*LilleTroll + spira Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Jeg synes det gjør så sinnsykt vondt å legge til at tårene spretter. Har vært på ammepoliklinikk og fått hjelp og alt. Hun suger fint, ingen betennelse eller sopp, men det gjør så himla vondt. Flere som har det slik? Vær så snill å si at det går seg til... jeg har veldig lyst til å kunne fullamme, men slik det er nå orker jeg neppe kjempe lenge.
smil! Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 Det er kanskje utdrivinga som gjer vondt. Det går nok over. Det ordnar seg nesten alltid når ein er litt tolmodig. Ikkje gje opp. Lukke til.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Jeg syntes det var grusomt vondt med førstemann, og jeg gav meg på tap ganske tidlig den gangen. Hadde gjerne fått det til hvis jeg hadde vert litt mer tålmodig, men jeg prøvde det meste følte jeg (ammeskjold, ammeskjell til lindring, brystvortekrem, u name it...) men tid hadde jeg ikke nok av da jeg følte det ikke ble bedre. Denne gangen håper jeg å kunne få til ammingen, iogmed at alle sier det bedrer seg når brystvortene blir herdet etter at man har ammet en stund...
*LilleTroll + spira Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2008 Sånn det er nå må jeg bite i en vaskeklut når jeg legger henne til, for å få utløp for smertene. Hun er veldig ivrig og suger seg raskt fast, så må ofte lirke henne av for så å prøve på nytt. Hun er tålmodig da, lille jenta mi... og jeg har ufattelig lyst til å få det til, men hjelpe meg som det føles nå altså..
anne* Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Hvor lenge har du ammet? Jeg hadde det også slik i starten. I alle fall de 3 kanskje 4 første ukene. Gikk seg til etterhvert og blei helt smertefritt:)
Eliise Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Tror det er mange som går på en 'smell' sånn helt i starten ja. Det er kjempe vondt, når puppa blir sår, og melka sprenger på... Men det blir heldigvis bedre =) Hos meg tok det vel en 3-4 dager, med kjempe tortur-vondt som du sier, før det ble bedre. Men når puppa er herda, så er det ikke vondt i det hele tatt lenger. Så man må bare prøve å bite tenna sammen mens det gjør vondt.... Prøv med amme skjold, og smør puppa med morsmelk og la dem luft-tørke etter amming. Eventuelt kan du prøve med purelan salve, den er veldig fin .. Lykke til videre!
*LilleTroll + spira Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har nok ikke så lang fartstid når det gjelder amming nei.. tuppa er 14 dager i dag, og fikk ikke skikkelig barseltid med henne på sykehuset heller. Hun ble behandlet for infeksjon og var til overvåkning, så jeg ga henne ikke alltid mat, hun fikk til tider på kopp. Prøver å være tålmodig, men når man er trett og sliten, puppen gjør vondt og "alt" er ille... ja da er det ikke alltid like greit å være positiv og rolig. Takk for tips og råd.. skjønner jeg får ta tiden til hjelp
hallais Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Jeg vil bare si at det er flott om du holder ut og prøver ei stund, og det vil mest sannsynligvis bli bedre.. Men du må gjøre det som føles riktig for deg! Jeg måtte tilslutt gi flaske og opplevde det som en gedigen nedtur pga. alt ammepresset, men er veldig glad for den avgjørelsen i dag. For ja, alle kan amme, men ikke for en hver pris... Det er ihvertfall min mening! Lykke til!!
anne* Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Har du melk og jenta di suger og har fint tak, så er jeg sikker på at det går seg til! Hvis du klarer å holde ut litt til, så er det sikkert verdt det:-) Ikke at det er noe galt i å gi flaske, men amming er veldig enkelt, og så er det kos når det går bra:) Jeg hadde også sinnsykt vondt i starten. Sambo måtte stå bak meg og holde meg på skuldra og tørke tårer:-) Men det gikk seg som sagt til:-)
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 det går over er bare i starten:)
Tungt med to Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Jeg hadde også mye smerter de 4 første ukene jeg ammet. Det var spesielt på ett bryst fordi jeg ble så sår. Det tok ca to mnd før det føltes helt fint mener jeg å huske, men det ble selvsagt gradvis bedre. Håper det ordner seg for dere! Lykke til!
nr.4 i oktober Skrevet 24. mai 2008 #12 Skrevet 24. mai 2008 Ja det er sant, det gå over!! Det kan være et helvete de første dagene, jeg har 3 og venter nr 4 og har hatt det sånn alle gangene, men etter noen dager går det over og da merker du ikke noen ting. Jeg hadde god nytte av å smøre brystvorten/området rundt med calendula zinksalve etter hver amming (du får den på helsekost, weleda heter merket.) Samme salve brukte jeg til bleieområdet til barna forøvrig, den er super mot sår hud og gjør så den gror mye fortere m den enn m vanlig zinksalve. Lykke til.
78cam Skrevet 25. mai 2008 #13 Skrevet 25. mai 2008 Har samma problem som dig.pojken på 5 dagar suger så otroligt hårt och gjør jätteont.Inte lätt att få han att släppa puppen heller.Jag brukar pumpen nån min før han får suga før att lätta på trycket litt men fungerar inget vidare.Ger melk ur kopp annanhver gång før att spara pupparna litt..Ska till ammapoliklinikk på måndag och hoppas dom har några tips..
Sitronelle Skrevet 25. mai 2008 #14 Skrevet 25. mai 2008 Hei! Skjønner deg kjempegodt! Jeg hadde også ufattelige vonde smerter da jeg la barnet til brystet. Det sved som vepsestikk hele tiden, og jeg måtte bite tennene sammen for ikke å hyle høyt. Etter en uke holdt jeg ikke ut lenger. Det var et tøft valg, for det er jo dette ammepresset. Men som noen jordmødre sa til meg...Det er ikke alle kvinner som har brystvorter for å amme. Noen har overømfintlige vorter, og det må man respektere. Da jeg endelig tok valget og gikk over til flaske, var det som 10 kg lettet fra mine skuldre. Barnet ble mer fornøyd, jeg fikk overskuddet og gleden tilbake ved å ha blitt mor, samt at far også fikk delta i mating, noe han satte stor pris på. Jenta mi er ei sunn liten 1 åring i dag, og ser ikke ut til å ta tatt noe skade av erstatningsmelk. Ikke synes jeg det var noe ekkelt å gi henne det på kafe mens andre ammet heller. For meg ble det det riktige. Nå venter jeg nestemann. Har tenkt ¨å prøve meg igjen, men blir det så vondt så holder jeg det rett og slett ikke ut...Orker ikke å ødelegge den første hele mnd. f.eks med vonde såre, sviende, öppspørukne brystvorter bare i tilfelle det skal gå seg til...... Lykke til ii alle fall!! Synes du er kjempesterk som har holdt ut så lenge som du har gjort! (Å slutte å amme var ike så "farlig og vondt" som noen gav uttrykk for til meg...Surra rundt stramme skjerf etc i ca 5 dager. Litt spreng den første dagen, ellers så gikk det helt greit) Håper det ordner seg for deg uansett hva du velger. Men velger du å stoppe, så ikke føl det som nederlag. Du har jammen prøvd lenge nok om du spør meg!!!
ebenholts Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Jeg syns også det gjorde KJEMPEVONDT å amme førstemann i starten. Den første uka gjorde det så vondt at tårene spruta, beina mine sto rett ut og jeg ikke klarte å la være å banne(!) den første uka hver gang jeg la han til brystet. Ammeskjold lindra litt etterhvert, men jeg synes det gjorde vondt hele den første måneden, sånn at jeg grua meg litt til hver gang jeg skulle amme. Han trengte mat ofte, og jeg husker at jeg hver gang han ble urolig, håpa det var anna enn puppen som kunne roe, og ble irritert på sambo når han trodde babyen var sulten hver gang det kom et pip fra han, for jeg ville jo helst "spare" puppene mine litt.... Men det ble gradvis bedre, og etter hvert gjorde det ikke vondt lengre i det hele tatt, og jeg er gla jeg holdt ut, for når det ikke gjør vondt lengre, er jo amming så kos og så lettvindt! Jeg amma i 14 mnd sist. Går det ikke, så går det ikke, og det er ikke noe nederlag,og barn klarer seg fint med flaske og, men mitt råd er altså å holde ut litt til om du klarer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå