Gå til innhold

Er alle småbarnsforeldre utslitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på vår 4 pp nå og venter i spenning til jeg kan teste på fredag. Har skjønt at det er slitsomt med en nyfødt. Våkennetter osv. Men spm til dere som er foreldre fra før her. Er dere alltid slitne og utslitte? Får inntrykk av at det er sånn når jeg leser artikler osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Og nei.

Man blir utslitt fordi manfår mindre søvn i begynnelsen. Noen får kids som ikke sover før de er 1 år gamle. Da er man rimelig sliten tror jeg. Knotten her har sovet natta gjennom fra han ble født(med unntak av litt puppings, men sovna igjen etterpå). Sover fra 19-0730. Så vi har vært heldige.

Det man også ofte kan bli sliten av (hvertfall jeg), er hvis man forventer noe av babyen. F.eks at de skal sove i 2 timer (dagtid). Og så blir det bare en 1/2 time! Da må man gå mange etasjer opp fra kjeller'n.

Og det at man ikke alltid føler man får tilfredsstilt babyen nok. Hvis han baaare sutrer og du ikke skjønner helt hvorfor. Da kjenner jeg at jeg gjerne skulle satt han bort noen dager fremover! Dit kommer de aller, aller fleste.

MEN. Det er så mye annet som er så ålreit. Og det veier opp 1000 ganger mer:) Det er jo DIN baby. Som DU har laget:) Tenk hva DU har klart å fått til! Som vil komme til deg hele tiden. For å trøstes, spørre om ting. Bli sørget for. Tenk når h*n blir større. Da er det så mye morsomt man kan få til sammen.

Sutring og "baby-vansker" er en periode. Alle skal gjennom det. Og man kommer faktisk gjennom det. Hvertfall når man er 2 om det!

Skrevet

kjempe fint innlegg Lara:-)

Skrevet

Takk for tankene dine. Kjempefint innlegg:-)

Skrevet

Det er nok mye man ikke vet om det å få egne barn. Jeg trodde seriøst(!) at babyer kun sov. Spiste og dreit. Men så er ikke tilfelle. De er også mye våkne. (Tenke seg til;) Så jeg bomma litt på teorien min. Da skal det dulles og dilles. Men tror man diller mer med førstemann enn den andre. Greit nok det. Og man føler at man gjør det samme hver eeeneste dag. Og sånn er det. Til de kommer til såkalte milepæler; rulling, sitting, krabbing, å kunne gå selv. Da begynner man å føle at: jess. Dette er så verdt det!

Tror ikke man skal bekymre seg for å bli utslitt. Men man får et helt annet liv etter hvert. Kan ikke bli med på "impuls-vorspill". Og har man først fått barnevakt må man like herlig opp tidlig dagen etter for å ta seg av ungen.

Men man kan selvsagt være med på ting! Det er noe jeg blir irritert over når folk sier at man ikke kan være med på noooooen ting når man har fått kids. Eeeh. Jo. Det kan man. Men man må bare ta med seg ekstra ting. Dessuten har vel den lille godt av å være sammen med andre enn bare mamma og pappa også:)

Bare tenk på hvordan det blir å skulle BLI GRAVID! :) Det er så stas!! Man føler seg virkelig som en kvinne. Og man får så mange fine blikk (men også en del kommentarer man bli lei av etter hvert, for ikke snakke om ANDRES fødselshistorier, Jækk). Men uansett, det er lenge å gå gravid. Men tenk for en opplevelse! At det er et lite menneske som blir laget, formet og utviklet inni deg. Det er helt fantastisk! Og uforklarlig. Selv kommer jeg aldri til å forstå at det er teknisk MULIG at sånt går an.

Glem morgenkvalme, bare "mååå ha det"-opplevelse og andre bekkenløsninger..... Tenk positivt på svangerskapet, fødselen og det å få en baby som etterhvert blir et "eget individ" som DU har fått til, så får man så mye mye mer ut av ting :)

Gudd løkk jenter! :)

Skrevet

Fader så fine svar du gir!!! Utfyllende og erlige!! DIGG!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...