Peika Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Hei! Jeg er arkitektstudent, og har nettopp startet på diplomoppgaven min. Jeg skal tegne en barnehage, og lurer på om dere erfarne barnehagebrukere kan hjelpe meg litt. Lurer på dette med baser i barnehager. Alt materiale som jeg får fra kommunen er VELDIG positivt innstillt til basebarnehager. Men hvordan er foreldrenes erfaring? Er ute etter positive og negative erfaringer. Det finnes jo flere måter å løse dette med basene- hvordan gjøres det i barnet ditt sin barnehage? Og synes du dette fungerer? Føler dere at de ansatte har like god kontroll som ved avdelingsbarnehager? Føler dere at barna mister noe av stedstilhørigheten og tryggheten når de ofte oppholder seg i forskjellige rom? Eller gjør det barnas hverdag mye mer spennende? Andre tips og råd til hva dere synes er det bygningsmessig beste ved din barnehage tar jeg og gjerne imot. Håper mange vil svare, og takker for all svar! Mvh Lena
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Veldig positiv til det. De har mye mer ro, merkelig nok, og store lyse lokaler, tre kjempestore store bare delvis adskilte rom (kan skilles helt) som igjen har noen hjørner/halvvegger så de kan være i fred og leke sine ting. Virker som ungene setter veldig pris på det. Veldig bra ansattoversikt også, mulig vi bare har ekstremt godt personale, men det fungerer veldig bra. (Har erfaring fra avd bhg for begge ungene før.)
Peika Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2008 Det høres jo veldig bra ut! Takker for svar, og dytter litt samtidig. Håper flere vil svare:)
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 En ting som er negativt med basebarnehage er at vi som foreldre synes det er vanskelig å vite hvem av de ansatte vi skal forholde oss til, hvem som har hatt ansvaret for barnet mitt i løpet av dagen osv. I barnehagen vår skiller de små og store barn ved måltidene (unntatt frokost). De store spiser på kjøkkenet som er det store felles rommet, mens de små spiser inne på et av base-rommet....
Ksenia & Anjem Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 enig med karine. liker det absolutt ikke..aner ikke hvem jeg skal forholde meg til, ny vikarer og voksne bytter på hele tiden..får aldri vite noenting- kjempefrustreernde
jeg fant firkløvern Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Jeg kan sikkert svare deg på en del.. jeg har barn i basebarnehage og jeg jobber i en basebarnehage. Så kan sikkert skrive flere sider her Jeg ser veldig mye positivt på basebarnehager. Felles garderobe for alle. Dette var jeg veldig spent på, for jeg trodde det måtte bli kaos, men det fungerer fantastisk meget bra, og kunne ikke tenkt meg noe annet. Nå skjønner jeg faktisk ikke vitsen med at hver avdeling har hver sin garderobe. Barna har tilhørighet til sin base. innad er barna i mindre grupper og disse gruppene har barna tilhrighet til. I tillegg er alle barna godt kjent med alle voksne, så om noen er syk og det må omorganiseres, er det ikke noe problem! Og barna er trygge selv om det er mange voksne. Mange rom, vi har språkrom, formingsrom, klatrerom, musikkrom osv. Det gjør barnehagen ryddig. De andre barnehagene jeg har jobbet i har jeg opplved rotete. Alt har sin plass og det liker jeg. Bare kom med spørsmål, kommer ikke på hva mer jeg skal skrive
jeg fant firkløvern Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Det som noen skriver at de aldri får vite noen ting, og ikke vet hvem de skal spørre om ting går ikke nødvendigvis ut på at det er en basebarnehage. Dette handler om organisering, og det må dere ta opp med bhg. Sånn skal det ikke være. Føler ikke allefall at vi har god kontakt med foreldre og får mye skryt. Noe som er viktig i en basebhg er kommunikasjon. Men disse faktorene spiller kanskje ikke in i en oppgave til studenten.
Peika Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. mai 2008 Takk for svar:) joda alt er interessant for meg. Må vurdere om jeg vil tegne en basebarnehage eller om jeg vil gå for andre løsninger. Synes og det virker veldig bra hvis man får til organiseringen riktig, og det er jo da veldig viktig at bygget fungerer for en slik løsning. En ting jeg da lurer på til deg er hvordan dere gjør det med ansvar for hvert enkelt barn. Hvis et barn ønsker å oppholde seg på f.eks musikkrommet, men så går lei og forflytter seg til formingsrommet. Må da de ansatte følge etter, og sjekke at en ny voksen tar på seg ansvaret? Jeg har jo ingen erfaring for meg, men synes det virker som at barn lettere kan "komme bort". Tenker bare på når jeg selv gikk i barnehage, da syntes vi det var utrolig morsomt å prøve og stikke av. Klarer dere å ha kontrollen like bra som i avd.barnehagen? Ser for meg at de ansatte da til enhver tid vet hvor mange barn de har ansvar for, og dermed bedre kontroll. Håper du logger på igjen, slik at du kan svare:)
Peika Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. mai 2008 håper på mer hell og lykke på en lørdag formiddag jeg, så prøver så godt jeg kan og dytte meg opp igjen:) (men får jeg ikke flere svar nå, så skal jeg gi meg med dyttinga altså!!)
Den lille prinsesse Skrevet 24. mai 2008 #12 Skrevet 24. mai 2008 Min jente går i basebarnehage, men der har de organisert det slik at de aller minste 0-2 år er skjermet fra de andre barna det første barnehageåret. Dette for at de skal bli trygge på den nye hverdagen, og for at de ikke skal ha så mange å forholde seg til og forsvinne i den store mengden. Du kan si at de er en liten avdeling, der de har sin egen garderobe, spiser der utenom frokost som er felles på kjøkkenet, har skifterom, egne leker, osv osv. Synes dette fungerer utmerket, da de får slippe til i resten av barnehagen litt etter litt. Barna er godt kjent med de andre ansatte og barna, og de får ofte være med de eldre barna. Men når de er trøtte og lei kan de trekke seg tilbake til sitt. Ute er alle barna sammen, og de små storkoser seg med de litt eldre. Jeg er veldig spent på hvordan det blir til høsten da de 9 små skal over til de to andre basene. Slik barnehagen har fortalt, så går overgangen veldig bra, da de allerede nå "øver" mer og mer på å være med de andre. I vår barnehage har de 3 dager med gruppeinndelte aktiviteter, altså barnegruppene er årskull inndelt og da går de på turer, har samling, osv osv. De 2 andre dagene er fri lek.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå