Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Spurte på skravle også, men kanskje noen her som kan svare? Hva er å løfte for tungt?? 5 kg? 10? Hvis jeg løfter 10 kg, er det for tungt? En vanlig full handlepose med melk og alt mulig av middager? Er det for tungt? Hva med en handlepose i hver hånd? Blir ikke så klok av "for tungt" når man ikke helt vet hva dette er=P
mammmma***fødeklar*** Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Fikk beskjed på gyn om å ikke løfte mer enn 5 kg pga blødende morkake.. Ikke mye med 5 kg som de erknet som tungt. tenk bare på dem med en 1 åring hjemme...
AO3 Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har aldri hørt noen konkrete kilogrenser for hva som er tungt og ikke tungt, så dette blir bare hva jeg selv går etter. Jeg er vel og merke i fin form og har ikke vondt i bekken/rygg e.l. Jeg har ingen betenkeligheter med å løfte en bærepose full med varer, eller en i hver hånd for den saks skyld. Jeg er jo bare gravid, jeg er ikke syk eller skadet. Jeg tenker litt på løfteteknikk, bruker ryggen, og prøver å balansere vekten likt på begge hofter. Går heller to ganger om jeg har mye ting jeg skal ha med meg inn fra bilen. Om det hjelper eller ikke, vet jeg ikke, men jeg lar meg selv tro det. Jeg unngår å løfte ting jeg selv synes er tunge - jeg driver ikke og løfter på kasser, bildekk etc etc. Det skal ikke oppleves som tungt, vondt eller ubehagelig for meg å løfte noe. Det er min retningslinje. Alt i alt tenker jeg lite på det, i dagliglivet eller jobben min er det sjelden aktuelt med tunge løft uansett.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har hørt 10 kg som en "grense". Men hvis du er vant med å gå rundt og bære på småbarn kunne visst grensen være høyere. Også skulle man prøve så godt det lot seg gjøre å fordele vekten på begge sider (en pose i hver hånd istedet for to i en osv..) Kjenner litt på hva kroppen sier jeg også. Og prøver å tenke løfteteknikk. Løfte med knærne istedet for med ryggen...
mamarama og lille banan Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 på spørreskjemaet fra mor-barn undersøkelsen spurte de etter hvor mange løft som tilsvarte en full ti liters bøtte jeg løftet i løpet av en uke på jobb. det regnes vel som tungt i undersøkelsen i hvert fall
=)mamsen=) Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 ups, bærer rundt på sønnen min masse iløpet av en dag- han veier 14 kg. Kanskje ikke bra det da?
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Det er nok opp til hver enkelts kropp. Man skal ikke løfte med magen slik at magemusklene strammer seg for mye, da kan man få en del smerter i ryggen og magen har jeg hørt. Men ellers føler jeg det er litt tull dette med at man ikke skal gjøre ditt og datt i svangerskapet ang. løft. Har man bekkenløsning og vond rygg så selvfølgelig er det ikke bra å løfte mer enn man klarer, da blir man jo bare verre.. Jobber i klesbutikk jeg, og der må vi løfte en del på utstillingsdukker som er veldig tunge, varer og esker. Men synes det går bra til nå Eneste jeg har sagt ifra om er at jeg ikke vil opp i høy gardintrapp pga balansen og har høydeskrekk fra før, hehe.. Men ellers gjør jeg i grunnen som før.. Blir selvfølgelig annerledes når jeg blir skikkelig stor.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2008 Okei, får bare "føle" litt på det fremdeles da, opp til ca 8-10 kg=) Tusen takk jenter!=D
mamarama og lille banan Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 tror det også har veldig med hva kroppen din er vant til. du skal ikke gjøre løft som er mye tyngre enn du er vant til..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Som sagt over her: Så lenge dette er noe du er _vant med_ å gjøre så skal det ikke være noe problem med mer enn 10 kg. Så tror ikke det skulle være noe i veien for det, =)mamsen=)
Elisin m gutt ute og pike inni Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Jeg har også hørt 10kg som grense, men jeg fikk vondt nederst i magen fra ganske tidlig av ved å løfte mindre, typ en halvfull bærepose fra butikken så det har begrenset seg selv egentlig. Nå er jeg i 28.uke og får mindre ubehag enn før av å bære det samme. Prøver å bruke to små poser i stedet for en full og gjerne noe i vesken på skuldra i tillegg, for å fordele bra.
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #12 Skrevet 25. mai 2008 Hei! Jeg har ikke hørt noe om at man ikke skal løfte mer enn så og så mange kilo. Det blir som dere andre sier for upresist; noen er sterkere enn andre, og 10 kg føles for noen lett mens andre sliter med å løfte 5. Dessuten vil også dagsformen ha sitt å si for hvor sterke vi er akkurat i dag. Det jeg først og fremst har hørt og lever etter, er at man ikke skal være nødt til å holde pusten for å løfte noe og dermed får for tungt trykk i bukhulen, altså at man skal kunne puste som normalt når det løftes. Litt anstrengelse er ikke farlig, så sant du er frisk og rask ellers. Da kan man jo spørre seg hvordan i all verden folk klarte seg før i tida, da gubben var på havet og kona var hjemme med alt som var av tungt gårdsarbeid, unger og gudene vet hva. Men så var kanskje damene sterkere og mer robuste den gang enn hva de fleste av oss er i dag? Uansett er det lurt å være seg bevisst det å fordele vekt når man skal bære litt tungt. Selv har jeg alltid med meg sekk på butikken og putter varene i den, det er mye lettere å bære tungt på ryggen enn i poser etter armene. Samt være ekstra bevisst på å løfte riktig - og venne seg til å knipe når du løfter litt tungt! Jeg trener vekter 2-3 ganger i uka og løfter mer enn bare 10 kg på flere øvelser. Noen dager føles det tungt og da løfter jeg mindre vekt, andre dager føles det lett, og da løfter jeg tyngre. Alt etter som. Ikke bare får jeg trent kroppen, men jeg får god trening i å knipe, løfte og puste riktig og hele tiden være bevisst på hva kroppen forteller meg. Noen dager sier den "ikke i dag, i dag vil jeg ha ei pute under ræva og en kakao i maven".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå