Gå til innhold

Konfirmasjonspresang eller bare penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i vår har vi tre nieser som konfirmeres. Trollfar og jeg har vært enige om penger fra oss og presang fra ungene og at det ikke skal ta helt av når det gjelder beløpet. De to første fikk et beløp som var likt det de fikk av en av de andre tantene.Jeg mente at vi ikke burde heve dette beløpet, selv om vi hadde råd, for å legge oss på samme linje som de andre. Det er ikke alle som har like god økonomi til store fete presanger/penger og da synes jeg det er galt å flagre med egen, bedre økonomi.

I går kveld ble det ny diskusjon på med den andre delen av familien.

"Gave ble for dumt å gi, for det er bare penger som de ønsker" og det bør være minst 1000 kroner i konvolutten.

Jeg har kjøpt sølvsmykker til nesten 400,- og så får morgendagens konfirmant 750 i kontanter. De andre fikk 500,- i kontanter sammen med gaven.

Har dere kloke damer noen innspill? Synes det blir kjipt hvis denne familien skal få legge malen for hva som er riktig presang. De har selv en konfirmant til høsten, så jeg tenker at de ønsker mest mulig til sin egen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei... akkurat hva men vil gi bort i gave mener jeg at man må få bestemme selv!

Jeg hadde blitt sur om noen fortalte meg hva jeg skulle gi i gave til noen andre. Gleden ved å gi bort gaver er jo vedå få gi noe men har lyst til å gi... du har jo full kontroll på hva du mener om saken og på hva du har lyst til å gi, så da hadde jeg lukket ørene for velmenende formaninger om størelsen på en pengesum.... jeg fikk hundrelapper og femtilapper til min konf, men det er jo hundre år siden ;-)

Skrevet

Velfunderte tanker fra dritgrei!

Jeg er helt enig i at det er giveren som vet hva h*n har lyst å gi i gave og det skal ikke dikteres av andre.

Skrevet

Gave er nå en ting, men jeg synes presset er like stort på størrelsen på pengebeløpet. Om man får store summer fra tante og onkel eller ikke. Mener og at man kan ta litt hensyn til hverandres økonomi i en familie. Har noen dårlig råd så trenger ikke andre å "flashe" med store presanger eller fete pengekonvolutter. Være litt samsnakket som søsken i forhold til nieser/nevøer.

Er det bare jeg som er litt sær?

4 nieser i år, 3 på våren og en til høsten. Heldigvis blir det mange år med bare en og en før det kommer flere samme år:o)

Skrevet

hvis det er snakk om at beløpene blir ulike så tror jeg at jeg hadde lagt meg på den laveste lista, bare for å være på lag med dem som ikke har så mye penger, så får de som vil henge seg opp i det ha noe å snakke om på en lørdagskveld.... til syvende og sist så glemmer konfirmanten hvem h'n fikk hva av.... jeg samlet sammen pengene og kjøpte meg en sykkel, pengene fyker jo rett inn på en konto uansett. Da jeg jobbet i området var summene hårreisende høye. Noen hadde fått 75.000 noen hadde fått 150.000 og en hadde fått borti 200.000 til konfen, så om du vil være på lag med dem som "bare " kan gi bort 500 kroner så syns jeg det er mye viktigere enn at et annet tante og onkelpar får sin vilje for å sanke mest mulig til sin egen høstkonfirmant.

Skrevet

Jeg synes de konfirmasjonspresang-greiene tar helt av jeg. Det må være 1000 kroner og helst enda mer. Maudmannen har noen nevøer, den yngste ble konfimert i fjor. Hovedpersonen satt i et hjørne og telte penger det meste av selskapet. Usmakelig synes jeg! (der fikk dere høre fra mitt strenge jeg). Ellers er jeg enig med Dritgrei!

Skrevet

...usmakelig er dessuten også et bra ord! :-)

Skrevet

Helt enig i at det er dere som avgjør summen.Det er da ikke opp til andre å foreslå sum.

Det å legge seg på samme linje overfor alle de dere skal til er rettferdig.

Jeg synes også det er trist,når det er pengetelling som gjelder.Hadde det vært min datter så hadde jeg eksplodert.Det er rett og slett uhøflig og mangel på oppdragelse mener jeg! Hahah og det var strenge meg :)

Så gi det dere føler for,synes det er koselig at dere gir en personlig gave også. For som dritgrei sier,pengene blir satt på konto og hvor mye fra hvem blir glemt.

Skrevet

Ja, jeg tenker forledrene til helgens konfirmant vil passe på at det blir minimalt med pengetelling.

Personlig håper jeg at gaven ikke blir byttet, for om de synes den bare er grei nok i år, så kan det hende de vil like den kjempegodt til neste år. En håndfast ting er jo også lettere enn bare et tall i luften som flyr inn på konto.

Skrevet

jeg fikk gitar og eventyr bøker til min konfirmasjon, pluss noen smykker, men det eventyrbøkene ( som jeg da syns var utrolg kjedelig å få) og gitaren som er det jeg har gledet meg mest over! sykkelen ble jo for liten :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...