Gå til innhold

Ulcerøs Colitt og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har UC som bruker Mesasal eller andre medisiner som har vært/er gravide?? Jeg har blitt anbefalt av min lege å vente med å prøve å bli gravid før jeg vet om det er mulighet for alternativ medisin... Har fått henvisning til sykehuset, men ting tar jo som kjent TID... Derfor lurer jeg på om det er noen som kan si meg noe om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har UC og bruker Asacol.

Jeg spurte legen på sykehuset om hva jeg skulle gjøre i forhold til en eventuell graviditet og medisiner. Han sa jeg skulle bare leve som om jeg ikke hadde sykdommen og gjerne bli gravid (se DET har tatt lengre tid enn planlagt, men... )

Mener å vite at mesasal og asacol har samme virkestoff, men er ikke 100% sikker.

Skrevet

hei!

tusen takk for raskt svar :)

Legen min vet ikke så mye om UC (jeg er visst hans eneste "skikkelige UC pasient").. Derfor henviste han meg til sykehuset og deres spesialister...

Leste at Mesasal kan gi fosterskader og burde ikke brukes under graviditet, så man blir jo litt bekymret!

Håper det stemmer at disse medikamentene ikke har innvirkning! Da kan man slappe litt mer av ;)

Skrevet

hei!

jeg også har UC og har vært gjennnom en graviditet før og prøver på nr to nå...Har gått på Asacol i første svangerskapet og min lege sa jeg kunne bli gravid når jeg følte for det, men det beste var å prøve i en periode ejg var bra...

Jeg sluttet på tab. når jeg ble gravid (mot legens råd) og på slutten av svangerskapet ble jeg dårligere enn jeg noen gang har vært.....ellers har det ikke vært noen problem i det hele tatt (prøvde alternativ laserakkupentur i Kristiansand 2 år før jeg ble gravid og fikk da beskjed om at dette kunne virke inn på at kroppen var mindre mottagelig for å bli gravid i ett år)

Nå har jeg vært helt fin siden forrige svangerskap så skal bli spennende å se om jeg blir dårlig igjen.... lykke til hvertfall

Skrevet

Eg har ikke samme sykdommen som dere snakker om men gikke på medisiner som eg sko ta kver dag resten av live, men nå fikk eg beskjed om at di kan være skadlige for fosteret sine øyner om eg blir gravid, så eg fikk beskjed om å slutte på di medisinene. men mine medisiner er for sykiske ting å ikke fysisk. men håpe de ordne seg for deg/dere=)

Skrevet

jeg tar 1000mg mesasal 3 ganger daglig pr i dag.. var innlagt på sykehuset i juli 07, og gikk deretter på kortison tom oktober... nå er iallefall kortisonen ute av kroppen, men går fortsatt på 3x1000mg mesasal... det er jo dobbel dose av hva som er "vanlig" dose for meg...

har prøvd meg uten medisiner i en uke nå.. og har ikke blitt noe dårlig... jeg er jo ikke gravid ennå, men veldig usikker på om jeg vil ta sjansen på å bruke medisiner hvis jeg blir det...

takk for hjelpsomme svar uansett!

lykke til med prøvingen til dere :)

klem

Skrevet

Har du fast lege på sykehuset?

Uansett om du har eller ikke har det ville jeg ringt til nærmeste sykehus og bedt om å få snakke med en lege på gastro. Der får du nok bekreftet eller avkreftet om medisinen påvirker fostret og om du evt kan skifte medisin viss den du går på ikke er bra i en graviditet.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke noe lyst til å slutte helt på medisin under svangerskapet for å få ny oppblomstring -er da nok man kan streve med likevel under en graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...