Gå til innhold

Noen som planlegger hjemmefødsel? (Samme som 2. tri)


♂ +♀=♂+ ♂+ ♀

Anbefalte innlegg

Da sønnen min kom for snart syv år siden, var det etter 36 timer på føden. Stikkord for hele opplevelsen er smerte, stress/uro, stadig bytte av rom (fødestue, badekar, baderom) og helsepersonell. Jeg synes det var slitsomt og ikke akkurat en opplevelse med ro og harmoni (om ikke det er for mye forlangt i en fødesituasjon).

 

I dag er jeg 23+0 og funderer på noe som en kollega av meg fortalte. De har født begge sine barn hjemme, og beskriver fødsler preget av trygghet, fred og ro. Dette har fått meg til å tenke på hvordan jeg vil ha det denne gangen...

 

Drømmesituasjonen min må jo egentlig være en fødsel med trygghet, fred og ro. Jeg ser for meg følgende: Det skader ikke at du ligger i ditt eget badekar, med din egen musikk på den styrken du vil ha den. Du kan bevege deg rundt uten at fremmede ser at bakenden din stikker ut av en for liten og for kort pasientskjorte, når du må gå fra fødestuen til toalettet. Drøyer fødselen, kan du hvile i din egen behagelige seng, eller sette på favorittfilmen din på TV, for å få tiden til å gå. Når det harde arbeidet har gitt uttelling, slipper du å ligge på en 4-sengsstue hvor du blir forstyrret av naboene og ignorert av personalet. Mens du er hjemme, vet du at det er kort vei til sykehuset om noe skulle oppstå, både under fødselen og etterpå. Jeg tror det er slik jeg vil ha det denne gangen.

 

Hvordan er det med dere andre? Noen som har vurdert å føde hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...