golddust Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Har en gutt på 3 mnd. han legger seg ikke til uten at han får sovne ved puppen, eller at jeg bærer han til han sovner. Han tar ikke smokk, og koseklut virker heller ikke. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg la han ligge å skrike? og om jag kan de, når går jeg inn å trøster før jeg legger han ned igjen? er helt fortvilet.. er så utslitt!!!
Erisa* Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Har du prøvd å bære til han har roet seg, men ikke sovnet? Så legger du ham ned, men går ikke bort. Bare står ved siden av sengen, synger og stryker han over kinnet. Men du må jo være sikker på at han er mett og har rapet først:) Det krever kanskje litt arbeid og tid til å begynne med, men så går det forhåpentligvis raskere etter hvert. Jenta mi er 4 mnd nå, vi får det til enkelte dager, men ikke alltid. Men hver gang hun sovner på egenhånd er jo en seier:) Lykke til!
golddust Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2008 har prøvd ett par ganger, men har bare gitt opp.. tenkte jeg skulle prøve det idag tenker med skrekk og gru på hvordan det vil bli når han blir 6 mnd og enda større.. kan jo ikke bære han til søvne i det uendelige
heldigec Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Vil bare si at det ikke er for sent å prøve smokk igjen. Min tok ikke før hun var 3 mnd (plutselig!). Du bør definitivt ikke la han skrike seg i søvn alene. Du kan evt prøve noe som heter hysj-metoden. Det går ut på at du hysjer han i søvn rett og slett, men det betinger at du er hos ham hele tiden. Si hyyyyysssssjjjj høyere enn han gråter. Lag også et trygt "rede" rundt ham i sengen. Ha klare rutiner og legg ham tidlig nok - før han blir overtrøtt. Hvis ikke ting løser seg til rundt 6 mnd alder finnes det effektive metoder som vil gi alle nattesøvnen tilbake.
Lille, bolla & mamma Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Sånn var lillesnupp også på den alderen. Jeg ammet han i søvn til han var 5/6 måneder jeg... så plutselig sovnet han ikke lenger når jeg prøvde å amme han i søvn, og vi gikk over til å legge han våken i senga. Etter en ukes tid med litt skriking og protestering i senga gikk det plutselig over, og nå sovner han innen ti minutter når vi legger han ned. Koser seg skikkelig i senga si. Ikke la han ligge og skrike, han er alt for liten for det. La han sovne ved puppen hvis det er det letteste for deg og han. Det er ikke noen vits i å skulle gjøre det på "riktig" måte enda, det blir bare stress for både mor og barn, og det komme sikkert til å gå seg til av seg selv etter hvert, når mini er klar for å sovne på annet vis. "Skrikekur" eller Ferbers metode bør ikke brukes før barnet en minimum 6 måneder. (Helst aldri mener nå jeg da )
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 vi satte senga til snuppa helt inntil min og tok bort ene siden på sprinkelsenga, sånn at madrassene kom inntil hverandre og i samme høyde. passet på å legge henne rett før hun sovnet (om hun sovnet ved puppen) og la meg ned ved siden av henne (i min seng) med ansiktet like ved hennes. så støk jeg henne på kinnet og sang nattasang til hun sovnet. andre ganger holdt det å bare være der og holde henne i hånden rett og slett. lykke til, slitsomt å ikke få sove.......
Sunshine med småtroll:) Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Jeg slet litt med det samme problem,men mini tok heldigvis smokk så d fikk roet han litt. Det jeg gjorde, etter råd fra mamma faktisk, var å legge han ned men da ble han illsint!Så jeg hysjet litt,sang litt og snakket rolig mens jeg hadde ene hånda på magen oppå dyna mens jeg bevegde den litt (hadde den litt tungt på hvis du skjønner) og andre hånda ved ansiktet så han kjente lukten min..da roet han seg ned etter hvert og nå sliter vi nesten ikke i d hele tatt:D blir bedre og bedre for hver dag
Sunshine med småtroll:) Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Det hun over sider med hysj-metoden funket veldig bra=) sovner fortere da enn når jeg synger faktisk (hmm..bør jeg ta hintet?)..hehehe..
Ezmeralda Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 Vi sleit veldig med å få tassen vår til å finne roen på egenhånd, så vi tok inn vogna da han var ca 3 mnd og rugget han i søvn hver natt. Fungerte veldig godt for oss. Vogna er lun og god. Den stod inntil senga vår. Han sov i vogna hver natt til han ble 5 mnd. Nå har vi flyttet han over til sprinkelseng og han finner stort sett søvnen på egenhånd mens vi sitter ved siden av ham og synger. Lykke til!
Sunniva78 har to små Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 Kan skrive under på at hysj-metoden funker:-) Og også det å legge før de blir for trøtte...
Prøvigjen Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Mange gode tips her=) Vi har hatt en babyseng med hjul siden vi kom hjem fra sykehuset. Denne har vært fantastisk, vi har sluppet å bære henne i søvn. Vi bare trillet henne de første 9 mnd ca. Deretter var det å venne henne til å sovne uten at vi trillet senga, satt bare der med handa på dyna og sa ikke et ord eller noe. Hun sovnet etter ei stund. Etter det startet vi med sprinkelsenga som ble ei utfordring. Men med noen kvelder med litt ut og inn av soverommet + litt skriking selvsagt, så legger hun seg nå med smoken og sovner av seg selv i sprinkelsenga=)=) Hurra!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå