FrøkenSprøken Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Vi får "svigermor" fra Ukraina i dag, og jeg skal lage noe skikkelig norsk til middag. Retten er komle/raspeball/klubb med pølse (vossakorv og middagspølse) saltkjøtt, kålrabistappe, potet, gullerot og bacon. Her kommer spørsmålet: 1. Kan jeg kutte pølsene i biter og steke de i ovnen? Blir så fullt på komfyren ellers. 2. Gjør det noe om komlene (hjemmelagde, hvis det har noe å si) koker lengre enn en time? Må nemmelig hente mini i barnehagen midt under matlagingen, så hadde vært flott å kunne sette på komlene først. Tusen takk for svar!!!
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 1. Pølsene kan godt stekes i ovnen ja, men husk da å snitte dem litt så de ikke sprekker. Da ser de penere ut når de blir servert. 2. Skru ned tempen så det små syder litt bare i gryta, så det ikke koker over i hvertfall og sett på lokk så ikke det koker tørt. Er i utgangspunktet litt motstander av å forlate gryter ;-)
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Steke pølsene? Skal ikke de trekkes med komlene da? Går sikkert ann å varme de i ovnen, gjør jo det med medisterpølser Nei, tror ikke det har noe å si om komlene blir liggendes forlenge og trekke, tror jeg har latt de ligge ihvertfall 1,5 time, men det var pulver-komler da
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Du kan jo ha varme pølsene i gryta sammen med komlene, det bruker jeg å gjøre. Også ville jeg ha kokt ferdig komlene først, så satt på lokk, skurdd av platen og hentet i barnehagen. med mindre det tar mer enn en time holder det seg varmt. Så evt varm noe mer før servering.
3xmamma Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Nå vet jeg denne retten lages på forskjellige måter rundtom i landet, men her hvor jeg holder til trekker vi pølsene sammen med komlene. Men det er oss Og jeg hadde nok ikke vært redd for å la komlene trekke i 1 time. Lykke til med maten da, ble sulten jeg nå
Sjokoladekaka Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Eg brukar å ha alt i ei panne. Har aldri steikt pølsene til raspeballar. Men vil du steike dei, så går det nok bra i steikeovnen:) Og set du plata på 1(lavaste temp), så går det fint å la det stå på, mens du er ute:) Det har eg måtte gjort mange gangar.
mammamammamammamor Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 eg trekker pølsene sammen m komlene. kålrotstappe er veldig godt atmed og bacon eller no salt kjøtt
FrøkenSprøken Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2008 Takker for svar! Kjelen med komler i er alt for full til å få plass til pølsene, selv om det er en kjempestor kjele. Her skal det bli nok mat! Naboen hentet i barnehagen, så da slapp jeg det. Barnehagen ligger forresten i naboblokka, så tar max 10 min å hente Erlend, så det skjer nesten hver dag at jeg løper fra kaseroller her i gården. Ber gjerne naboene om å sjekke ståa, da, i tilfelle det skulle ta lang tid å hente. Man vet jo aldri med en toåring som skal gå selv;) Pølsene ble forresten kokt i egen kjele med buljong, da min mor mente at stekte pølser ikke gikk an. Husmora si, det;) Middagen er ferdig, for avtalen var klokken 5, men svigers er selvfølgelig forsinka, som vanlig. Enda godt at jeg har ventet med å gjøre ferdig kålgrøten og gulerøttene;) Noe lærer man etterhvert;) Takker for hjelp, og ha en fin dag! Her skal vi bli kjent med ei svigermor som ikke kan verken tysk, engelsk, fransk eller norsk. *spent*
anna_lou Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Hei Kjersti!!! Svigermor, moren til Christian du mener da? Er hun fra Ukraina? Ble bare litt nysgjerrig jeg nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå