@nneliten Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Kom med gode oppskrifter for bleieavvenning! Har gutt som fylte 3 i april, og vi tenker å ta sommeren til hjelp... Vi har ikke prøvd så veldig hardt enda, men han går litt uten bleie i helgene, og da blir det lite i potte/do, og mye i trusen... Når han må bæsje spør ha om å få på bleien. Tissingen ser det ikke ut til at han har noen kontroll på - han ser like overrasket ut hver gang han tisser midt på stuegulvet... Tålmodigheten til å sitte på potte/do er heller ikke den største - han sitter gjerne i 10 sekunder, og så er han "ferdig", for så 2 minutter senere å tisse seg ut. Er takknemlig for tips og råd!
nov/febmamma Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Tror ikke det finnes noen oppskrift.... Tror barnet selv må være klart. Min datter sluttet da hun var 3 1/2, sønnen min noen mnd tidligere. Husker rett og slett ikke hvordan datteren min sluttet(hun nærmer seg 8 år), men sønnen min sluttet helt av seg selv. Vi hadde vært i lekebutikken og kjøpt gave til en venn, og så fikk ha se en bil han forelsket seg helt i.Jeg svarte at den bilen kunne han få, men da måtte bleia av først. Jeg snakket ikke mer om det, hverken bilen eller bleia. En morgen sa han plutselig at han måtte tisse, fikk med seg storesøster som hjelper og jammen tisset han. Jeg hadde ikke stått opp ennå, så han satt inne på do og ropte til meg: Mamma, nå har jeg sluttet med bleie, nå kan vi dra og kjøpe bilen:-) Uka etter var vi og kjøpte den, og han har vært mer eller mindre tørr siden den gang!! Så jeg pleier å anbefale foreldre i barnehagen der jeg jobber å finne en gulrot som er stor nok! Men barnet må være fysisk klar, og det virker det ikke som sønnen din er ennå. Men sommeren har jo ikke begynt ennå, så forsett å prøve så lenge han vil selv.Men for mange nederlag blir veldig frusternede for barnet, så ikke push så altfor hardt. Lykke til!
Gjest Filifjonka Skrevet 24. mai 2008 #3 Skrevet 24. mai 2008 Enten må dere bestemme dere for at han skal gå uten bleie, eller så får han ha bleie på. Å gå uten i helgene og med ellers i uka vil bare være forvirrende. Ellers finnes det ikke noen oppskrift som funker på alle barn. På min eldste tok jeg rett og slett av bleiene, og sa at nå skal du slutte med bleie. Barnet hadde uhell overalt i en uke, så var h*n tørr. Med nr to prøvde jeg samme metode, det fungerte overhodet ikke. Dette barnet kom derimot til meg et par måneder etter treårsdagen og sa: Nå har jeg sluttet med bleie. Da tok vi av bleiene og h*n var tørr på dagen. Nr tre nektet å slutte med bleier, og ingenting fungerte. Til slutt lot jeg bare være å kjøpe nye bleier, og vi ble tomme på lørdag ettermiddag. Da sa h*n at, OK, men kjøper du igjen bleier når butikken åpner? Jeg sa at det skulle jeg, men i løpet av helga fant h*n ut at det var langt mer komfortabelt å gå uten bleie. Noen tips: For å få barnet til å sitte lenger på potte: Les en liten bok for ham mens han sitter der. Gi ham en kopp med litt puffet ris eller noen rosiner som han kan plukke i seg mens han sitter der. Virker det som om han overhodet ikke har peiling på når han skal tisse (eller bæsje) er han sannsynligvis ikke klar enda.
blond Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 Han får tisse i busken så mye han vil (det er stas!). Han tisser fast på do om morgen og kveld. Jeg håper at hvis vi klarer å innføre ordentlige dorutiner så slutter han. Er ikke innstilt på å tørke bæsj og tiss flere ganger om dagen i tilfelle han ikke har kontroll nok. Det blir for mye arbeid.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Som de andre sier, barnet må først og fremstvære moden for det, og det kan visst være så forskjellig. Gutten vår sluttet med dagbleie da han var litt over tre år. Problemet var ikke tissing på do, men bæsjing på do. Han holdt seg så han fikk omtrent forstoppelse, ville ikke bæsje i bleie heller. Vi hadde en skikkelig lang periode med heftige bremsespor og småbæsj i trusa. Var hos lege og sjekket om det var noe galt, men nei. Dette var i hodet hans - han ville ikke bæsje på do og vi skjønte ikke hvorfor. Til slutt var jeg så lei av bæsjetruser, lokking med kjeks og sjokolade, belønninger og gud vet hva. Så en dag hvor vi atter var på badet med bæsjetruse, så var det nok. Jeg sa at nå setter du deg på do og bæsjer, ellers så må du vaske trusa di sjøl! Han trodde ikke jeg mente det og ville ikke sette seg. Da stilte jeg ham opp ved vasken, skrudde på vann, ga han trusa - han hylte og syns det var skikkelig ekkelt - men vaske måtte han. Jeg ga klar beskjed om at heretter måtte han skylle vekk bæsj i trusa selv. Da ble det slutt, gitt! Etter det går han på do hver kveld. At små uhell kan forekomme, er helt greit - det ordner mamma. Bare ikke flere ganger om dagen. Det var kanskje stygt gjort å tvinge ham til å vaske bæsjen selv, men det virket i alle fall. ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå