*gruffalo* Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Gutten vår på 4 år har astma. Han fjernet polypper sist sommer, og etter det har han sjelden vært tett. Tidligere hostet han lenge i perioder, noen ganger i forbindelse med forkjølelse andre ganger uten "forvarsel". Men de gangene han har vært dårlig det siste året (3 ganger) har det alltid begynt med falsk krupp på natta. Regner i alle fall med at det er falsk krupp. HAn har aldri hatt slike plutselige astma-anfall, så vet ikke hvordan det utarter seg... Han blir veldig tungpustet og "gjør" når han hoster. Så er det liksom på an med hoste de neste dagene. Har deres barn det slik? Kan det være en sammenheng mellom falsk krupp og astma? Vi gir han astma-medisin når han får disse "anfallene", i tillegg så går vi ut i frisk luft. En på legevakten mente at disse medisinene ikke hjalp, men ei venninne sa at broren hennes fikk astma-medisiner da han var liten pga ofte falsk krupp. Noen som vet?
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Jr på 2 år har astma. det er litt ferskt for oss enda, men han er uten tvil plaget med falsk krupp-hoste. De gangene han har hatt det har vi prøvd frisk luft, efedrin og astmamed (airomir/ventoline) og han har blitt bedre. Før vi fikk astmamed måtte han få Betapred et par ganger (kortisontabletter), men det har han ikke trengt de siste gangene når vi har brukt astmamed. Så det ser ut som om det hjelper iallefall... Vet at mange som har problemer med å puste pga falsk krupp får adrenalininhalasjon, kanskje venninnen din tenkte at det er astmamed? Noe det forsåvidt ikke er...
lÅktiHaUDe Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Er du sikker på at det er krupp?? Krupp og astmaanfall er veldig likt. Jenta vår har hatt slike anfall og det var astma anfall (kraftige). Klarte ikke snakke osv. Gir medisin (astma) og går ut, da går det over i løpet av ca 15 min. Har selvfølgelig etterheng men selve anfallet er over.
*gruffalo* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2008 Ja, det er liksom det jeg er litt usikker på. Første gangen var det astmaanfall jeg tenkte på med en gang, for da hadde han ikke spesielt hoste heller. Men han har jo sånn skikkelig kraftig hoste. Vet jo at de sliter m innpust ved falsk krupp og utpust ved astma. Det høres egentlig ut som han sliter begge veier når han har det slik. Men sier selv han synes det er vanskelig å puste ut... Nå i dag (hadde slik anfall i natt) er han tett og hostet, men nå hører jeg at han puster tungt ved utpust... hmmm, kan det være astma-anfall gjerne??
*gruffalo* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2008 Nei, var visst vanlig astma-medisin. Husker eldstemann her fikk sånn adrenalininhalasjon da han hadde falsk krupp en gang. Og da minsten lå på sykehus pga astma en gang fikk han og medisin med adrenalin i. Så virket som de brukte samme medisin på krupp og astma... Begge åpner vel opp luftveiene, så slik jeg forstår skal de vel hjelpe uansett, eller?
*gruffalo* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2008 Altså...at astmamedisin sikkert hjelper ved falsk krupp også...hvis det er det det er da...
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Jr er ikke alltid tett når han har falsk krupp-hoste. Du kjenner igjen den hosten med en gang, den er veldig spesiell. De bjeffer, er det skikkelig ille så hørest jr ut som en sel i panikk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå