Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Min sønn på 4,5år går ikke i barnehage. Han er sammen med meg og lillebror om dagene. Jeg tenker sånn at det viktigste er at han kommer inn på barnehage litt før han begynner skole. Fler her som har barnet sitt hjemme?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Barn som ikke går i barnehage går glipp av så utrolig mye! Sosialt samspill ikke minst. Synes du bør søke før han begynner på skole. Ellers får han kultursjokk!!!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Det er helt ok å velge å ha barnet sitt hjemme så lenge man er flink til å stimulere det som bør stimuleres. Dessverre er det altfor få som gjør det... Stumulerer det nødvendige altså. Hvis du spør om en mening her så vil jeg si at barnet ditt absolutt BØR i bhg siste året før skolestart. Hvis ikke vil han få det utrolig tøft!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har barnet mitt hjemme og hun er supersosial og veldig trygg i forhold til mange på hennes alder. Jeg skal ha henne i barnehage i ett år før skolen, men syns ikke det er nødvendig før, siden jeg likevel er hjemme. Hun ligger ikke etter på noen områder selv om hun ikke har gått i barnehage, selv om jeg ble advart mot det. Hun kunne skrive navnet sitt selv da hun var tre år og kan flere bokstaver nå. Nå er hun fire. Det er tull at alle MÅ i barnehage, jeg syns det skal være noe man kan velge hvis man ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Jeg syns dere er kjempeheldige som kan ha dem hjemme så lenge jeg! Mamma var hjemme med oss til vi var ganske store. Det er jo ikke sånn at selv om man ikke går i bhg så møter man ikke andre barn og får det sosiale! Vi var i bhg to dager i uka fra vi var 4 år, datidens korttidsbarnehage.. Skulle ønske det fantes enda, det er ikke det samme og ha barnet i 40-50% plass, hvis mange har det og ikke er der på de samme dagene så blir de jo aldri kjent med noen! Og hver dag er det noen nye og forholde seg til. Mener at det heller ikke er bra for barnet og være i bhg fra det er 10 mnd, fra 0645-1700 hver dag. Mens vi klager over at vi burde ha 6 timers arbeidsdag så har barna våre enda lenger dag.. Håper inderlig jeg slipper og ha full barnehageplass med det første!!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Jeg var hjemme sammen med min mor mor, gikk aldri i barnehage å var mest sammen med voksne. Jeg er veldig sosial, å har alltid vært det. Min bestemor var veldig pedagogisk å lærte meg mye. Jeg kunne både skrive å lese når jeg var 6 år. da jeg begynnte på skolen var de 3 første årene veldig kjedelig for meg siden jeg kunne det meste fra før av.. så det er nok ikke så lurt å stimulere FOR mye heller. jeg er hjemme med mine barn, å kommer til å være det til de begynner på skolen. jeg stortrives, å det gjør barna å!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Skulle gjerne hatt unegene mine hjemme til de begynner på skolen, men det går nok ikke. Men skal nok være hjemme til minste er 3 1/2år (pga hun er født om vinteren). Da må jeg nok finne meg en jobb så jeg også har litt inntekt.. Sambo tjener greit, men ikke nok til at jeg kan gå hjemme til ungen begynner på skole. Men skulle gjerne ønske det:) Men de har jo godt av litt barnehage:)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Jeg tror ikke det er bra for barna "å henge i skjørtene" til mamma nesten frem til skolealder. De har godt av å komme bort litt fra mamma og pappa,de har godt av å være sammen med andre barn og det er jo også et pedagogisk opplegg i bh. Syntes faktisk synd på de barna som bare er hjemme med foreldrene,de trenger venner,de trenger utfordringer, de trenger å være ute masse (ja,du er sikkert mye ute, men det blir ikke på lik linje med i bh).
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Ser at noen av dere sier at barna trives med å være hjemme : Det er jo klart - de vet jo ikke om noe annet. Tviler på at om dere hadde latt de gå i bh i f.eks 6 mnd, så tror jeg ikke de ville trivdes så godt hjemme lenger. Bh er kjempebra for barna.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Barnehage trenger ikke å være viktig i det hele tatt for barnet, det kommer da ann på hvordan barnet er og hva dere gjør sammen. Jeg syns ikke jeg gjør så mye for å stimulere barna mine, jeg stresser ikke noe med det. Nå begynner mi eldste å knekke lesenøtten, hun ble super ivrig her endag da hun klarte å skrive navnet til den ene pusen vår helt på egen hond. Før jeg jeg sagt bokstavene hun skulle skrive, men navnet på denne pusen har hun sjelden skrivd så den har hun klart selv. Regne + og - kan hun, det hadde hun dilla på i vinter. Måleenheter kan hun også mye, for hun syns det er så gøy å hjelpe til på kjøkkenet. Fikk skryt da vi var på helsestasjon at hun kunne så mye, og helsesøster syns det var litt rart siden hun ikke går i barnehage (begynner i august grunnet min jobb) og jeg sa rett ut at jeg gjør ikke noe spesielt for å stimulere henne. For meg er det dagligdagse ting, jeg svarer når hun spør og vi koser oss bare sammen. De gikk ett år i barnehage tidligere, og hun kjedet seg. Så jeg gruer meg litt til barnahagestart, men får håpe det blir litt mer givende for henne her. (og hun gikk i en super barnehage der hun gikk før også, men hun trives best hjemme)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Jeg gikk ikke i barnehage fordi min mor var hjemme, og vi bodde i et byggefelt med flere barn. Hadde alltid noen å leke med. Bare en av dem skulle begynne i min klasse. Jeg ble en veldig sjenert jente, og satt som klister på min kjente venninne. Hadde ikke hun vært der hadde jeg dødd, eller ihvertfall nektet å begynne på skolen. Det var grusomt og kjempeskummelt. Foreldrene mine har alltid ment at barnehage ikke er bra, for ungene blir så rampete og frekke. Javel, kanskje det, men barnehagene har ihvertfall blitt bedre med årene. Jeg skal ihvertfall ha min i barnehage ved 2,5 - 3 års alder, men syns det er for tidlig når de er snaut året. Uansett, barnehage er sunt mener jeg! Tross for at skolen reagerte på at jeg var så stille, og for at jeg ble som en attpåklatt på venninnen min som var utadvendt (dårlig sirkel), så har jeg i dag brutt med henne (hun var ikke særlig snill når det kom til stykket) og fått meg maange venninner, blitt en utadvendt og sprudlende person (begynte å utvikle meg i den retningen på ungdomsskolen/vgs) og fått selvtillit. Men det har krevd mye av meg.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Det høres jo greit ut:) Men jeg ville hatt barnehage siste året før skolestart. Og det pga at "alle andre går der", og dermed lærer mange sosiale koder før skolestart.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har en gutt på 4 som egentlig går i barnehage. "Egentlig" vil si at han har plass i barnehagen, men han trives ikke der. Er helt håpløst å levere ham i barnehagen, for han vil virkelig ikke være der. Så å si at barn som trives best hjemme ikke vet hva det vil si å gå i barnehage blir feil, han vet hva det vil si, og han trives ikke. Så enkelt er det. Bokstaver, tall, måleneheter og andre ferdigheter kan han lære hjemme, vi tar det i de daglige gjøremålene. Grunnen til at han har plassen i barnehagen er fordi jeg ønsker at han skal lære dette samspillet med andre barn, og at han skal kunne forholde seg til andre voksne som ikke er nær familie. Jeg tror rett og slett ikke han er moden for å gå i barnehage. Noen barn er i barnehagen av ren vane, fordi de begynte der tidlig og ikke vet av noen annen måte å tilbringe dagene på, andre trives i barnehagen og vil ikke hjem derfra, og noen liker rett og slett ikke barnehagen - er det så rart? Så til HI: Jeg har barnet mitt hjemme, selv om vi innimellom er innom barnehagen for å hilse på
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Et barn under 12 trenger ikke BH. Syke faen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå