Gå til innhold

Hm..for stor for bilsetet..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe som jeg må spørre flere om. Et foreldrepar jeg vet om kjører rundt med sin snart 2-åring i et "bøttesete", sånn babysete med "hank" for babyer/barn opptil 13 kilo. Jeg så det da de skulle kjøre herfra og de satte ungen inn i bilen/i setet. Jeg spurte de om ikke hun var litt for stor for det setet, for bena til ungen gikk jo oppover ryggen på bilens baksete, hvis dere skjønner hva jeg mener, men mor svarte at ungen veide jo bare 9 kilo, så da gikk det jo fint. (?) Greit nok at barna kan veie opptil 13 kg med de setene, men man må da ta hensyn til barnets lengde også..? Dette er ikke en av de lengste toåringene, men jeg så jo at hun var for lang for det setet... og da blir jo trafikksikkerheten redusert. Hva ville dere ha gjort? Er jeg helt fjern som reagerte på det eller burde jeg si ifra en gang til og på en "ordentlig" ikke-spørrende måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit nok at de holder til 13 kg MEN ungen skal da ikke sitte sammen pressa som en ball med beina langt oppi haka fordet om..

Vi bytta sete når Amalie var 5-6 mnd pga setet ble for lite for hu + at hu ble bilsyk av og sitte feilveien..

Skrevet

Trodde på slike bilseter det sto 13kg eller 1 år?? Og da er vel grensa det som kommer først? Er iallefall slik jeg har forstått det. Kan ikke huske om det står til 1 år på de setene, men hadde iallefall vært naturlig. Kan ikke være trygt når barnet er altfor langt for sete. Og veldig vondt for barnet og sitte slikt. Klarer ikke å se det for meg jeg.

Skrevet

Ja va det jeg skulle spørre om.. Hodet til barnet. Gikk det også over sete ryggen? Slik at det ikke var støtte for nakken?

Skrevet

Slike seter har en maxgrense på 13 kg på vekt men også på lengde på barnet. Beina kan gjerne være i bøy og mot seteryggen (er anbefalt å sitte mot kjøreretning til man er 4 år så blir ofte en del bøyde bein, dette er IKKE skadelig for barnet.).

Det man derimot skal følge nøye med på er lengden på ryggen og støtte til nakken. Dersom barnet har støtte i ryggen, nakke og hodet til og med ørene (over dette kan være utenfor setet) er setet fortsatt mulig å bruke. De fleste vil som oftest vokse ut i lengden før i vekta. At en toåring kan bruke setet er jo uvanlig men ikke umulig da det ikke finnes aldersbegrensning på setet (det ville være veldig vanskelig da alle barn er forskjellige).

Jeg ville vel sikkert spurt akkurat som du gjorde, utover det er det vel vanskelig å overstyre foreldrenes valg av bilsikkerhet, desverre! Klart man kan blande seg inn og fortelle på en best mulig måte at man har hørt, lest, at slik er det osv men.. vanskelig..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...