Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere med erfaring..

har lest mye om amming i det siste.. har kjempelyst til å få det til, og forstår dette ikke er en selvfølge? jeg som tenkte dette var noe "alle" gjorde.. blir litt redd for å ikke få det til da..

hvordan opplevde du ammingen i starten og utover? god hjelp på sykehuset osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg gikk amminga veldig greit. Jeg hadde ikke tenkt over noe på forhånd. (som jeg husker nå iallefall). Og lå i sengen de første gangene jeg ammet. Syntes dette var veldig greit. Slapp og passe på at bebisen lå som den skulle og ikke datt vekk. Jeg fikk god hjelp på sykehuset. Men det er nok forskjellig. Jeg er på et veldig lite sykehus, så personalet har god tid til å ta vare på oss nybakte.

Det viktigste tror jeg er å ikke stresse. Men bruke god tid til amming, enten legge seg godt til rette eller sette seg godt. Ikke ha for mange forstyrrelser rundt, fram til en ser hvordan det går.

Skrevet

Det har jeg ikke noen erfaringer med selv, siden jeg venter første i november.. Men, jeg fikk et tips av tanta mi. Hun hadde prøblemer med at hun ikke fikk tømt den ene siden av brystet og at det dermed knøt seg der.. Hun var veldig plaget med det da hun ammet nr 5. Og da hun fikk nr 6 fikk hun et tips om og amme som om hun hadde tvillinger, altså legge barnet "utover" med hodet inn mot motsatt bryst og bena ut under armen.. hvis du skjønner :P Det var kanskje litt dårlig forklar.. Men det er jo greit og ha med seg.. Tante var litt irritert over at hun måtte få 5 barn før hun lærte det nemlig. Men med nr 6 og 7 kunne hun jo trikset, og hun sier hun kjente det løsnet opp :))

Kjenner jeg er litt nervøs akkurat for å ikke få det til, ikke ha melk eller noe sånt. Det er jo et lite nederlag for oss som kvinner da.. Selv om jeg vet godt at mme ikke er noen dårlig erstatning, og kan man ikke så kan man ikke.. hehe..

Skrevet

Det er veldig vondt og sårt i begynnelsen, men så fort melkeproduksjonen er i gang går det lett.. Jeg tror det viktigste er å ikke gi opp, det er mange som sier de ikke ammer fordi babyen ikke klarte å suge o.l.. Men ta dere god tid! Det jeg gjorde med begge mine var å amme og å gi litt tillegg... Da fikk vi tid til å få ammingen i gang, samtidig som jeg slapp å være redd for at babyen ikke fikk i seg mat.. Ved å gi pupp og flaske får du ammet, men pappa`n kan også gi flaske.. Slik kan dere dele nattevåk + at du får litt frihet til å kunne dra alene på butikken o.l uten å være redd for at babyen hyler fordi den trenger mat og du ikke er der =)

på sykehuset stresset de fælt, husker jeg, og du fikk hver sin beskjed fra hver pleier.. De virket ikke samstemte i det hele tatt.. Husker de tok tak i puppen og bare stappet den inn i munnen på babyen, jeg ble veldig frustrert! Reiste hjem etter 2 dager, så jeg kunne styre ammingen selv...

Skrevet

Det kom helt av seg selv for meg og min lille knert, men hadde studert det gule heftet fra ammehjelpen fra perm til perm på forhånd i tilfelle problemer.

folka på sykehuset maste mye om det, syns jeg. Enda jeg sa gang på gang at det gikk greit. De var overstadig ivrige etter å hjelpe!

Som regel går det greit, jeg tror de er nøye med å hjelpe deg igang før du drar hjem. Men lurt å lese på forhånd, syns det skulle være umulig å lære noe nytt med ammetåke, søvnmagel og sliten etter fødsel osv. Ikke beste studieforhold! :)

Skrevet

Hos oss gikk ammingen helt fint fra første sekund :) men det er jo selvfølgelig litt sårt i begynnelsen..

Så lenge barnet får hele brystvorten i munnen, klarer å suge og du har nok melk går det nok greit.

SUgingen kan du stimulere selv ved å kile barnet litt inne i hånden :)

Skrevet

For meg gikk det veldig fint å amme. Men jeg tror det viktigste er at du tar deg tid til å kose deg og slappe av med barnet. Ikke stress hvis det ikke kommer av seg selv med en gang. Dette er jo nytt for både mor og barn, og det kan ofte ta litt tid å komme seg inn i det. Men uansett åssen det skulle gå, husk for all del at du ikke er en dårlig mor hvis dere ikke får det til. :)

Skrevet

Det trenger ikke å være sårt og vont i det hele tatt. Jeg har ammet de to siste barna uten å vær sår! Bare barnet har et godt tak, kan det suge lenge uten at det har noe å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...