Gå til innhold

skulderforlösning - Hva innebaerer det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel naar skuldrene "sitter fast", men hva medförer det av komplikasjoner og hva er metodene de bruker for aa forlöse?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ser på jordmødrene som ligger ute på nrk sine nettsider, så mener jeg det var en episode hvor ungen satt fast.

På den svenske versjonen(som også ligger på nett) er det også en episode hvor de øver seg på dette på en dukke....

Skrevet

Jeg komplisert skulderførløsning på min sønn når han ble født.. skjer som oftest når barnet er stort, og i forhold til hvor stort bekkenet ditt er::) Det som kan skje som jeg har forstått er at man prøver å dra ut barnet fotest mulig når det sitter fast ( jeg måtte presse ute rie). Kan ende med at kragebeinet brekker, men gjorde ikke det hos meg. Men nå som jeg er gravid igjen får jeg en ultralyd helt i slutten av svangerskapet for å se om den neste er like stor. Kan ikke føde normalt hvis de er på samme størrelse. ( gutten min var 4340 ).

Skrevet

Ja naar du sier det saa husker jeg at jeg saa det paa jordmödrene..

"Spire i magen": Han i magen min kommer antageligvis til aa veie ca 4300g ved födsel (termin om 3 uker) og jeg har faatt med meg at skulderforlösning er et vanlig senario ved store barn. Dessuten ble jeg selv tatt med tang da mine skuldre satt fast..

Hvordan vet man at skuldrene sitter fast da? Kan de "se" det?

Er det for sent for et hasteks hvis han sitter fast?

Skrevet

Ja, det er for sent med hasteks da. Etter hva jeg har forstått så er det en veldig kritisk situasjon hvis skuldrene sitter fast. Tror det er fordi navlestrengen går i klem og barnet da ikke får oksygen. Men du kan nok fint føde ett barn på 4300, det er jo damer som føder barn opp i mot 5500g uten problemer. Så ikke la deg skremme av at en annen som fødte en på 4300 hadde problemer. Det er veldig skjeldent at skuldrene sitter fast, hodet er som oftest større..

Skrevet

=) takk for oppmuntring

Neida, vet at jeg "tar sorgene litt paa forskudd". Er bare det at jeg er en kontrollfreak som hater aa ikke vite..:) Pluss at jeg föler meg roligere dess mer jeg har info om - saa takk for svar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...