Pusur_mor Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Hei ! Var inne på nav sine sider og der står det at engangsstønad kan tidligst utbetales fra uke 26. Vi ordna med legeattest som ble skrevewt ut i dag. Jeg var 25 uker i går. og tenkte å levere inn søknaden i dag, men det kunne jeg visst bare glemme. De nektet å ta imot søknaden for de måtte ha attest på at jeg var passert uke 26, og hvis søknad ble levert inn før uke 26 ga de avslag, og ny søknad med ny attest måtte sendes inn. Hvor i regelverket dette sto kunne de ikke svare på, men slik var det bare ( Kanskje fordi det ikke står noen plass ). Sånn som hu sa til meg ;" sett att vi tar imot søknaden i dag, og utbetaler den neste uke og noe skjer med babyen" . Jeg har mistet i uke 20 før, og vet at noe kan skje med babyen, så det slipper hun å fortelle i en sånn belærende tone. Nå har vi snakket med fylkeskontoret, og de var helt oppgitt. De har ingen hjemmel i lovverket for å si dette, og dersom søknad blir levert før uke 26, skrev de et vedtak på det, og betalte ut pengene når det var gått 26 uker. Mannen min er nå nede for å prøve å levere inn en gang til. Selvsagt kunne vi ventet en uke til, men dette blir prinsipp synes jeg. Dessuten har jeg bruk for de pengene ganske snart. Helst før neste helg. Når fikk dere levere inn søknad, og når fikk dere utbetalt pengene ? Sorry måtte bare få ut litt frustrasjon og gravidhormoner her. Fint om noen orker å svare
Guttemamma75 Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Dette høres jo unødvendig firkantet ut av nav... Står ingenting om at man ikke kan levere søknaden tidligere enn 26.uke i lovverket, eneste som står er at det utbetales ikke før etter uke 26... Får håpe mannen din får levert søknaden.. Men om jeg var deg ville jeg ikke hatt noe håp om å få pengene så fort som neste uke - mange plasser må man regne med 3-4 ukers behandlingstid... Men du kan jo være heldig...
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Det er i alle fall tydelig at praksisen varierer fra kontor til kontor! Jeg har ventet i over en måned på engangsstønaden, er snart 32 uker på vei. Andre søker på en mandag og har pengene på konto på onsdag. Så du må bare stå på krava!
Pusur_mor Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. mai 2008 Hun sa at de ikke klarte å behandle den så raskt, men hvis jeg leverte inn på torsdag kunne de anvise på torsdag el fredag for det gikk raskt å behandle søknaden
Gurine Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Trodde engangsstønaden var noe man fikk 3 uker før fødsel og skulle vare til 6 uker etter jeg. Men har nok misforstått? Jeg går på rehab.penger og får derfor ikke fødselspenger eller permisjon, får bare engangsstønaden, og da har jeg regnet med at de pengene skal gå til mat og regninger disse ukene som jeg ikke får rehab.penger. Så trodde ikke man fikk ta ut pengene så tidlig jeg. Jeg må for guds skyld ikke røre de før enn de tre ukene før og 6 ukene etter fødsel, for da blir det ikke noe å betale regninger med i disse ukene.
TeBax Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 jeg leverte inn min søknad når jeg var 15 uker på vei. i dag er jeg 19+6. her som jeg bor, bruker de laaaang tid på å behandle søknader. husker bare når jeg skulle søke om kontanstøtte. søkte i feb 08 og dattara mi ble 1år i april 08, og jeg fikk svar i mai 08. 2 mnd tok det for de å behandle den søknaden. så jeg er ute i god tid og de sa ikke noe om det til meg at en skulle være i uke 26 for å levere inn søknaden. men nav er jo helt på trynet da, spør du meg
byjenta Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Uff, det høres som ditt nav-kontor har lagt seg til noen skikkelig dårlige rutiner. Dette har jo ingenting med regelverket å gjøre. Jeg sendte inn søknaden i uke 24 cirka, og fikk utbetalt pengene noen dager etter 26 fullgåtte uker. Den eneste attesten jeg leverte var terminbekreftelsen fra jordmor. Jeg ble faktisk veldig postitivt overrasket over mitt nav-kontor. Saksbehandleren jeg snakket med ønsket virkelig å hjelpe!
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 24. mai 2008 #8 Skrevet 24. mai 2008 Typisk Nav, desverre. De er unødig firkanta til tider og føler at det er så utrolig mange regelryttere der. Såklart finnes mange unntak, men for en makt de sitter med. Som i dette tilfellet hvor de lager en egen praksis som ikke kan begrunnes med noe. Nei, flott at dere står på deres sak og snakket med fylkesmannen. En uke kan da virkelig ikke bety så mye. Og angående søknadsbehandling: varierer enormt, hos oss tok det 3 dager til pengene var inne på konto, var vel i uke 32 eller noe..? Og i enkelte kommuner har mødre fått engangsstødnad i tillegg til å ha fått rehabpenger i de 3+6 ukene (som egentlig skal dekkes av engansstødnaden)... Så her er det mye ulikheter som vanker. Men nok engang, det er jo Nav vi snakker om.. og deres "skjønn" er så mangt. Sorry til alle som evnt jobber i Nav, jeg vet absolutt om hyggelige folk der og, men au så mange direkte uhøflige og slemme regelryttere jeg har støtt på akkurat i denne etaten! Som sosialarbeider selv skjemmes jeg iallefall...!
Mayla;) Skrevet 24. mai 2008 #9 Skrevet 24. mai 2008 Kan jeg spørre hvilket fylke du tilhører? De følger dessverre samme praksis her jeg bor, men jeg fikk bekreftelsen av jm når jeg var 26+4. Leverte den personlig på det lokale NAV kontoret dagen etter (det var en fredag). Tirsdagen etter ringte jeg fylkeskontoret for å høre om de hadde mottatt søknaden. Det hadde de ikke, men de skulle føre over så fort de fikk den. Onsdag var pengene på konto Jeg fikk også beskjed på lokale NAV om 3-4 uker beh.tid, men i fylket har de startet en ny praksis. De luker ut alt som omhandler engangsstønad fra posten med en gang de kommer, og utbetaler, fordi det er en enkel prosess!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå