lin76 Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Hei! På besøk frå 2.trimester her, tenkte det sikkert er fleire her inne som allereie har kjøpt seng til babyen. Det eg lurar på er: Kor stor (eller lita) babydyne er det vanleg å kjøpa til ein nyfødd baby? Kjem sannsynlegvis til å kjøpa ei ganske enkel sprinkelseng på ca 120x60 cm, f.eks denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00118815 Har verkeleg ikkje peiling på sånt, så tar imot alle tips med takk! Mvh lin, 22+3
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Vi har köpt säng på ikea också. Men prinsessan kommer sannsynligtvis försvinna i den stora sängen. Så vi har gått till inkjöp av en "moseskurv" på Barnas hus. Det är en flätad kurv som har bra storlek, räknar med att det är i den hon kommer sova de första 3 månaderna. Kurven kommer vi ha inne hos oss på nätterna och nere i stua på dagen. Man kan ju ställa kurven uppe i sängen också Det följde med ett teppe till moses kurven, till sängen har vi köpt täcke från ikea Tänk bara på att när du köper täcka från IKEA så passar inte norska storlekar på dynetrekk. Så det måste du köpa där också Lycka till! : - )
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Til de aller, aller fleste nyfødte, så holder det med den minste dyna som også går under betegnelsen "vogndyne". Babydynen måler 65x80 Neste trinn på stigen blir 80x100, før 100x140 og 140x200 Disse er også de som er standard rundtomkring som det er lett å få tak i sengesett til. Vet at noen går rett på 80x100, men den er fort for stor og tung for de små..
Ella78 m/ A&M Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har arvet to dyner av minste sorten (65x80) så vi kommer til å bruke disse i starten. Har hørt at dynene ikke bør være for store i starten, for babyen må ikke få dem over ansiktet/hodet. I starten klarer jo ikke babyen å vifte unna noe fra ansiktet. Men med en større dyne kan man jo selvfølgelig brette enden under madrassen og slik hindre at den kommer for langt opp... Kjøpte selv noe yndig sengetøy i går, og gleder meg noe utrolig til å kunne re opp både vogn og kurv. Får vel vente litt til, det er tross alt to måneder igjen.... :-)
monica får juliprinsesse Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 har kjøpt ei dyne a dn minste sorten såm vi ska ha i kurven, å en av str over..huske ikke helt korr stor dn va...til vogn og sprinkelseng
Taun Skrevet 24. mai 2008 #6 Skrevet 24. mai 2008 Vi begynner med den minste 65 x 80. Større dyner kan bli for tunge på babyen tenker jeg
SuperMoM <3 Skrevet 24. mai 2008 #7 Skrevet 24. mai 2008 65x80 til vogna og 80x100 til senga her iallfall:) Hadde kun 65x80 til sønnen min,men den ble litt liten i senga synes jeg.Så da får bebisen 80x100 i senga:)
Gjest Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 65x80 i både vugge, vogn og seng. 80x100 blir altfor stort. Til de som har kjøpt større dyner enn 65x80 til deres nyfødte, vil jeg i så fall anbefale å feste dynen delvis under madrassen, slik at barnet ikke klarer å få dynen over ansiktet, da det kan føre til at babyen ikke får puste.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har kjøpt to dyner i 65x80 til seng, kurv og vogn. I starten er disse mer enn store nok, men smak og behag. Noen vil ha 80x100 til seng med en gang. Jeg derimot er redd denne skal dekke ansiktet og være for stor for den bittelille. men har nå den liggende også så får jeg se hva det blir til etterhvert. Man kommer jo etterhvert til å bruke 80x100 en god stund. Kastet meg på prinsess sitt salg med 3 for 2 barneprodukter og fikk dermed den ene 65x80 dyna gratis på kjøpet så var kjempefornøyd! Vil forresten anbefale dundyne på det sterkeste. Men da den som kan vaskes i maskin på 60 grader (prinsess sin kan det). Dette regulerer varmen best, er lettest, og allergivennlig:)
lin76 Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. mai 2008 Så supert med så mange gode svar! Tusen takk, alle saman! 65x80 skal bli! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå