Gå til innhold

Hva trenger man egentlig av utstyr til 1. barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har arvet veldig mye så jeg tror ikke vi trenger så mye, men skal på foreldre og barn messen etterpå og lurte på om noen har noen tips til ting/ utstyr dere har vært veldig fornøyd med å ha til babyen.

Vi har vogn, vugge, mye klær, noen tepper, dyner, vippestol, leker, saueskinn, ammepute.

Tror vi har lyst på: babybjørn (hvilken type er best?), stellematte/ bord, airexmatte.

Skal kjøpe bilstol, har lyst på en som passer til teutonias understell, forslag?

Evt noe annet dere syns vi bør ha?

Takknemlig for mange svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av ting jeg hadde som førstegangs så var vel bebybjørn den mest unødvendige tingen jeg fikk låne.

Brukte den noen få ganger og er glad jeg ikke kjøpte en slik selv.

Kan være lurt å kjøpe en smokk + en babyflaske å ha sånn i tilfelle rottefelle.

På apoteket får du kjøpt sånne små dotter til å tørke navlen med.. veldig lure og myke når en skal rense den.

tørre (våt)servietter er mye bedre enn de våte. Liker godt de fra rimi og ica. tror det er 300 stk for 36 kroner. De er veldig myke.

Noen få tips jeg kom på ifarta.

Skrevet

Bare et velmenende tips og det er når det gjelder innkjøp av t skjorter og body med knapper bak. Utrolig upraktisk for små bebiser :-)

Bodyer som har knepping foran sånn at du lukker hele bodyen nedover langs bodyen er kjempefine å bruke til så små:-) Omslags kneppe body er vel et bedre ord:-)

Skrevet

Er de omslagsbodyene bedre enn de med knepping bare i skrittet?

Har ikke fått posen med klær enda, den står hos min søster og venter på meg så jeg vet ikke helt hva som er der.

Skrevet

Det er vel en smaksak, omslagsbodyene slipper du å tre over hodet på nurket, kan bare legge dem oppå og kneppe igjen, liksom. - Jeg skal kjøpe begge deler, og så finner jeg vel ut hvilke som passer best for oss.

Skrevet

Noe jeg syntes var veldig greit å ha, var lekegrind. Men du trenger ikke den med en gang da.... Men når han/hun begynner å flytte på seg selv, så er det veldig kjekt å kunne plasserre han der, når du f.eks. bare skal ut med søpla, hente posten e.l.

Skrevet

Vi lånte også babybjørn, men brukte den kun to ganger og er glad vi ikke kjøpte en. Bleiebøtten var en god investering (vi har ganske langt til søplekasse). Også kjøpte vi stellekommode. Har ganske stort bad. Veldig praktisk å ha alle klærne på badet starten. Synes også omslagsbodyer var greie helt i starten når babyen er litt "lealaus" :o)

En annen nyttig investering var babysitteren. Veldig kjekk når babyen sov ute i vogna. Også har vi soverom i en annen ende av huset og var også kjekt i starten når man var usikker på om man kom til å høre når han våknet (men det gjorde man jo).

Airex matte var også kjekt å ha. Men husk på at du også kan ønske ting. Man får utrolig masse gave til å begynne med. Vennegjengen vår spleiset på babysitter bl.a.

Skrevet

Bedre og bedre :-) Er vel en smakssak, men da slipper du å tre den over hodet til den lille. Brukte de sist mesteparten de to første månedene :-)

Så synes jeg av erfaring at de bodyene med slik konvolutt hals, dvs. de uten små trykk knapper på siden, er et herk. De blirveldig vid i halsen etter en dags bruk synes jeg.

Skrevet

Hva er babysitter? (babycall?)

Var på foreldre og barn messen i dag og fikk brukt litt penger. Bilstol og base, airexmatte, lammeskinn, noen bodyer og to sengesett. Pluss gravid/ ammebikini. Den var veldig billig så det gjør ikke noe om den ikke blir så mye brukt. Trengte uansett en med større overdel for de jeg har passer ikke.

Skrevet

Babybjørn som i bæresele? Det må visst også være en smaksak i så tilfelle.. vi hadde en litt urolig bebi så bærselen kom utrolig godt med her, brukte den masse! Når mamman (meg:p) drev på med husarbeid, får å hjelpe gjennom magesmerter til bebi og når pappan var ute å gikk tur etterhvert;) så den synes jeg var en kjempeinvestering!:)

I tilegg vil jeg anbefale brystpumpe og krem til å ha på brystvortene i tilfelle du blir sår.. ikke det morsomste å dra å handle 2-3 dager etter en har kommet hjem, i tilfelle nattevåk eller sånne ting.. Jeg var utrolig plaget med melkespreng og brystpumpa ble min beste venn, i starten ihvertfall (men går vel ann å låne på helsestasjoner også, smak og behag:) )

Skrevet

Babybjørn er bare dritten, ikke god i lengden (altså mer enn en halvtime) for hverken barn eller bærer. Det finnes så mange fine bærealternativ på markedet nå så vurder heller en mei tai :)

Til nestemann her skal vi prøve ut lommeslynge også..

Det man VIRKELIG trenger til en liten baby er jo ting som:

Vogn

Seng

spisestol

nok klær

noen tepper

GULPEKLUTER i massevis

vognpose

stellematte eller bord

brystpumpe

krabbeteppe

bilstol

Det som er deilig å ha er:

bæresele

bleiebøtte

vippestol

lekegrind

ammepute

osv

Det jeg angret på at vi kjøpte var babycall (snuppa er to år og vi har fortsatt ikke brukt den), klær med hette på til små babyer, sparkebukser/pysjer med fot (mye bedre med løse sokker) osv.

Man finner veldig fort ut hva man synes funker selv og alle har nok litt forskjellige erfaringer, men man trenger virkelig ikke alt som de i butikken sier at man trenger.

Noe jeg var veldig glad for at vi kjøpte var en god og praktisk stelleveske, LETT vogn og drykid ammemadrass :) men det er det mange som er uenig med meg i vet jeg.

Det første barnet blir jo en prøvekanin uansett, så kjøp det du tror du trenger, mangler du noe så kjøper du det etter at babyen har kommet, har du kjøpt noe du føler du ikke trenger så kan du bare selge det igjen :)

Bleiebøtte er foresten gull verdt å ha når barnet begynner med fast føde, men før den tid er det ingen vits i å bruke den, hvertfall ikke med refill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...