Legekjærringa Skrevet 24. mai 2008 #2 Skrevet 24. mai 2008 ...ja hvordan går det med dere? Skikkelig spent
hamsterpia Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 Hei Hei! Jo, nå skal jeg oppdatere dere! Ville vente med å si noe klart før jeg var sikker på at det ikke bare var en "en-natts-episode"... Mini er nå i seng senest kl 19 hver kveld. Hender det blir litt tidligere, for han er veldig trøtt på kveldene heretter. Da går det max 5 minutter før han sover. Så der har det blitt en kjempeforbedring. Han våkner fortsatt 1 gang mellom kl 24-03 på natta, men da bare putter jeg inn smokken, gir han en kos, og legger han igjen. Og i 95 % av tilfellene sovner han igjen med en gang. En sjelden gang må jeg legge han ned igjen en gang til før han sovner. Så våkner han som regel igjen mellom kl 05-06. Da får han morgenpupp i senga vår og vi sovner igjen til mellom kl 07-08. Så det har skjedd mye, men det er fortsatt litt igjen. Skal jobbe litt mer med å få han til å slutte å våkne mellom kl 24-03. Men så lenge han sovner igjen med en gang I SIN EGEN SENG så gå det helt greit. Merker at jeg er en helt annen person nå om dagen. Jeg har overskudd til å både være blid, sosial og gjøre husarbeid. Alt er ikke et ork lenger. Og ikke minst, så merker jeg det veldig godt på mini. Han er også mye mer uthvilt etter natta, og trenger ikke å sove igjen bare 1 time etter frokost. Og så er han mye mer fornøyd og glad hele dagen. Så dette har i hvertfall gitt resultater som jeg sier meg fornøyd med!
enpå3ogenpå1 Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 å himmel så deilig da! Leste det forrige innlegget ditt der du spurte om hjelp. Så flink du har vært!!! Selv sliter vi med at mini våkner mye fra kl 04 og utover.....og sovner ikke nødvendigvis av å få flaske. Det er skikkelig slitsomt! Han blir sutrete og trøtt og på dagen sover han bare 3x30 minutter. Det er no herk det der med søvn! Skulle ønske han var like enkel som mamman...som liker å sove og ikke våkner så lett
hamsterpia Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Ja, synes jeg har vært flink selv også, for det har vært noen netter med gråting og trøsting. Trodde faktisk ikke på forhånd at jeg skulle klare å holde ut. Men når jeg ser resultatene nå, så er det kjempedeilig å være ferdig med det. Har, som jeg skrev over her, bare siste innspurt igjen. Har du prøvd å overhøre han litt når han våkner? Det jeg har gjort når han har våkna på natta nå, er å overhøre han i 3-5 minutter, så går jeg og gir han en god kos mens jeg hvisker til han at han må sove litt til, for det er fortsatt natta. Og det tok ikke mer enn 2-3 netter, før han skjønte at det ikke var noe service å få, så nå legger han seg rolig til rette igjen når jeg legger han ned. Det gikk veldig utover dagsovinga her også, før vi begynte å ta tak i nattesøvnen hans. Nå sover han mye bedre på dagen også, og har stort sett 2x2 timers søvn på dagen.
enpå3ogenpå1 Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Prøvde å overhøre han her om natten, men det endte med at han fikk flaske etter å ha styra i sikkert 45 min. Prøver å kutte ut melka på natten nemlig (han er 6 mnd og får to grøt og en middag på dagen+flasker). Han har nå klart seg uten flaske i 5 netter (bortsett fra den ene natten), så vi er vel på vei. Tror nok han holdt på så lenge fordi jeg rett og slett ikke hørte han, så han rakk vel å våkne skikkelig? Men jobber med å overhøre og ikke gi service på natta. En annen ting er at han har tisset ut av bleia flere ganger i det siste (kun på natta, liker best å ligge på siden) og da må vi jo bytte pysj og alt. Skal noe til å gjøre det så rolig at han sovner lett igjen.... Men men....går seg vel til etter litt jobb. Tror også dagsøvnen blir bedre når han sover hele natten. Søvn avler søvn - det er det ingen tvil om! Hvor gammel er din gutt igjen?
hamsterpia Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Min er snart 9 1/2 mnd, så her var det absolutt på tide å få gjort noe med nettene våre. Jeg tror verken jeg eller mini hadde vært klare for en sånn "operasjon" som vi har vært igjennom nå når han var 6 mndr. Men du er jo på rett vei da, når du har begynt å trappe ned på nattmat. Her er det ikke mat å få mellom kl 18.30-05 heretter, og det fumgerer veldig bra. Ligger han på samme rom som dere? Det gjør mini, og det var ingen fordel da vi begynte med dette. Så vi tok med madrassen vår inn på rommet til sambo`s eldstemann, og lå der en uke mens han var hos mora si. Vi har desverre ikke flere rom å ta av enda, så vi får ikke flytta mini på eget rom. Er ikke så lett å bare legge han igjen og tro at han skal sovne med en gang etter bleie/pysjskift nei. Har du prøvd å skifte str på bleia? Hadde mange uhell her en periode også, men det gikk seg til med andre bleier.
heldigec Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2008 GRATULERER med en ny tilværelse for dere alle - ikke minst gutten din! Som jeg tidligere sa så er det virkelig verdt det, og du ser til og med at han er i bedre humør og at dere har mer overskudd til ham. Med andre ord; en vinn-vinn situasjon som det heter så populært! Kjempeflink har dere vært! Og det at han fortsatt våkner på natten kan du fint plukke bort når du er klar for en ny runde eventuelt. Eller så kan det også selvsagt gå over av seg selv etter som han har fått en bedre (og dypere) søvnkvalitet.
enpå3ogenpå1 Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 Ja han ligger på samme rom som oss, vi har heller ikke flere rom å ta av.......veldig dumt. Samtidig som jeg synes det er godt å både se og høre han når jeg legger meg. Han er ganske liten enda... Men nå skal vi besøke mine foreldre og der er det mange rom å ta av. Lurer på om jeg skal legge han på eget rom der, og få han til å sove ordentlig. Tror du det funker selv om vi kommer hjem til felles soverom etterpå? Har prøvd mange bleier og str og det virker som om det er i disse overgangsfasene på bleiene at "uhellene" oppstår.
hamsterpia Skrevet 25. mai 2008 #11 Skrevet 25. mai 2008 Takk for det! Ja, vi er ganske stolte både av oss selv og go`gutten vår også. Må jo si at det gikk jo relativt smertefritt for oss da. Var ikke mange nettene vi holdt på, og det gikk vel aldri mer enn en halv time fra han våknet til han sov igjen. Skal si oss fornøyde i denne omgang ja. Skal se det an en måneds tid tenker jeg, om han fortsatt våkner på natta da, så tar vi en runde på det. Takker for støtte og gode råd før vi satte igang!
hamsterpia Skrevet 25. mai 2008 #12 Skrevet 25. mai 2008 Tror kanskje ikke jeg ville lagt han på rom alene på en fremmed plass. Grunnen til at det var vi som flyttet ut av rommet og ikke han, er at han skal ha det mest mulig stabilt i sovesituasjonen. Kan fort bli utrygt for han å være på et fremmed sted og plutselig være alene også. Men hvis han er godt kjent der og har sovet der før, så kanskje. Her gikk det veldig bra når vi flyttet tilbake til rommet vårt i hvertfall. det hender han glipper litt med øynene akkurat i det vi legger oss, men han våkner ikke ordentlig.
Lisa81 blittmamma! Skrevet 25. mai 2008 #13 Skrevet 25. mai 2008 Oi! Kan du si meg hva du har gjort for at gutten din skulle sove? Vet ikke om du har sett innlegget mitt på skravle, men jenta mi er 11 mnd og vi sliter med søvn! *håpefull* Og til EnLitenEn*mamma*, har dere prøvd bleiebukse utenpå bleia? For å "tette" igjen? Evt i ull slik at han holder varmen og dere ikke trenger å skifte?
hamsterpia Skrevet 25. mai 2008 #14 Skrevet 25. mai 2008 Hei! Leste innlegget dit på skravle nå. Hva gjør dere når hun våkner på natta da? Tar dere henne opp? Er hun bare sint eller kan det være andre årsaker til at hun våkner? Vi kjørte rett og slett en runde med ferber. (Vi hadde i tillegg problemer med å få lagt han på kvelden, for han måtte sovne på fanget mitt.) Holdt på i underkant av 1 uke, og da brukte vi de første 3 nettene kun på å få han til å finne søvnen selv. Når det var i boks så begynte vi med ferber på natta også. Hvis du vurderer ferber, så les om metoden og sett deg godt inn i det først, og vær innstilt på å gjennomføre. Ikke gi opp etter 2 netter. Jeg brukte ikke helt de intervallene som det står om i ferber, men fant tidspunkter selv, som passet oss for når det var på tide å gå inn og trøste.
heldigec Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. mai 2008 Når det gjelder tidsintervaller så er det ikke noe problem å lage kortere intervaller enn det oppskriften sier. I følge Naphaug kan det være enda mer effektivt. Det viktigste er faktisk ikke intervallene men hva man gjør når man er inne hos barnet. Opptre som om dette er heeeelt naturlig og greit for deg, snakk rolig og forlat barnet igjen. Ikke vis at du synes synd på det! Og viktigst av alt; ikke gi opp!! Det tar som oftest 3 netter før det er i boks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå