Gå til innhold

Eldre av utenlandsk opprinnelse på eldre/sykehjem.... ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av alle ting man skal tenke på i de tidlige morgentimer.. hehe.. Men jeg har egentlig ofte fundert på hvorfor det ikke er få eller noen i det hele tatt omtrent av eldre av utenlandsk opprinnelse på eldre/sykehjem...

Der jeg jobber er det vel ca 60 beboere.. Ingen av utenlandsk opprinnelse.. Sånn generelt er det jo få eldre av utenlandsk opprinnelse på sykehjem som jeg har sett i det minste... Er dette pga kulturelle forskjeller rett og slett bare??

At de i andre relegioner er opdratt til selv og ta vare på sine foreldre og ta de i hus hos seg når de blir gamle og ikke kan ta vare på seg selv??

Jeg funderer på mye rart til tider altså.., men tenkte på dette når jeg jobbet i går også.. hehe.. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også jobbet på et sykehjem og funderte litt på dette. Vi hadde en utenlandsk beboer og hun var fra holland:)

Men jeg tror nok helt sikkert grunnen er som du selv sier. At de i mye større grad tar sine eldre hjem til seg, hvis de ikke allerede bor i samme hus, når de begynner å ha behov for hjelp. Da tenker jeg stort sett på muslimer.

Skrevet

Ja jeg tenker egentlig på mørkhudede... Altså gjerne muslimer.., men da også kristne.. Men gjerne fra andre verdensdeler en Europa.. Jegh ar enda tilgode og se en beboer som ikke er fra Europa.. Bra det ikke bare er jeg som har fundert på dette.. hehe.. =)

Skrevet

Det har ikke jeg tenkt på da, at det finnes kristne innvandrere, ha ha. Men du har selvføglelig rett. Må være kultur og ikke religion som avgjør:)

Skrevet

Nå skal jeg kun snakke om min fam.. Vi er fra Bosnia, og hos oss så er det sånn at man skal ta vare på sine foreldre når de blir gammle! Bestemoren min bodde hos oss en god stund men måtte flyttes over på gammlehjem for ca 2år siden. Pappa hadde rett og slett ikke tid til og ta seg av henne siden han jobber og hun trengte 24timers tilsyn. Jeg tror han har litt dårlig samvittighet for det men, man kan jo ikke stoppe opp livet sitt. Vi besøker henne hver søndag da:o)

Skrevet

Det er nok slik som du sier at hos mange familier med utenlandsk opprinnelse har en høyere terskel før en oppsøker hjelp til sine eldre i familie. Mange har kanskje ett annet familiemedlem som ikke er jobb f.eks. slik at det også lettere lar seg gjøre.

Nå er det jo slik at det finnes få/ingen eldrehjem lengre. Sykehjem er nærmest for de som er så syke at de burde vært på sykehus eller er til fare for seg selv eller andre om de ikke har tilsyn hele døgnet. De dette ikke gjelder får stort sett tilbud om hjemmesykepleie fordi det er billigere og mindre ressurskrevende. Enda er mange av de som har kommet til landet som flyktninger gamle nok til at de har behov for denne hjelpen. Etterhvert som disse blir eldre vil man nok se dem dukke opp litt etter litt på sykehjem, da sykehjem blir mer og mer for sykere personer, altså så syke at familien selv ikke kan gi dem medisinsk behandling. Denne generasjonen er kanskje også mer integrert i det norkse samfunnet i tillegg til deres nærmeste, så de vil nok synes det er mer naturlig å ta i mot den hjelpen man får tilbudt i det offentlige.

Konklusjon: jeg tror at om vi venter noen år så ser vi flere og flere.

Skrevet

Tror det er mye mer vanlig at familien tar seg av sine eldre i andre kulturer. Men så lever de også ofte i storfamilier, der det alltid er noen hjemme.

Vet at det begynner å komme noen på sykehjem rundt omkring, og det er utfordringer i vente.

Var borti mange når jeg jobbet på sykehus, og det er ikke alltid like lett å gi den beste pleien når språket svikter, og vi ikke har så godt kjennskap til deres kultur, både når det gjelder mat og stell.

Skrevet

Det er delte årsaker, en av dem er at innvandringen i hovedsak begynte på 70tallet og de som kom da er ikke gamle nok ennå til å ha behov for gamlehjem.

Det er rett og slett veldig få innvandrere som er i "gamlehjemsalder" i landet vårt!

OG de som er det tror jeg blir ivaretatt av familien i stor grad da de helt klart har en annen kultur rundt dette med gamle mennesker.

I vårt samfunn stuer vi de jo vekk, mens de sees på som familieoverhode og "sjef" der de kommer fra. Desto eldre desto visere osv.

Så det er nok en klar kombinasjon av kulturforskjell og at det ikke er mange av dem her, ennå...

Skrevet

Ja jeg gru/gledermeg til den utfordringen med kulturelle forskjeller i forhold til pleie ...

Jeg er ikke heeeelt enig med deg over her igjen i om at man må være alvorlig syk for og komme på eldre/sykehjem.. terskelen har nok økt betraktelig for og komme inn de siste årenene.. Men det er også noen jeg nesten synes er for "friske" til og være på sykehjemmet jeg jobber på..

Hjemmesylepleiedelen har nok økt.., men det er alle typer pasienter der jeg jobber.. Fra oppegående og steller seg selv med ingen faste medisineringer til totalt pleietrengende som man kan si er mer eller mindre terminale.. Det er nok flest terminale på avd. jeg jobber på..

Felles for de alle er jo da at de i mindre eller større grad om de ikke er terminale har en grad av demens..

Skrevet

Jo, terkelen for å få plass på sykehjem er drastisk endret de siste årene. Sykehjem er nesten blitt B-sykehus noen steder. At det ikke stemmer for din avdeling, er pga det er en avdeling for demente. Da er det jo ikke de fysiske plagene de har plass for, mange av disse er jo spreke som ungfoler. Men de kan ikke være hjemme for de går ut på nettene, går ut uten klær, setter på kokeplater og holder på å brenne ned huset, de spiser ikke osv... Mao de kan ikke ta vare på seg selv, på lik linje med de som ikke kan ta vare på seg selv pga annen sykdom.

Det er tragisk i helsenorge at så mange eldre står på venteliste til sykehjemsplass. Hjemmesykepleien er sprengt, og kan umulig få gitt den pleien mange trenger

Skrevet

Som jeg sa så er ikke jeg på avd for demente.. det er flere avd der jeg jobber.. De 2 jeg jobber på er for pleietrengende .. Da helst ikke demente oppegående eldre, ei heller sterk demente.. De skal helst inn på annen avd. pasienten jeg prater om som er for oppegående etter vår mening som jobber der fikk egentlig avslag på plass, netopp pga vi synes henne var for frisk.. Men pga familien ikke ønsket annen løsning valgte vi og la henne bli.. resultatet er jo det at henne blir dårligere.. netopp av og bo der.. Fordi Det er nesten ingen pasienter der som er så oppegående som henne så blir ikke sansene hennes daglig trent på samme måte og forfaller automatisk som det ville gjort for enhver startende dement..

Hos oss er det forsåvidt full dekning på sykehjem.. =)

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Jobber litt på et sykehjem, på en avdeling med hovedsaklig demente. er ingen innvandrere der utenom en svenske. 22 beboere.

Tror nok det er en kombinasjon av få innvandrere i den alderen og kulturelle forskjeller.

Skrevet

Jeg tror ikke at det er sånn at de fleste mørkhudede er muslimer. Og når det gjelder det med at "utlendinger" har familiens eldste hjemme i stedet for på sykehjem, så er det mer pga kultur, ikke religion. Bare så det er sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...