Lisa81 blittmamma! Skrevet 24. mai 2008 #1 Skrevet 24. mai 2008 Det er så vanskelig å få i henne mat! Det virker som hun liker mye, men mister interessen etter 2 ts.. Hun er aktiv, men kanskje litt grinete? Hun er 71 cm og 8200 gr, så hun er ikke akkurat stor..Helsesøster mener vi må få henne til å legge på seg, men hvordan gjør man det når de ikke vil spise? Varierer hvordan hun spiser, men dette er et eks.: mm i 6-7 tiden en halv skive når vi står opp(avhengig om hun sovner ved puppen..)7 eller 8 lunsj, kl 11-12 halv skive eller bare frukt og mm middag 15-16 et halvt glass eller tilsvarende hjemmelaget mat kvelds 1830 grøt. nesten en porsjon om vi er heldige.. og mm Er det andre her som spiser så lite på 11 mnd? Er så redd hun ikke vil vokse slik hun skal om det er for lite mat i henne.. *bekymret mamma*
Lisa81 blittmamma! Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #2 Skrevet 24. mai 2008 dytter, og spør pent om noen kan legge den ut på skravle?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Hei Lisa! Jeg har en småspist gutt som bare tar noen teskjeer yoghurt, fruktpure og litt moste poteter med saus, ellers går det i ca 600 ml mme daglig. Tidligere også utpumpet mm. Min gutt har hatt lange perioder uten særlig vektøkning. 4 kg ved fødsel. Ved 10 mnd 8,4 kg og 72,5 cm. Jeg måtte gjøre noe, og jeg anbefaler deg det samme, i alle fall som en midlertidig løsning bare for å få barnet ditt noe opp i vekt: Jeg gikk på apoteket og kjøpte flytende ekstranæring kalt "Fortini Multi Fibre". Dette er på 2 dl flasker med sugerør. Mens melk og mme inneholder ca 67kCal/100 ml, så inneholder Fortini 150 kCal/100 ml. Vi ga vår baby 1 flaske per dag i tillegg til det andre (melk og litt mat) i ca 3 uker, og da økte han til 9,1 kg ved 11 mnd kontrollen! Hvis du ikke får dette i babyen med flaske/sugerør, så kjøp 20 ml engangssprøyter i plast på apoteket (kan vaskes i vaskemaskin og kokes). Etter hvert måltid kan du så gi din baby ca 40-60 ml (2-3 sprøyter). NB, gi det som tillegg til den andre maten barnet spiser, så får du inn mye ekstrakalorier hver dag. Fortini Multi Fibre anbefales fra 1 år, men jeg begynte når min var 10 mndr. Hvis de tåler kumelk, tåler de også dette produktet. Lykke til! mvh
trollmor & trollungene Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Var et innlegg her om dagen om det samme emnet. Kopierer svaret mitt derfra: Gutten min blir 1 år 5 juni og fullammes så og si fortsatt. Noen ganger får jeg i han litt middag, kanskje et par ganger i uken. Ellers har jeg funnet ut at han liker fingermat som er hardt. Spiser litt knekkebrød, havrepuff og skorper. Drikker vann og rismelk utenom mm. Grøt nekter han å spise, det samme gjelder frukt. Hadde kolikk i 4.5 mnd og har alltid reagert på mye av det jeg spiser. Har nok veldig sensitiv mage. Veide 3030 og var 48 cm da han ble født. Nå veier han ca 8.5 kg og er 73 cm, så han ligger litt under kurven sin. Men han trives og er førnøyd så da prøver jeg å ikke stresse så mye med det. Men må innrømme at det er slitsomt å amme hver tredje time døgnet rundt, også om natten.
kokosyklus Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Snuppa mi. jeg synes du skal ta en ny runde hos HS for å få noen tips! Synes den hurpa (sorry) kan forklare litt nærmere hva hun mente og hvordan dere evt kan gjøre noe med det. Hun kan ikke bare lire av seg noe som for henne kan være ubetydelig og sende dere hjem med hva jeg synes ser ut som en veeeldig trygg, sunn og frisk baby. Skjønner deg godt, hadde blitt skikkelig fortvilet selv! Synes det blir litt drøyt av hun andre her å anbefale ernæringsdrikk. Det ville jeg ikke gjort uten å ha snakket med HS iallefall:) Det er, slik jeg har forstått det kun til å brukes ved sykdom som går utover ernæringen. Stoooor klem!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Det er riktig at kosttilskudd ikke bør brukes ukritisk av mødre bare for å fete opp sine barn som ellers er helt normale på sin vektkurve og spiser normalt. Her har vi imidlertid et tilfelle hvor HS har anbefalt en mor å få mer ernæring i barnet sitt, uten at HS utdyper hva som virker. Jeg har gitt råd om hva som virker. Jeg har stilt spørsmål til ernæringsfysiolog på Gullsmokken om det var noe ekstranæring å få tak i til småspiste barn som faller på vekstkurvene, og det var henne som tipset meg om det som hjalp for mitt barn - SOM IKKE ER SYKT -bare meget småspist. Fortini Multi Fibre er beregnet for ernæringsbehandling av sykdomsrelatert underernæring (som du sier) OG DÅRLIG vekstutvikling. Min gutt drakk nesten bare melk, og fikk i seg for lite kalorier. For min gutt var denne ekstranæringen akkurat det som skulle til for å få veksten i gang igjen inntil han klarer å spise alminnelig mat. Det er ikke sikkert dette er det rette for alle andre småspiste barn, men det må være lov til å tipse om ting som virker uten å bli latterliggjort av deg her på nettet.
Lisa81 blittmamma! Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2008 Takker for alle svar! Kokosyklus, jeg vet jeg sa jeg ikke skulle tenke mer på det, men når jeg treffer andre babyer på hennes alder som er så mye større og rundere, lurer jeg på om ikke hs har rett... Klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå