måtte sitte i setet. Om jeg bare skulle kjøre til butikken 3 minutter unna, så var det et kapittel for seg selv. Så her måtte vi bare snu sete, og nå kan vi kjøre laangt:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...