Gå til innhold

1. legetime


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Jeg er 6+2 dager, og skal til min første legetime i morgen. Dette er mitt første svangerskap, så jeg bare lurer på hva som er vanlig å gjøre på den første legetimen? Vet at helsekort og sånt fylles ut, men konstaterer legen svangerskapet på noe vis, eller stoler de fult og helt på testen jeg har tatt hjemme? Er det vanlig med GU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte gjennom gu på første time sist svangerskap og regner med jeg skal det denne gangen også.Også prater dere om du skal gå til jordmor og ikke bare legen din.Jeg måtte også ta masse blodprøver for å sjekke etter sykdommer osv..Tror det er ganske standar for jeg er frisk som en fisk:-)Ellers husker jeg ikke hva mer som ble gjort..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler blodtrykk, tar blodprøver (HIV, Rubella, sjekker jernlagret i hvertfall). Husk å ta med urinprøve. Det skal du gjøre på hver kontroll. Dersom du ikke har hatt GU de siste 3 år, så tar de helt sikkert en, for å ta en celleprøve av livmorhalsen. Legen kjenner på livmoren at du er gravid, utover det, så bekrefter de vel ikke svangerskapet med noen test, nei. Ellers så er det litt småprating. Jeg har inntrykk av at legene syns det er koselig å få gravide pasienter. Endelig noen som ikke er "gamle og syke"...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det som er skrevet over her, så tok jeg urinprøve for å få det "ordentlig" bekrefta hos en lege også, og jeg tok GU. Utfra den så han at livmoren var gravid som legen sa og regna ut temin ut fra hvordan livmoren så ut(og utfra mensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar man med urinprøve egentlig??? henter man prøveglass på forhånd eller?? j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få kjøpt sterile glass på apoteket. Det er i hvertfall dette jeg tidligere har brukt til legetimer for urinveisinfeksjon, så det går vel greit til graviditetssjekk også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å ta morgenurin? Hvordan oppbevares urinen isåfall dersom man ikke har time før utpå dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig at prøven er av morgenurin, avhenger litt av hvilke prøver man skal ta, men det sikreste er å bruke morgenurin, da den er mest konsentrert.

Det er viktig at det er en midtstrømsprøve, fordi du ellers kan få med bakterier som ikke skal være med, f eks bakterier som ligger i urinrøret. Er som regel bakteriene som ligger i blæren man er interessert i. Hva en midtstrømsprøve er ligger jo litt i navnet, men det er altså han du tisser litt før du holder glasset under, og tar det bort igjen før du er helt ferdig med å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å svare på det siste sp.målet ditt :) Hvis du har time litt utpå dagen, setter du bare glasset i kjøleskapet. Dette er ganske viktig, hvis ikke kan prøven vise en større konsentrasjon av f eks bakterier enn hva som er tilfelle, da de trives i varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann =) jeg var på min 1. legekontroll i uke 7. Tok alle blodprøver og fylte ut papirer, men skal ikke ta gu før 20.juni. Da er jeg ca. 11 uker på vei. Tror de drøyer litt med gu før man er litt lenger ut i svangerskapet for tiden. Iallefall her . Uansett koselig å bynne med kontroller da. Blir mere virkelig at du faktisk har en liten en i magen =) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...