futura Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Gullgutten min veier nå 3 kg. og jeg synes han er for liten til å ha i bilsetet vi kjøpte før fødsel. Noen som har erfaring med sånn nett til vognbagen? Er det bedre??
Ladybug~N&E Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 NEINEINEINEINEINEI!!! har du sett naf-testen eller?? det er livsfarlig å ha babyen i bag med nett. selv om det er lovlig er det ikke forsvarlig i det hele tatt! putt han i setet. han er ikke for liten til det! min har sitti i setet hele tiden og da vi kjørte hjem fra sykehuset med han veide han 2,4kilo. satt helt fint. bare husk at de skal ikke sitte lenger enn en halvtime om gangen. en liten 5minutters så kan han sitte en halvtime til. ikke bruk bag med nett vær så snill!!!! er dere uheldig å kræsjer så... orker ikke skrive det engang men du kan tenkte deg hva som kan skje med en liten en løst oppi en bag i kræsj...
Santi og gjengen Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Det finnes visstnok en mellomting mellom stol og bag med netting, en såkalt boxette. Noen jeg kjenner brukte dette da de måtte på langtur og ikke kunne bruke stol. Selv brukte vi vogn med netting (ingen sa noe om at dette var farlig, ble anbefalt det fordi vi skulle på langtur), og med nettingen, var det med ekstra polstring for å ha i vognbagen, i tillegg til at vi polstret litt ekstra rundt for at ikke hun skulle fly nedi der ved full stopp. Det fungerte fint for oss, men det er som hun over sier, MYE mer trygt med bilstol. Så hvis du ikke skal ut på en 8-timers kjøretur, så bruk bilstol!
M by M Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Han er ikke for liten til vanlig bilsete når han er født. Setet stilles inn på minste innstilling og er helt klart det beste å bruke fra første biltur. Da jeg fikk baby i 2005 drev fortsatt folk og pratet om at bag og sånn annen sak som babyen ligger i var så mye bedre. Vi leide den andre saken som jeg ikke husker navnet på i farta nå, brukte den en gang bare fordi den helt tydelig var veldig utrygg i forhold til Britax-setet vårt. Nyere tester viser at det sikreste er bilsete som er bakovervendt og jenta mi elsket å sitte i bilsetet sitt og de nye setene er ikke farlige for ryggen til barnet om dere legger litt kroner i det og kjøper et skikkelig sete.
futura Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2008 Takk for rådene! Synes ikke det er noe morsomt å ha lillegutt i setet heller. Han var også bare 2.4 kg. da vi dro fra sykehuset. Heldigvis er sykehuset bare 5 minutter unna, og så langt har jeg unngått å kjøre turer med han i det hele tatt. Tar heller trilleturer, så får de lengre utfluktene til familie utenbys bare vente :-)
ninanja Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Bag med netting er ikke tillatt mer! Og det har vært forbudt i Sverige i mange år. Gutten din er ikke for liten til vanlig bilsete. De er ofte så fleksible at barna nesten kan ligge i dem, og såpass polstrede at de har det mykt og godt. Neida, ta det med ro og bruk setet, du! Skal dere kjøre lenge, er det smart å stoppe og la babyen ligge litt og strekke ut ryggen innimellom.
eple3 Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Bag med nett er desverre fortsatt lovlig i Norge, men det anbefales ikke av noen - bag med nett har forøvrig vært forbudt i Sverige i mange år. En baby på 2,4 kg er ikke for liten for et nyfødt bilsete. Dersom du syns han "sitter" litt for mye, kan du legge et lite pledd eller pute under stumpen slik at han får litt mer liggestilling enn rett sittestilling. Setene er jo litt forskjellige her mtp knekken i ryggen. Dette kan gjøres helt i førsten dersom babyen "forsvinner" litt ned i setet - slik gjøres det også når små premature sendes hjem fra sykehuset. Men som det nevnes over- man bør helst ikke kjøre for lenge av gangen når de er helt små.
eple3 Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Så feil mtp vekten du skrev gutten din var - 3 kg er ikke for lite.. babyer ned i 2 - 2,5 kg kan også benytte bilsete for kortere turer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå