hiiiii Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 har dere ringt føden med spørsmål mange ganger iløpet av svangerskapet? hvilke grunner,har dere vært inne til undersøkelse hver gang? så vanskeli å vite om det er grunn nok til og ringe når man er bekymret el lurer på noe.....
skatten kom i mai :) Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 har ringt 3 ganger til føden.. 2 ganger pga migrene og mye vann i kroppen.. og 1 gang igår pga lite liv. har bare vært inne en gang og det var igår.. da tok vi sparketest,blodtrykk,urinprøve og ultralyd.. så de tok oss på alvor alt stod bra til
skatten kom i mai :) Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 ja forresten så tenker eg litt slik at eg ringer heller en gang for mye enn ein for lite.. det e jo bare en telefon så kan du få svar på det som bekymrer deg..
Malin&TE Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Er 28+6 idag og har ringt 5 ganger.. Vært inne til undersøkelse hver gang. Først forklarer jeg situasjonen, og da er det opp til dem om jeg skal komme inn eller ikke. Men jeg er bare gla til jeg, for jeg er en sånn som bekymrer meg veldig mye under svangerskapet.
Lille Lu Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Jeg har ringt 4 ganger, og vært inne til kontroll 3. Første gang var jeg i uke 21 og hadde vært plutselig uvel og kvalm og hodepine i et par dager, og jeg ble bekymret for svangerskapsforgiftning som jeg fikk i forrige svangerskap. De tok meg inn for kontroll og sjekket alt grundig. Jeg var innmari forkjøla samtidig, og dette var egentlig en bihulebetennelse. 2. gang hadde jeg vært utrolig sliten og hatt masse kynnere hele uka, men på lørdagen den uka var det innmari mange. I tillegg hadde jeg mye vondt innenfor skambeinet og følelsen av at noe ville ut. Da var jeg i uke 24. Da ble jeg også tatt inn for kontroll og de sjekket med både innvendig og utvendig ultralyd for å være sikre på at det bare var kynnere. Legen testet også bekkenet for bekkenløsning og sa jeg hadde bekkenløsning. I tillegg hadde jeg utslag på urinen og ble satt på antibiotika mot urinveisinfeksjon. (Jeg har født for tidlig før, så de var nok ekstra opptatt av å være på den sikre siden) 3. gang jeg ringte var uka etter - da fikk jeg nærmest et anfall av kynnere. I 2,5 time hadde jeg nærmest konstant kynnere - 5 min mellom og på det mest intense bare 2 min mellom. Og jeg lå bare på sofaen og slappet av mens dette pågikk. Jeg hadde bestemt meg for å ringe, men så begynte det å avta igjen, men da ringte jeg likevel bare for å få råd. De sa jeg skulle bare ringe igjen hvis det tok seg opp igjen. 4. gang var jeg utsatt for et uhell og fikk et hardt slag mot magen. Var ikke så redd for babyen egentlig, men visste at jeg hadde morkaka foran på magen og fikk hodepine etterpå. Tok meg inn med en gang og grundig sjekk. Jeg har kanskje lavere terskel enn mange for å ringe, men jeg erfarte i forrige svangerskap at det var lurt!! Jeg ringer heller og spør om det er noe å bekymre seg for enn å sitte hjemme og lure. Og på føden er de utrolig flinke og behagelige og jeg har alltid blitt tatt på alvor og de sier at jeg må bare ringe hvis jeg er urolig. (hmmm... ble litt langt dette ser jeg, men siden du lurte på grunner også måtte jeg liksom forklare)
Nordlyspar♥ Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Har ringt JM 1 gang, pga lite liv.. fikk til råd å spise sjokolade og drikke masse isvann.. det hjalp, ble propell der inne etterpå, hehe... Føden har jeg aldri ringt..
♥Mammatil3små♥ Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Har ringt jm en gang pga lite liv, var på kontroll hos henne og da hadde sf-målet blitt mindre, så da ville hun att jeg skulle reise på sykehuset for å sjekke att alt var bra, d var i uke 35 ... Også ringte jeg føden i dag, for å spørre om sterke kynnere kan påvirke åpningen(siden jeg allerede har 4 cm), fordi jeg er redd for å ikke rekke frem til sykehuset(eller redd for å føde hjemme uten jm), hvis den blir større uten att jeg på en måte merker d(bare for å vite hvor mye jeg skal stresse med å komme meg av gårde når ting begynner å skje). Da sa de att jeg gjerne kunne komme inn på sjekk, så vi fikk vite om d var noen forskjell siden torsdag:) Er 38+2 i dag... Og de sa att uansett hva vi lurer på ,så er vi alltid velkommen til en sjekk...Bare å ringe når vi er på vei, så de vet att vi kommer... Så d er nok bare å ringe, uansett hva du lurer på... er jo derfor de er der...
Nordhagenjentene :) Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har ringt 3 ganger og vært inne til kontroll hver gang. Følte meg hysterisk sist, men jm sa jeg SKULLE ringe om jeg lurte på noe, hvis DE var usikre ville de be meg om å komme til kontroll, og det har de gjort. Så bruk Føden for det den er verdt!
Bubba75 Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Ringt to ganger, og vært inne til kontroll begge gangene. Fikk skryt fordi jeg turte å ringe når jeg var bekymret, selv om alt var i orden. Legen sa jeg skulle ha lav terskel for å ringe når jeg var gravid og bekymret.
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Ringt en gang, pga at jeg blødde litt og hadde så vondt i magen, og jordmoren min var syk den dagen. Kom inn på kontroll. Hadde ringt flere ganger hadde jeg vært i tvil, bedre å ringe og prate med en jordmor der enn å gå hjemme og bekymre seg for at noe er galt
Frøken27 Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har ringt tre ganger til sykehuset og vært inne til sjekk en gang.Alt var bra heldigvis. Jeg har som regel et skikkelig kjør med kynnere, kvlame, bekkenplager, hormoner etc annenhver uke, og i de første gangene måtte jeg ringe å høre om dette ikke var farlig el tidlig fødsek.. Ikke tenk på at du maser og har dumme spørsmål, de er alltid forståelsefulle. De er jo på jobb og får betalt for å være der for DEG! Ring så ofte du trenger og ikke ha dårlig samvittighet!
M by M Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 Denne gangen har jeg ikke ringte dem enda. Kan jo hende det skjer noe og at jeg må ringe. Er 31 uker nå bare da. I forrige svangerskap, var jeg førstegangs og litt mer usikker. Visste ikke hva som faktisk var tegn på fødsel eller ikke, så da ringte jeg et par ganger og var på sjekk en gang og sjekket åpning fordi jeg trodde vannet hadde gått. Men det var bare utflod ;-)
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 26. mai 2008 #13 Skrevet 26. mai 2008 Jeg mener jeg har ringt en gang pga lite liv. Det var påskeaften. Alt for lang tid å gå og engste meg til etter påsken. Er fødestue her. De har hjemmevakt. Men de kommer jo med en gang. Fikk sjekket fosterlyd og fikk CTG. Alt normalt. En annen gang var jeg hos legen. Da nevnte jeg at jeg kjente lite liv. Hun hadde ikke utstyr til å sjekke, så hun sendte meg opp i etasjen over til jordmor for sjekk. Alt var bra. Jeg nøler ikke med å ringe dem altså. Men føler at jeg maser. Så har egentlig tenkt litt på å ringe i dag. Har vært litt lite aktivitet i magen, men virker som den er litt mer aktiv nå, så jeg ser det litt an. Tror ikke jordmødrene her synes jeg er slitsom, selv om jeg føler at jeg kommer til å gå igjen bortpå fødestua her lenge etter jeg har født. Går til kontroll hver uke. Er fornøyd med alle de fire som jobber her, men føler at noen av dem ikke synes det er så alvorlig når jeg ringer. De mener at så lenge jeg kjenner liv hver dag er det ok. Men jeg ringer hvis det er svært stor endriing i bevegelsene. Er førstegangs, men har to senaborter bak meg. Så jeg har hatt mye med føden her å gjøre. Har tre dager igjen til termin. Jeg mener man bør ringe for alt. De er der for oss, og ja, de får faktsik betalt for dette!
Lottes mamma Skrevet 26. mai 2008 #14 Skrevet 26. mai 2008 Oj, er det så vanlig å ringe? Er 38 uker i morgen og førstegangs, og har enda ikke ringt føden... Kjenner liv hver dag, noen ganger mer enn andre. Men da tenker jeg at jeg kanskje har vært mindre oppmerksom, eller at babyen også har litt ulik dagsform. Ser mange ringer dersom bevegelsesmønsteret endrer seg. Vet liksom ikke om noe mønster på babyen min heller jeg. Kjenner det mest når jeg er i ro bare, men ikke til noe bestemt klokkeslett. Også leser jeg at endel blir holdt våken om natta pga spark, det har jeg aldri blitt... Ble nesten bekymret over min een manglende bekymring jeg nå...
kajfla Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 jeg har ringt føden 2 ganger. første gang i uke 38 pga det ene benet mitt hovnet kraftig opp og jeg var redd for blodpropp. Fikk grundig undersøkelse og UL av hele benet. Fikk beskjed om at gravide ikke skal nøle med å ta kontakt hvis det skjer noe forandringer. Alt var bra, var bare mye vann i det ene benet. andre ganger var i går 1 uke før termin. Lite bevegelse, så kom opp og tok cgt og UL veldig grundig sjekk. Alt sto bra til, var der i ca 2 timer. Fikk veldig "skryt" for at jeg hadde ringt pga det er SÅ UTROLIG viktig å kjenne liv hver eneste dag, flere ganger om dagen. De sa at det er bedre å ta en tlf for mye enn en for lite. De var kjempe snille!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå