Camarada Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Er 8 mnd og en uke.. Kan: Rulle fra rygg til mage og tilbake ( begynte med dette ca 6-7 mnd.) Dytter seg rundt på gulvet, men bare bakover stå på strake armer på magen Føler at mange andre barn på samme alder kan så mye mer....har jeg grunn til bekymring. Hs vet om det, og han går i fysioterapi. Mne får liksom vite så lite når jeg spør direkte om han er veldig sen. Bare tja... og får høre at alle barn er jo så forskjellige..... Hva mener dere?
meg & mine små Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Jeg vil si meg enig med at barn er veldig forskjellige. Jeg vet om flere barn som er akkurat lik din og det har ikke falt meg inn å si at de er sent ute. De bruker den tid de trenger for å lære seg ting.
MathildeC Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 He he jeg synes ikke han er sen.. jenta mi var lik din bortsett fra at hun ikke rullet før hun var 9 mnd!! Hun er bare superherlig og sosial og morsom og selv om hun muligens er "treg" med krabbing og slikt så bekymrer jeg meg ikke. Barn er forskjellige, og utvikling på dette tidspunkt betyr ingenting for senere utvikling - på et visst tidspunkt tar de fleste barna hverandre igjen og er "like".
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Tror ikke han er sent ute, nei:) Dattera vår gjør de samme tingene, og hun er 9,5 mnd. (Hun snudde seg da hun var 7 mnd, men har bare gjort det noen få ganger) Går også i fysioterapi, men de er ikke bekymret for henne der. Hun er mye mer utviklet verbalt, hun er flinkere til å uttrykke seg, og har flere ord, enn andre på hennes alder. (Noe må man jo få skryte av;)) Så de utvikler seg kanskje på forskjellige områder?
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Slapp helt av! Han er ikke sen, de fleste barna begynner vel ikke å krabbe før de er 8 mnd, og din er godt på vei nå siden han aker seg bakover og står på strake armer. Noen barn hopper over krypingen og bare aker seg frem til de går. Dette er helt normalt, vær stolt over hva han klarer istedet for å fokusere på hva han ikke klarer, du får tidsnok løpe etter han overalt
Camarada Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. mai 2008 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg er kjempestolt over alt han får til! Blir bare litt bekymret når folk kommenterer alt han ikke gjør enda. Fysio og lege har henvist ham til ytredning, og det gjør jo at jeg blir litt redd. men som de sa; det trenger ikke å være noen ting galt! Blir beroliget når jeg ser at flere babyer er som min Et praktisk spørsmål.. Hva sitter deres barn på samme alder i når dere mater dem? HAr fått forbud mot høystol, og vippestolen begyner å bli litt lite, pluss at han vil snart klare å velte seg utav...
mamman til to gutter Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Mini begynte å dra seg fremover når han var nesten akkurat på alder med din. Krabbe har han først gjort de siste par ukene, og han er nå 10,5mnd. Vi har gått til fysioterapeut og sist vi var der var like etter han begynte å dra seg fremover og da sa hun at han var helt innen normalen. Synes det har gått veldig raskt ca den siste mnd, før dro han seg bare frem og nå krabber han så raskt som bare det og reiser seg opp hele tiden, er nok lenge til han går, men det skulle bare mangle, han er ikke så gammel enda:-) Jeg synes det er bra du har fysioterapeut og lege som henviser videre når de ikke er sikre, men det trenger ikke å være noen ting som er galt likevel og hvis det skulle være det, så er det bedre å finne det ut nå, enn når han er eldre og det kan være vanskeligere å gjøre noe med. Vi brukte vippestolen til han prøvde å sette seg opp i den hele tiden. Vi har babybjørn vippestol og den kan de sitte i når de er veldig store også, tror man liksom skal kunne bruke den til de er 2år, men det er vanskelig når de setter seg opp eller vrir seg ut... Vet ikke hvorfor du har fått forbud mot å bruke høystol, men vi begynte hvertfall å bruke den når vi syntes det var utrygt å bruke vippestolen. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Synes ikke han er sen. Gutten min rullet ikke för han var 7 mnd og krabbet ikke för han var 10 mnd. Gå gjorde han da han var 13 mnd! Fikke aldri höre at han var annet enn normal! Hvorfor fysioterapi?
tupppelina Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Jeg vil jo si det kalles litt sent ute i forhold til mange andre men, det er jo HELT NORMALT fordi Er jo bare posetivt å være litt sent ute egentli! Min rullet rundt når h*n var 4 mnd, og for bakover når h*n var 5, nå er h*n 7 og setter seg opp selv , krabber,åler bak og frem og har så vidt begynnt å reise seg etter ting, og de eier jo ikke noe forstand når de er så små å begynner med sånne ting, så det blir nok og holde fingra i Heller nyt det, hihi
Fru Hyggestund Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Min er 8 mnd og 3 uker. Han ruller fra rygg til mage, snur seg rundt sin egen akse på gulvet samt skyver seg bakover. Han er også skikkelig treg, og jeg begynner å få virkelig lyst til å stimulere han til å klare å komme seg fram i verden, men hva skal man gjøre..? Har prøvd diverse, men nå får det bare være opp til han. Alle vennene hans åler, kryper, står og går langs møbler (sukk!).
tullehøna Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Nå jeg ,mater tulla mi på 7 mnd sitter ho på fanget mitt. Ho sitter på venstre fot, med sida si godt lent inntil magen min. Den høgre handa hennes tar eg bak ryggen min, og min venstre arm støtter ryggen hennes og holder den venstre armen hennar. Går veldig fint det
Sylteflesk Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Min kunne ikke noe mer da hun var på den alderen. Hun begynte å åle seg bortover på magen da hun var 9-10 mnd, krabbing kom faktisk kke før hun var rundt 14 mnd. Hun begynte ikke å sette seg opp før hun var ca. 1 år. Fysioterapeut sa det ikke var noe å bry seg om, alt til sin tid. Med en gang hun hadde lært seg å sette seg opp, begynte hun å reise seg opp etter møbler (og folk). Virket som hun plutselig skjønte at hun ikke var nødt til å holde seg på gulvet til evig tid :-) Nå er hun 18 mnd og har såvidt begynt å slippe seg og gå noen få skritt. Hun har gått inntil møbler og med støtte siden hun var ca 14-15 mnd. Så hun har jo vært relativt sent ute, men hverken helsesøster eller fysio har sagt at det er noe å bry seg om. Noen er tidlig ute, noen seint, sånn er det bare.
*Smiley* Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Mini er 8 mnd og 1uke++. Han sitter i høystol og får mat.Han kan åle seg bortover gulvet, setter seg halveis opp selv , står på alle fire og gynger( såvidt krabbet litt)men tror han knekker koden snart.Rulle fra mage og rygg + omvendt har han gjort en stund. Vi kjøpte gym matte da han var rundt 6-7 mnd , da fikk han fart på kroppen. Vi har latt han styre mye og leke på gulvet selv , så det har kansje hatt noe å si. Men vil da ikke si at din er sent ute!Ting skjer plutselig , og da kan det gå fort. Alle er forskjellige.
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Gutter er gjerne litt "tregere" i utviklingen enn jenter. Min er samme alder, han åler seg fremover med magen i gulvet, og i går sto han i senga for første gang. Men krabbe på alle fire gjør han ikke enda. Stått såvidt på fire noen ganger, men tar gjerne overlast og faller fremover.
lille me og mine Skrevet 24. mai 2008 #16 Skrevet 24. mai 2008 jenta mi er 7,5mnd, har rullet over et par ganger... men gjør det ikke til vanlig. Hun er sent ute pga låsninger i nakken og en kort muskel på ene siden av halsen. Hun har nå begynt å ligge på magen med strake armer, og blir sterkere for hver dag. Greit hun er litt sen, vi går t kiropraktor og fysoterapi, men hun tar det vel fort igjen nå når hun har det samme utgangspunktet som andre babyene og hun forstår hvordan hun skal gjøre ting. Mange netter jeg har logget å lurt på hvor lenge det går til hun åler seg frem, krabber, går ol, men alt til sin tid. når hun er moden for det så kommer vel alt i rekordfart tenker jeg En må ikke sammenligne alle opp mot hverandre, alle er forskjellig. Fysio sier at maria er innom normalen, men en av de senere utviklet grovmotorisk. Hun er istedenfor veldig flink til å uttrykke seg, sier allerede n-ææ! når det er noe hun ikke vil og bruker det helt bevist. Litt stolt
sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 24. mai 2008 #17 Skrevet 24. mai 2008 Min første datter var utrolig tidlig ute med alt (unntatt å gå). Barnelegen sa at hun aldri hadde sett et så sterkt barn allerede på 6 ukers kontrollen, og jeg var selvfølgelig superstolt. Og syntes alle andre hadde veldig treige barn. Det hadde nok litt s heng med at jeg var ung alenemor, og la stolthet i det, istedetfr klokhet. Nr to, som nå er 5, 5 mnd er langt fra samme typen. Sterk i kroppen, men gidder ikke gjøre noe med det. Sofia kunne skyve seg framover og bakover på samme alder. Men nå er jeg så utrolig avslappet på det. De ungene våre er som de er, og det skal de få lov til. Det jevner seg ut, og ungene våre fortjener mødre som er avslappete på at de er supre som de er! Og takk til alle som forteller HI hvor normalt dette er, for man kan lett få inntrykk av at ungene er sent ute med alt her inne.
BlåklokkaVest Skrevet 24. mai 2008 #18 Skrevet 24. mai 2008 Min eldste var slik som ertabertasukkererta sin datter :-)
Ranveig R Skrevet 24. mai 2008 #19 Skrevet 24. mai 2008 Guten vår var på same nivå på same alder. Gjekk aldri i fysioterapi av den grunn. Då han var ganske nøyaktig 10 mnd begynte han plutseleg å sette seg opp, krype, og reise seg og gå langs med ting, alt i løpet av ein dag eller to. Heilt utruleg. Virka nesten som om han ville vere sikker på at han kunne klare det før han prøvde. Han begynte å gå aleine ved 14 mnd, og no (2 år og 8 mnd) er han litt forsiktig grovmotorisk (begir seg ikkje ut på klatretur utan å tenke seg om, likar framleis å holde oss i handa når han skal ned trapper), men ganske normal. Meiner å huske at gjennomsnittsalderen for å begynne å krype er 8 mnd, men 6 - 10 mnd er normalen.
Poteto Skrevet 24. mai 2008 #20 Skrevet 24. mai 2008 nei, så absolutt ikke.. mi var nett sånn så din baby.. men plutseli da hun var 9 mnd, da kom alt.. hun krøp og reiste seg.. syns ungen din er flink eg.. så ikke ank.. være tålmodig..
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 24. mai 2008 #21 Skrevet 24. mai 2008 Det er nok helt normalt, minien min er 6 mnd og hun kan det samme som din baby. Men HS sier at hun er veldig tidlig ute så det er veldig individuelt. Men jeg vil si at det er helt noralt i forhold til andre jeg kjenner =) Alt kommer med tiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå