BlåklokkaVest Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Jeg fikk et tips en gang, som jeg har vært så utrolig fornøyd med, så nå tenkte jeg at jeg skulle dele dette med dere: Når barna mine har vært et par mnd gammel har jeg latt dem få koseteppe. Jeg fikk tips av en mor en gang: kjøp noe som kan vaskes, og helst noe du kan kjøpe flere av! Helt forferdelig hvis en glemmer igjen kosen et sted, og ikke har mulighet til å skaffe en ny! Jeg har brukt myke helsetepper. Har 3 stykker. Ett hjemme, ett i barnehage, og ett til rent i reserve. Når barna fikk dette koseteppet var det mye lettere å få dem til å sovne i sin egen seng. Det viste seg også senere at hvor vi enn var, enten det var på besøk hos mormor eller på flyet på ferie, så var det ingen problemer med å få dem til å sove så lenge de hadde koseteppet og smokken. Når de skulle begynne i barnehagen hadde de med seg koseteppet. Her skulle det også bli en kjempefordel: når de ble levert i barnehagen, og kanskje ble litt lei seg i begynnelsen, så var alt i orden så lenge de fikk ha koseteppet. Som Winnicott sier blir det et godt overgangsobjekt, som letter tilvenningen for dem. Koseteppet forbindes med noe trygt og godt (vant til å sitte på fanget til mamma eller pappa om kvelden med koseteppet rett før leggetid). Når vi senere skulle kutte ut smokken, ble det ikke så ille som jeg hadde trodd! De hadde jo fremdeles koseteppet! Kan godt hende det hadde gått fint uten koseteppet også, men jeg synes i alle fall at det var greit at de hadde noe å kose seg med i sengen når smokken var borte. Bare noen tips og tanker fra meg :-) Er det noen som har likedan erfaringer med slike koseting?
2hærligegutter Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Gutten min er veldig glad i å ha en gulpeklut ved siden av ansiktet i tilleg til smokken
Lykkeligtobarnsmamma Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Hei:) Jeg har også et koseteppe til jenta mi på 6måneder. Hun elsker det! Jeg ruller det som en pølse. Før hun sovener hiver hun rundt på det og leker seg. Tror hun er blitt ganske avhengig av det. Jeg har kjøpt teppene på kid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå