Sitronelle Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Hei! Jeg har nettopp fått innvilget KS og lurer på om det bare er meg som er nervøs for det.....Plutselig er jeg i tvil om det er det jeg virkelig vil...JEg overlevde jo forrige fødsel for 1 år siden og er fin igjen nå. Så er det dette arret da og magen i etterkant....Noen som er bekymret for hvordan man vil bli seende ut? Noen har fortalt meg at magen trekker seg mye senere tilbake, og at det ser lite pent ut med en hengemage over et innsnurpet arr....Da tenker jeg...Hmmm...kanskje jeg skal gå gjennom en mulig tøff fødsel igjen for å unngå å se slik ut...? Er dette helt teite tanker....?? De sier man kommer seg senere etter et KS, men hva med alle de som revner opp nedentil og sliter med store smertefulle hemorider i tillegg lenge etter fødsel..? Det er jammen smertefult det også...I tillegg til MAAAAANGE timer i fødsel...Jeg hadde det veldig vondt i 2 uker etter fødselen sist fysisk, og psykisk to det meg mye lenger tid, så har derfor vurdert KS...Men så er jo ingen fødsler like...så kan jo tenkes det går bedre neste gang...Ahhh...valgets kval....Noen andre med slike tanker eller noe?
Gjest Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Sannsynligvis blir det planlagt ks denna gangen pga smalt bekken. Hadde haste-ks sist ( i 2006). Magen trekker seg saktere tilbake, men denne gangen har jeg kjøpt et korsett fra USA som er vanlig å bruke etter ks for å få magen til å trekke seg tilbake. Arret synes ikke, det er 10 cm langt (bikinisnitt) og lyst. Arret ser ikke innsnurpet ut i det hele tatt. Fikk en liten heng over arret men tror det har sammenheng med hvor stor du blir også. Jeg fikk sv.skapsforgiftning og hadde sinnsyke mengder vann i kroppen så jeg este ut. Venninna mi har ikke heng over arret sitt. Tok meg lang tid å komme meg etter ks, men det var pga infeksjon i kroppen (ikke i såret) og at jeg hadde hatt sv.skapsforgiftning. Lå også 30 timer med rier før de måtte ta ks. Men så andre på sykehuset som var oppe og gikk kort tid etterpå og som ikke så ut som de hadde smerter. Håper selvsagt på normal fødsel denne gangen, men sannsynligheten er vel liten. Har en gutt på 2 år. Etter ks så kan man ikke bære tyngre enn babyen de første 6 ukene, og en 2-åring må av og til bli bært. Skal på kontroll om 3 uker så da får vi se hvor stor babyen kan bli. Hadde morkaka foran åpningen på ordinær ul, så de skal se om den har flyttet seg også. Har den ikke det, så blir det ks uansett. Lykke til med valget ditt, ikke lett å velge !
Sitronelle Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2008 Hei igjen Tusen takk for langt svar. Nei, det er jammen ikke lett å velge...Men hvordan var selve ks? Ubehagelig? Men du var vel bare lettet etter 30 timer i fødsel....huff og huff...SElv hadde jeg 37 timer sist men fikk ungen ut med vakum til slutt....Hun vil bare være 15 mnd når neste man kommer....Litt dumt det med løfting....
M*A*S*H* Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Neimen ikke lett når man får servert et valg på den måten, nei... Men var det meg det gjaldt, ville jeg nok kanskje tenkt vaginal fødsel og forsøkt å se om jeg hadde klarer å psyke meg opp for det. Har man først født vaginalt vil jeg jo tro at fødsel nr 2 blir lettere for deg? Men dette er meg personlig, som også hadde mye problemer nedentil etterpå, men jeg er også livredd for å bli operert/skåret i. Lykke til med ditt valg, og lykke til med fødsel! :-D
Annalina Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har tatt 2 ks, og skal ta mitt tredje den 1 juli, må bare si at jeg ikke kjenner meg igjen i mange av de tanker som ligger rundt det med å ta ks. Arret mitt er nesten helt usynlig, en liten lys strek rett over hårlinjen. Har ikke noen hengemage;-) jeg er til vanlig normalt slank, ikke hverken tynn eller tykk, men altså ingen hengemage over arret. Jeg har jo ingen peiling på vaginal fødsel, men jeg kom meg kjapt etter begge ks, hadde ingen problemer i ettertid. Magen min trakk seg like kjapt tilbake, som mine venninner, som da fødte vaginalt. Arret er jo selvfølgelig ømt, så magen føles oppblåst en stund. Mange av de som ikke har tatt ks blåser opp problemene rundt denne typen fødsel opp noe voldsomt, men for oss som har dette som eneste alternativ, så oppleves det som en okei opplevelse. Jeg uttaler meg ikke om vaginal fødsel, da jeg ikke har erfaring på dette området, foreslår at det samme gjelder for de som ikke hat tatt ks. For noen av oss er dette eneste mulighet for å få barn, det kan det bli litt følsomt at de som ikke vet hva de snakker om har så voldsomme sterke negative uttalelser om det.
Lille Lu Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Hvis det er det kosmetiske du er bekymret for så synes ikke jeg at det er en plage iallefall. Hadde haste ks for 2,5 år siden. Arret er ikke så verst - syns ikke så godt ute på sidene, men akkurat på midten er det en 4 cm ca hvor det er litt rødere og syns litt. Mitt arr ligger akkurat under hårlinjen. Så hvor mye det vil synes kommer jo an på. Jeg har heller ikke noe hengemage over. Det er et lite søkk inn på en måte der arret er, men jeg synes det er helt uvesentlig. Jeg synes ks var en traumatisk opplevelse på mange måter, men det var mest pga sjokket fordi jeg ikke var forberedt og at jeg hadde angst for det, pluss at jeg fikk en blodansamling under såret som gjorde veldig vondt i mange dager etterpå. det var nok også en del omstendigheter rundt hele fødselen sist som gjorde at jeg slet en stund etterpå. Jeg tror imidlertid at dersom du vet hva du går til og det er planlagt så er det nok helt annerledes. Jeg er innstilt og går for vaginal fødsel denne gangen, selv om jeg nå synes det er skremmende også.
Gåsevåse Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Hei! Jeg hadde haste-KS for 3 år siden. Hadde ingen komplikasjoner i forb. med operasjonen. Opplevde selve opersjonen som ganske ubehagelig fordi det var et haste-snitt. Husker at jeg skalv veldig og at jeg spydde der jeg lå på operasjonsbordet mot slutten fordi jeg fikk et blodtrykksfall. Var oppe og gikk dagen etter, men med endel smerter. Husker at jeg gikk fra sykehuset til byen, ca 20min etter 4-5 dager. Knasket Paralgin forte og det hjalp godt. Har ikke hengemage over arret og er verken feit eller tynn fra før. Jeg kan ikke uttale meg om vaginal fødsel- rakk aldri å få skikkelige rier. Tror nok mange hadde dårligere opplevelser med sine 1. gangs fødsler enn hva jeg hadde med mitt KS. Nå går jeg likevel for vaginal fødsel, med sannsynligheten for at det blir KS igjen er nok litt høyere hos med enn andre ettersom jeg pga arret ikke kan bli hjulpet/ignagsatt med sterke rie- stimulerende midler (f. eks oxytocin). Sannsynligvis vil du ha en lettere fødsel nå som 2. gangs. Ville nok satset på det hvis jeg var deg. Jeg tror alle som jeg kjenner som har født 2 ganger sier at det gikk lettere 2. gang. Samtidig er det til syvende og sist bare du som kan ta denne avgjørelsen (nå som du har fått innvilget KS). Ingen andre kan kjenne hvor mye angst du har for å føde på en skala fra 1-10.. Du må stole på deg selv- og vite at begge alternativer finnes. Det kommer jo aller mest sannsynlig til å gå veldig bra uansett hva du velger. Lykke til!
Tia med 2 ♀ Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Nå hadde jeg akutt ks sist men arret er i linninga der trusekanten/bikinibuksa går og syntes ikke for omverden om jeg så soler meg. ellers så syntes det nesten ike i hele tatt ellers heller. Bare på ene siden er det antydning til litt rødt arr enda resten har fått normalfarge. Jeg var oppe å gikk dagen etter ks. Første dagen lå jeg med alle slags slanger og ting så da kunne jeg jo ikke bevege meg. Har man planlagt så kan man gjerne prøve å bevege seg litt samme dag. Det var litt vondt å rette seg opp i et par uker men var mindre og mindre vondt for hver dag. Brukte kun smertestillende i de 3-4 dagene jeg fikk de utlevert på sykehuset. Men fikk høre at jeg hadde kommet meg fantastisk fort da så vet ikke. Det er jo risker både med KS og normal fødsel. Ingen kan garantere at man ikke skal ha vondt i ettertid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå