LadyLuck & Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 ... Bare tenkte på dette etter noe sambo sa tidligere i kveld. Ta oss f.eks Vi har ikke bil, eier ikke leilighet etc. Har siste året levd på studielån og baretrygd/kontantstøtte. Har ikke noe sparepenger i bank. er dette å være "fattig" i dagens samfunn?? (aldri sett på meg selv som fattig)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Fattig, det regner jeg som når man må spinke og spare på hver eneste krone og kanskje ikke ha muligheten til å spise middag hver dag pga man ikke har penger! Og da tenker jeg ikke på det at man er blakk etter å ha shoppa masse...
Northernlights Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Fattigdom materialistisk sett; Når man ikke har tak over hodet, og ikke aner hvor man skal få tak i neste måltid.
hit og dit Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Fattig rekner eg som når ein har problemer med å finne penger til mat og husly, altså sliter med å betale husleiga kvar mnd, og må snu på kronene for å velge mellom melk og juice
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 jeg mener og huske at fatigdomsgrensa lige på 150 000
meg & to små vampyrer Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Per person? Ha ha, da har vi levd langt under den grensa lenge:) Men vi klarer oss:D
piano♫ Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Som noen over her skrev: Når man ikke har penger til å dekke primærbehovene mat, husly, strøm, klær - her snakker jeg på basisnivå.
meg & to små vampyrer Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Jeg tror jeg regner fattig i Norge i dag som de som over lengre tid lever helt på grensen til å klare seg til enhver tid. De som aldri har noe til over, og må kutte alle kostnader hele tiden, som aldri kan noe annet enn å leie og som ikke kommer seg ut av denne situasjonen. Studenter er på en måte unntak i mitt hode fordi det er for en kort tidsperiode og de som regel kommer seg ut av situasjonen ganske greit etter avsluttede studier:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 ner ikke pr person 150 000 som basis også øker det litt pr person. hus osv koster det sammen om man er 1 eller 2
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 Fattigdom er vel når folk ikke klarer å forsvare ei husleie, ha skikkelige klær på kroppen, mat i skapet og varme i huset... Har selv levd med å ha akkurat nok til at vi klarte oss, men ikke noe "ekstra". Vl ikke si jeg var fattig. På samme måte som jeg ikke vil si at jeg er rik nå, enda jeg har penger på bok og god råd nå....fattigdom og rikdom er nok litt mer "ytterpunktene" i mitt hode.
olla Skrevet 25. mai 2008 #11 Skrevet 25. mai 2008 Jeg har hørt og sett skrevet at om en tjener under 200 000,- pr år, så er en fattig. Jeg har en mann som tjener mer enn det, men selv bare 60 000,- pr år, vi har 2 barn, hus og bil og lån, og er ikke akkurat fattig. Det er mange slags definisjoner på fattig, men når en ser på hvor mye en kan tjene, og likevel få redusert barnahagebetaling f.eks, så er grensa ganske så høy syns jeg!! Vi kjøpte oss hus på min inntekt for 3 år siden, over 1 mill i lån, 2 barn, og jeg tjente under 250 000,- + min mann studerte. Mange mente vi var sprø, men herlighet, det er jo hva du gjør det til!!! Har aldri lidd nød, hverken vi eller barna, og vi har kjøpt det i har trengt, ikke det dyreste, men dog det vi trenger!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå