sofie85 Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 meg og sambo kunne tenke oss å hjelpe en famile med å være avlastere en helg i mnd. Noen som har noen erfaringer rundt dette?
Line m 3 Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Jeg hadde avlastningsfamilier til mine barn i en periode på 1 år. Når jeg ba om å få det hadde barna ingen kontakt med egen far og jeg var generellt veldig sliten. Dessverre tok det veldig lang tid før jeg fikk det, og når det skjedd hadde regelmessig samvær med far fungert en stund igjen. Så jeg ville egentlig ikke ha det lenger, men fikk intrykk av at nå hadde jeg ikke noe valg. På 1 år hadde jeg barna KANSKJE en helg i måneden selv. Bortsett fra det, så fungerte selve avlastningen godt. Hadde jeg fortsatt hatt behovet, tror jeg at jeg hadde hatt veldig utbytte av det. Det var deilig å ha noen å forholde seg til som hentet og bringet barna og jeg kunne stole 100% på. Slik var det dessverre ikke med barnefar i flere år. Hvis dere velger å gjøre det, så gjør dere en fantastisk ting for de om trenger det og jeg tror dere får stor glede ut av det. Bare vær obs på et par ting: 1. dere vil knytte dere til barnet/barna, og samværet KAN ende av ulike grunner. Sjekk med dere selv om dere føler dere vil takle å kanskje miste kontakten med et barn dere har hatt jevnlig i kanskje flere år. 2. Barna vil kanskje gjerne ha kontakt med dere, selvom samværet tar slutt. Vil dere det? Da snakker jeg om å kunne komme på besøk, telefonsamtaler osv. Jeg hadde et besøkshjem til hvert av mine to barn. Det ene hjemmet har jeg ikke hørt noe fra siden siste samvær, til tross for at de lovte datteren min å få komme på besøk etter at de fikk babyen sin (de ventet sin første). Veldig skuffende for min datter. Det andre hjemmet snakker vi fortsatt med nå og da, og sønnen min har hatt en overnattning der i ettertid. Godt og også litt viktig, fordi man knytter seg jo til hverandre og det blir vondt for barna å skilles slik. Også noe dere må tenke på. Ellers tror jeg dere vil ha mye glede av å være avlastningshjem. Og dere blir et lyspunkt i en tøff hverdag for noen som trenger det Lykke til!
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Vi er besøkshjem for en gutt i barnehagealder og det er en kjempekoselig jobb;) Anbefaler det på det sterkeste. Det finnes mange forskjellige måter å gjøre dette på, vi valgte å være besøkshjem under barneverntjenesten. Dermed må man være inneforstått med at man kan få barn fra vanskeligstilte familier såvel som foreldre som Line her, som rett og slett trenger avlastning i mangel på andre muligheter. Problembarn kan være mer krevende enn andre barn og dermed være mer utfordring for parforhold osv. BArnevernet har veldig god informasjon og gjerne kurs om dette. HAr selv hatt to gutter i førskolealder med ADHDlignende problematikk og fått kjempestor glede av å kunne tilby disse klare tydelige rammer og ikke minst alt man gjør for familiene av avlastning. Desverre tjener man lite som besøkshjem så er mer et hyggelig bidrag til samfunnet (700kr pr døgn tror jeg det er før skatt, PR barn, har du flere barn som feks søsken tjener du mer osv). En annen ordning er avlaster for funksjonshemmede barn som innebefatter mange barn med andre behov. Alt fra kraftig allergi til bevegelseshemmede, psykisk funksjonshemmmede osv. Dette er også en hyggelig jobb, man tjener gjerne mer på dette men alt avhenger av kommunen osv. Begge typer jobber annonseres gjerne av kommunen, og det er alltid populært med nye besøks og avlastningshjem har jeg erfart. Som nevnt her er det jo også en fordel at man er villig til å følge opp i ettertid, man gir jo mye og får mye. Og det er en ansvarsfull jobb såklart;) Men som alle andre jobber kan det avsluttes med gjensidig oppsigelse. Faren er at man ikke helt klarer å bryte så lett. Jeg har nå fått 3 ekstra barn som jeg fortsatt har god kontakt med til tross for avsluttete arbeidsforhold (jeg flyttet, studerte etc og det ble naturlig). det koseligste med hele jobben syns jeg er gleden barna har over feriene hjemmefra og familienes takknemlighet over at barna har det godt og trygt hos noen andre slik at de får pustepause i hverdagen! GO FOR IT! Mener nå bare jeg;)
sostre2 Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Vi er også besøkshjem gjennom barnevernet, vi har to søsken hos oss tredje hver helg. Jeg var fra før vandt til å passe venninene mine sine barn men dette ble veldig annerledes. Det er jo altid en grunn til at barnevernet er innvolvert. Det tok en liten stund før vi innså at ting vi synes var viktige iforhold til egne barn ikke var mulig å gjennomføre med besøksbarna, dette pga at en ikke har de så ofte. Ellers er det og¨viktig at både du og sambo er sikre på at dere vil dette fordi det er ikke like lett å si fra seg en slik jobb. Men det er jo moro også da og barna våre synes det er kjæmpe stas når de har besøk hele helga.
sofie85 Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2008 Tusen takk for god informasjon!!! Jeg skal ta kontakt med kommunen og ta en prat med de..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå