3små-snart4barnsmor Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Hva er det som gjør at dere velger å ha barnedåp? Er det veldig mye for at alle andre gjør det, eller alle i familien gjør/gjort det? Eller er det for at dere for at dere er veldig troende og vill at barnet skal va medlem i kirka pga det? Bare litt nysgjerrig på hvorfor folk egentlig har barnedåp nå for tiden. Er så mange som sier liksom at dem ikke er troende, men en då så har dem barnedåp og konfirmasjoner og bryllup i kirka. Og til dere som velge navnefest, hva er det som får dere til å velge det? Bare litt nysgjerrig jeg
sleikegnu Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Vi har det litt pga religion og litt pga tradisjon. Mannen min er kristen, så det er derfor det religiøse. Og det er veldig greit å ta det i kirken, for da har ungen en større valgmulighet når han blir større. + at det er greit å være på den sikre siden, viss det skulle finnes en Gud, så blir guttungen tatt godt vare på ihvertfall
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Vi velger det litt pga tradisjon, vi er selv døpt og konfirmert i kirken og skal gifte oss der når den tid kommer. Er vel ikke akkurat kristen men vet vel ikke helt hva jeg trur på. Vi føler også at da har vi lagt til rette for barnet så kan hun fritt velge når hun skal konfirmeres. det kan hun selvsagt gjøre uansett men da slipper hun å måtte døpe seg først i den alderen der.
Popelko Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Vi har bestemt oss for ikke å døpe babyen vår.. Ingen av oss er kristne, eller tror på det kirka står for, og da gidder vi ikke å ha dåp kun fordi alle andre har det..
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Kommer til å ha en navnefest. Vi er ikke religiøse i det hele tatt, så dåp blir feil. Tror ikke vi kommer til å gjøre det i regi av Human-etisk forbund heller, vi har ikke behov for å markere noen retning, men det blir jo en feiring av at lille gull er født og får et navn. Synes det er hyggelig at de nærmeste deltar på en markering av det, vi feirer jo alt mulig, så hvorfor ikke sette av en fest til det største i verden?
3små-snart4barnsmor Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2008 Samme som meg selv.. har ikke døpt de to barn jeg har og kommer ikke døpe det barnet jeg har i magen nå heller. Ganske enkelt pga at jeg føler meg ikke kristen eller tror direkte på det kirka står for,
Fuglehjertet Skrevet 1. juni 2008 #7 Skrevet 1. juni 2008 Jeg tror, og ved å døpe barnet mitt formidler jeg at jeg ønsker at barnet mitt skal tilhøre Gud. Barnet selv får bestemme om det vil bekrefte dåpsløftet når det blir spørsmål om konfirmasjon.
Mmmmmmamman Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Vi døper ikke siden det strider mot menneskerettighetene å tvangsinnmelde noen i en religion. Han får velge selv når han er stor nok. Personlig er jeg ikke kristen, og vil synes det er lite respektløst overfor andre kristne og stå på kirkegulvet å mene at jeg skal oppdra ham kristent når det overhodet ikke er planen..
Chantelle Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Vi døper ungene våre fordi vi tror på den treenige Gud og vil at ungene våre skal ha muligheten til å få den samme trygge tro som vi selv har. Hadde vi ikke hatt denne troen så hadde vi ikke døpt ungene våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå