Gå til innhold

Til alle gode husmødre! To kjappe middagsspørsmål!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får "svigermor" fra Ukraina i dag, og jeg skal lage noe skikkelig norsk til middag. Retten er komle/raspeball/klubb med pølse (vossakorv og middagspølse) saltkjøtt, kålrabistappe, potet, gullerot og bacon.

Her kommer spørsmålet:

1. Kan jeg kutte pølsene i biter og steke de i ovnen?

Blir så fullt på komfyren ellers.

2. Gjør det noe om komlene (hjemmelagde, hvis det har noe å si) koker lengre enn en time?

Må nemmelig hente mini i barnehagen midt under matlagingen, så hadde vært flott å kunne sette på komlene først.

Tusen takk for svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Pølsene kan godt stekes i ovnen ja, men husk da å snitte dem litt så de ikke sprekker. Da ser de penere ut når de blir servert.

2. Skru ned tempen så det små syder litt bare i gryta, så det ikke koker over i hvertfall og sett på lokk så ikke det koker tørt. Er i utgangspunktet litt motstander av å forlate gryter ;-)

Skrevet

Steke pølsene? Skal ikke de trekkes med komlene da?

Går sikkert ann å varme de i ovnen, gjør jo det med medisterpølser

Nei, tror ikke det har noe å si om komlene blir liggendes forlenge og trekke, tror jeg har latt de ligge ihvertfall 1,5 time, men det var pulver-komler da

Skrevet

Du kan jo ha varme pølsene i gryta sammen med komlene, det bruker jeg å gjøre.

Også ville jeg ha kokt ferdig komlene først, så satt på lokk, skurdd av platen og hentet i barnehagen. med mindre det tar mer enn en time holder det seg varmt. Så evt varm noe mer før servering.

Skrevet

Nå vet jeg denne retten lages på forskjellige måter rundtom i landet, men her hvor jeg holder til trekker vi pølsene sammen med komlene. Men det er oss :P

Og jeg hadde nok ikke vært redd for å la komlene trekke i 1 time.

Lykke til med maten da, ble sulten jeg nå :P

Skrevet

Eg brukar å ha alt i ei panne. Har aldri steikt pølsene til raspeballar. Men vil du steike dei, så går det nok bra i steikeovnen:)

Og set du plata på 1(lavaste temp), så går det fint å la det stå på, mens du er ute:) Det har eg måtte gjort mange gangar.

Skrevet

eg trekker pølsene sammen m komlene.

kålrotstappe er veldig godt atmed

og bacon eller no salt kjøtt

Skrevet

Takker for svar!

Kjelen med komler i er alt for full til å få plass til pølsene, selv om det er en kjempestor kjele. Her skal det bli nok mat! :)

Naboen hentet i barnehagen, så da slapp jeg det.

Barnehagen ligger forresten i naboblokka, så tar max 10 min å hente Erlend, så det skjer nesten hver dag at jeg løper fra kaseroller her i gården. Ber gjerne naboene om å sjekke ståa, da, i tilfelle det skulle ta lang tid å hente. Man vet jo aldri med en toåring som skal gå selv;)

Pølsene ble forresten kokt i egen kjele med buljong, da min mor mente at stekte pølser ikke gikk an. Husmora si, det;)

Middagen er ferdig, for avtalen var klokken 5, men svigers er selvfølgelig forsinka, som vanlig.

Enda godt at jeg har ventet med å gjøre ferdig kålgrøten og gulerøttene;)

Noe lærer man etterhvert;)

Takker for hjelp, og ha en fin dag!

Her skal vi bli kjent med ei svigermor som ikke kan verken tysk, engelsk, fransk eller norsk. *spent*

Skrevet

Hei Kjersti!!!

Svigermor, moren til Christian du mener da? Er hun fra Ukraina?

Ble bare litt nysgjerrig jeg nå:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...