Edelweis Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 jeg har brukt nå i 4 dager. er jo 10 dager som er max i normale tilstander. men vet jo at nesespray ikke er helt bra når en er gravid. hvorfor det? noen som vet?
Hilde_85 Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Har fått høre at du veldig lett kan bli avhengig av det under graviditeten. Altså at du ikke får åpna nesa uten spray! Men hvor mange dager det skal til vet jeg ikke. Har holdt meg unna jeg blir fort tett i nesa så tørr ikke tilfelle det blir værre!
Edelweis Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2008 ja, men slik er det jo ellers også. derfor en ikke skal bruke det lengre enn 10 dager i slengen. men hva er grunnen til at en skal være forsiktig under graviditeten? jeg mener å ha lest at det hadde noe med slimhinnene å gjøre. samme som slimoppløsende hostesaft? nei, jeg vet ikke..! ble anbefalt saltvannsspray affal, men det funker jo ikke.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Heisann. Jeg brukte nesespray konstant i ca 4,5 mnd. Fra jeg fikk positiv test omtrent. Det startet med en kraftig influensa og så ballet det på seg. Bihulebetennelse og div div..måtte bruke noe for å puste. Prøvde det meste skal jeg si deg, men bare Rhinoxen som hjalp meg. Plutselig en dag åpnet ikke luftveiene (nesen) seg ved bruk av Rhinoxen. Var rett og slett pottetett! Var på legevakten og fikk Nasonex. Etter noen pinefulle dager, med lite søvn og pustevansker bedret det seg...(kuttet helt ut Rhinoxen, og brukte bare Nasonex) Har nå vært uten Rhinox nesespray i snart 3 uker, og uten Nasonex i 1 uke.... ))) Så rådet mitt til deg er å bruke minst mulig og ikke over lang tid. Det blir bare verre......unner ingen den tiden jeg har vært gjennom nå...grøss og gru..
M*A*S*H* Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Hei 87er - ikke noe problem med neseavsvellende spray så lenge du holder deg til doseringen angitt på pakken og MAKS 10 dager - det siste er svært viktig. Man blir gjerne kronisk tett i nesa i svangerskapet, og man ødelegger slimhinnene i nesa dersom man bruker sprayen lengre. Dessuten er det teoretisk mulighet for at barnet kan påvirkes. Mitt tips for tette kroniske gravideneser; kjøp nesesprayen som er for barn (mindre doser) og bruk den kun om kvelden når du skal legge deg, og med flest mulig pausedager innimellom. Da unngår du å herpe neseslimhinnnene og det blir minst mulig medikamentell påvirkning av baby. Bruk ellers hypertont saltvannsspray som også virker avsvellende, den kan du bruke helt fritt. Spør på apoteket, bør ha 2.5-3.5 % saltvann, ikke det fysiologiske som bare er 0.9% salt.
mille2 Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Jeg fikk beskjed av min lege at så lenge jeg var gravid skulle jeg ikke bruke nesespray. Dette er fordi den kan påvirke livmoren. Kun saltvannsspray.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Mye omstridt dette med nesespray ja. Flere Øre-nese-hals-leger har sagt at det ikke er farlig for foster, men at det ødelegger slimhinnene i nesen. Det er lokalt virkende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå