Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 mini er så merkelig.. han vil IKKE ha brød! men han burde jo spise brød da.. han spiste det før... men vil ikke ha det nå lengre.. noen tips til å få de å "like" det igjen?
Gjest gründerjente Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Hva slags brød gir du han? Kjøpebrød er fryktelig salt (og heller ikke sunt for så små). Kanskje du kan bake brød istedet? Det er heller ikke nødvendig med så veldig grovt brød til så små. Barn kan godt spise litt mindre grovt enn voksne, fordi de bruker så mye mer energi. Grovbrød går fort bare rett igjennom kroppen uten å legge igjen nok energi. Bak et litt finere brød - skal se han vil kose seg! (Og da mener jeg bake i fra bunnen av altså. Disse brødpakkene er forferdelig salte). Lykke til
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Lag arme riddere med syltetøy eller litt honning og kanel, eller eggetoast med ost. Lag toast og skjær de opp i små soldater som han kan dyppe i et kokt egg... prøv deg frem med varme brødretter som ost og skinkesmørbrød i vaffeljern lykke til!
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2008 jeg baker brød ja. som ikke er for grove, for barn nr 2 i huset - altså min mann, han liker heller ikke sånne grove brød.. mini har spist brød før, men vil ikke ha nå lengre.. han har sånn "brød-nekt"...
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2008 mange gode tips, men hadde lyst å få han å spise vanlig brød, før jeg begynner å venne han med slike "spesial-retter".. om han skal ha 3 brødmåltider i døgnet, og jeg må stå å ordne slikt hver gang? synes heller han kan spise vanlig brød, som vi gjør... skjønner? men om vi gir han brød, kaster han det bare i gulvet. eller, han spiser pålegget, men ikke brødet. putter vi en bit i munnen hans, så graver han den bare ut, og kaster på gulvet...
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Det er jo egentlig en "stygg" norsk uvane det der brødet til alle døgnets tider. kanskje han har matvett? hadde heller lagd de "spesialrettene" (som du kalte det, armeriddere osv...) og så håpt at interessen skulle våkne derifra. Lag havregrøt til dere alle til frokost, det har dere nok bare godt av, omelett til lunsj, og kylling salat til kvelds. hva med knekkebrød, rundstykker liker han det?
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2008 synes ikke å spise brød er en stygg uvane, brød er veldig godt, næringsrikt og sunt. så den der gidder jeg ikke diskutere med deg... nei, jeg driver ikke å lager spesialmat til mini. jeg gjør nok allerede når det gjelder matveien hans, så jeg begynner ikke med det der. han spiser grøt da, babygrøt. det elsker han! men vil så gjerne han skulle spist brød sammen med oss på kvelden, enn bare den grøten! samme til frokost og lunch. eneste gangen vi får i han noe annet enn grøt, er middagen da. HS sier vi kan blande matfett eller smør i grøten til han, vi holder på å feite han opp, så.. men vil jo han skal spise brød.. han liker knekkebrød, og det får han å knaske på, når han enn måtte ønske, han går i skapet å henter selv, så setter jeg hanved bordet, så sitter han der å spiser. utenom disse småtingene han putter i seg, knekkebrød, ting han finner på gulvet og alt spennende under sofan, så spiser han fast 5 gang om dag. noen dager kan det bli opp mot 7 måltider. men de 5 er faste. må finne på noe superlurt for å få han å spise brød.. har prøvd alt mulig av pålegg, og han er glad i pålegg, men brødet kaster han på gulvet... han liker armeriddere altså... men blir ikke til at jeg gidder å steike det sånn.. 2-3 gang om dag...
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Hvorfor spør du egentlig om råd når du overhode ikke er interessert i hva folk svarer? Brød er ikke så veldig sunt, nei, og 3 måltider når han ikke liker det høres jo ganske meningsløst ut.
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2008 og hvorfor igjen stikker du deg inn i dette? bare du å ligg unna meg.. om det er noen som har noen lure knep for å gjøre brødmat mer interessant for barn, uten å måtte lage varmretter til dem ved hvert måltid, er jeg åpen for forslag.
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 Har du prøvd med nye pålegg? Tomatskive + kaviar er stas her i gården. Riste brødet (det er jo bare nesten et varmt måltid)?
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. mai 2008 mini er veldig glad i sånn agurk, paprika, tomat og sånn der. om vi har det på maten, så spiser han kun det.. merkelig nok.. men han liker rista brød med brunost på. men så kommer restriksjonene inn da. han skal ikke ha så mye melkeprodukter.. han begynte ikke å spise fast føde før han var sånn .. 12-13mnd? ja, no sånn ja.. og jeg begynner å tro at andre barn begynner tidligere, å da blir mer vant. da vi begynte så seint, så har liksom ikke mini blitt no vant, han vil bare ha den grøten sin han... får prøve å spekulere i no spennende. ta meg en tur på butikken imorgen, å se om jeg finner no gøy jeg kan ha på skiva. men han er kjempeglad i hvitost og brunost. majones liker han ikke. leverpostei kan gå, elelr, det gikk da han spiste brød, men det var ikke noe han spiste mye av.. kaviar er godis.. eller, det var det da.. kan prøve å riste brød til han igjen. kansje det hjelper, som en sånn innkjøringsfase?
rosa og en blå Skrevet 25. mai 2008 #12 Skrevet 25. mai 2008 no hekje eg lest alt.. kva med ostesmørbrød? kan gi sjokopålegg sylte prim det ER faktisk lov å gi ungane sukker i maten, de SKAL faktisk ha skikkelig sukker i maten ogso, og ikke fake sukker.. og får du han til å like skive, selv med sjokkopålegg vil eg si det er bedre enn ingen skive.
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. mai 2008 vel, se der ja... primen ble kastet her, etter den muglet.. sjokopålegg spiser bare jeg.. sjokolade generelt er gift for han. mini skal ikek ha ting med melk, å reagerer kraftig på sjokolade... ja, skal imårra tidlig når vi står opp prøve å riste brød til han. det må han da like.. kansje med litt ... hmm ... ost på? han spiste før sånn baconost da.. eller skinke? eller smelte litt hvitost i mikroen på? sukker er ok her. som sagt, vi holder på å feite han opp. han har ikke så mye på seg så, og er veldig mager. nå fikk jeg en masse nye ideer! takk takk for mange gode forslag.
Pooosi Skrevet 25. mai 2008 #14 Skrevet 25. mai 2008 Lillegutten min hadde oxo "brødnekt" en liten periode da jekkslen brøt fram....Da kokte jeg havregrøt, tar jo bare et par min... Men d hender jo at han så vel som meg blir lei av d samme trauste pålegget, da hender det at jeg smører sånn babyfruktpure på (de der fra nestle) de smaker jo søtt og godt (og er visstnok uten sukker..) Det blir jo det samme som syltetøy, bare sunnere
Trultemora er presseklar!! Skrevet 25. mai 2008 #15 Skrevet 25. mai 2008 Det finnes sjokoladepålegg UTEN melk da! Men kan han spise ost og skinkeost da om han ikke tåler melk? Rista brød er en slager i barnehagen ihvertfall!! Barn som kanskje såvidt spiser en halv skive "vanlig" brød, kan plutselig slå til med 3-4 hele brødskiver!!!
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 25. mai 2008 altså, han tålermelk, men skal ikke haså mye av det. han blir syk av melk, krem å sånt. spes sjokolade. men han kan spise risgrøt, han kan spise hvitost og andre oster uten å reagere. kan hende det er fordi de er "behandlet" da..? men skal forske på den der med rista brød. om jeg bare får han på gli, å får han å spise uten å plukke det ut av munnen, så kan jeg jo begynne å lure inn vanlig brød også...
rosa og en blå Skrevet 25. mai 2008 #17 Skrevet 25. mai 2008 -italienssalat da? -egg på skiva? -rødbeter? -rødbetsalat -banan -rekeost (mildere smak en skinkeost) lite middagstips med skive til: -Du kan lage potetstappe, og skjere pølsebiter, så legger du potetstappe på skiva med pølsebiter oppå, inni ovnen på rist i 10 min.. jenta mi var heller ikke gla i skive, men då spiste hun. -la han dyppe skive i tomatsuppe -i brunsaus ol. som du vet han liker )))
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 25. mai 2008 veldig god ide det der å blande i middag. smart! takk skal du ha for så mange gode råd nå skal jeg på handling av nytt og spennende pålegg imorgen
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 25. mai 2008 hihi... og eg haren ungesom har vært så mye syk at vi hele tiden har måtte lurt i han mat. uten klump... så det er først nå de siste mnd, siden februar, ca, at han spiser mat som er klump i. som brød, middag i biter, han spiser selv nå, plukker opp å putter inni munnen, holder selv å sånn. det har han jo ikke gjort når han bare har spist grøt og sånn finmost mat og middager.. skal ikke være lett. og når legen og HS sier vimå bare gi han alt vi kommer over, i henhold til det han ikke blir syk av.. ja, så er jeg åpen for gode forslag. men vi skal inn til vurdering for operasjon i november, så da kan alt bli helt bra. da slipper han å gå på de medisinene da... (han klarer ikke holde på næring så godt, for kroppen lager for mye syre. så han går på syrehemmende medisiner.) han er nå 18mnd, 83cm lang, og veier 9.5kg..
rosa og en blå Skrevet 25. mai 2008 #21 Skrevet 25. mai 2008 nemen, stakkaren.. hva slags opperasjon det er da?? vi har ogso matallergier og div å ta hensyn til, og kjenner tilde med klumper.. jenta mi spiste 6 mnd middagsglas til hun var 18 mnd.. hehe.. -og det som er logisk for de med matallergier er at de er litt sære på hva de putter i seg, nettopp fordi naturen deres må være på vakt og passe på kroppen sin.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. mai 2008 #22 Skrevet 25. mai 2008 Du skrev lenger oppe at han har 5 faste måltider om dagen av og til opp til 7!! han er ikke bare alltid litt mett da? sånn at han rett ogslett ikke er sulten nok til brødmat. 3 faste måltider her pluss to faste snacks. Måtte begynne å "sulte" henne i minst 2- 3 timer før neste måltid fod åt hun skal spise det jeg bestemmer. Hun spiser brød kanskje 1 gang for dagen. men vi er ikke brødmennesker. likevel. Lykke til. Det ordner seg nok
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 25. mai 2008 ja, han spiser lite, når han spiser da. akkurat på vippegrensen for å spy.. han må spise akkurat det magen klarer. om det blir formye i magen, kommer det opp igjen, men da sammen med det andre. så han spiser ofte, men lite. men blir nok mett, tror jeg nå.. lager alltid mer mat enn han spiser, så gir til han selv er mett, eller han begynner å brekker seg, eller, like før da... mini sin lukkemuskel virker ikke, og i tillegg lager han for mye syre,. altså, en kraftig refluks...
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #24 Skrevet 25. mai 2008 mini holdt på de 6mnd glassene til han var 13mnd., da gikk vi rett på dem til 1 åringer. men de smakte jo piss, så han begynte heller å spise maten som vi spiste..
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. mai 2008 #25 Skrevet 25. mai 2008 uff, jeg leste ikke de andre innleggene. Stakkaren da! Det høres ikke noe bra ut å ha det sånn! Lykke til! det kommer nok til å bli bedre snart og kan spise alt brødet du orker å lage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå