Mamma_til_smurfen Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Synes nå det finnes så utrolig mange ting man kan kjøpe som absolutt ikke fantes da vi var små. (f.eks. babysafe-pose...) Det virker som om man MÅ ha dette (og alt annet) for at ungene våre skal vokse opp.. Jeg mener ikke å støte noen med dette, sikkert maaaange som synes det er nødvendig, men er jeg virkelig en dårlig mor som synes at mye av dette er unødvendig??? Jeg mener, vi lever da vi, og foreldrene våre også, klarte oss fint uten alt dette fancy utstyret... (jada, har nok kjøpt endel av det selv..) Vet ikke helt hva jeg mente med dette innlegget, måtte bare lufte meningene mine :-)
*ale* Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 Hehehe.. enig.. Samme med alle damene med vogn dilla... Klart oss med to vogner til to unger vi... Kjøpte masse til nr en som jeg aldri brukte, så lærte med nr to....
Mamma_til_smurfen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2008 Er på nr. 1 nå, hun er 6 mnd og jeg angrer på masse jeg kjøpte før hun ble født (tok litt av tror jeg, hehe..) Ang. vogner, vi har en vogn vi kjøpte ny, har kjøpt en brukt til barnehagen (kom over et godt tilbud..) og skal kjøpe en trille siden vi skal ut og fly og vil ha en vogn på flyplassen.. Har absolutt iKKE tenkt til å kjøpe flere enn det, hva er poenget? Skjønner at folk har dilla, men...
Dunder Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 Det er nok veldig viktig å være bevisst på hva man kjøper.. Babyutstyr er jo selvfølgelig en pengemaskin som alt annet. Jeg er helt sikker på at dersom jeg gikk inn for det kunne jeg funnet opp et nytt produkt som dere ikke visste at dere trengte til barna deres. Å det vognkjøret.. Herlighet! Vognhorer!
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Hei.. Har brukt babysafe til mine i perioder, pga bedre,søvn..reiser seg ikke i søvne, men det fantes jo da vi og var små, søstrene mine brukte det, før var jo ikke babysengene med så høye kanter så nå... det har jeg lurt på, hvor ofte ungene må ha gått i bakken i de sengene der, hehe.. men babysafe er jo mer en sånn fy ting, mange her inne som er i mot det, føler de fleste er i mot det, pga kvelningsfare, (var ett barn på 80 tallet som døde pga det)at ungen i får bevege seg osv.. Andre ting, som mange vi si at "vi overlevde jo" til er bilsikring... vi overlevde på 80 tallet ja, men mange andre gjorde det ikke.. dødstallene har sunket drastisk siden det ble bedre bilsikring:) Men ja en kjøper mye unyttige ting.. min mor komenterer stadig vekk:"ja sånn hadde vi ikke da dere var små" og "vogn var sånn vi lånte"... hehe..
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Ja, det fins mye dilldall man kan kjøpe :-) Jeg har hele tiden brukt egen fornuft, og ikke kjøpt alt som man "må" ha. Har satt pengene i sikkerhet og komfort.
Mamma_til_smurfen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. mai 2008 Er ikke imot babysafe (som jeg faktisk aldri hadde hørt om før, er litt utafor, hehe..), ikke enda i hvert fall.. Og ja, det var jo mange som desverre ikke var godt nok sikret i bil som ikke overlevde, men jeg mener at det også har litt med sunn fornuft å gjøre. Selv om det ikke var påbudt med sikkerhetsseler i baksetet så sier det seg selv at det er tryggere med?... Som jeg sa, jeg har kjøpt masse vi ikke har hatt brukt for, blir nok litt annerledes med nr. 2 (stakkars, hvordan skal h*n overleve...) :-)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Babysafe var jo langt mer utbredt før enn nå. Er jo blitt så "fy" å bruke det nå, men jeg kan garantere at de fleste av våre foreldre, og overvekten av oss som er her inne har ligget i babysafe. Men da het det jo noe annet, pose feks. ;-) Var en nødvendig sak for 50 år siden, barnesengene ble ofte delt av to, hadde lave kanter og mødrene hadde annet å gjøre enn å se til unger i tide og utide. Men når det gjelder alt annet unødvendig: jeg kjøpte eller lånte ettersom jeg så behovet. Resultatet ble at jeg sparte maaange tusen, og ungen overlevde. Det eneste jeg har kjøpt nytt er madrass til seng, vogge og vogn (Alle tingene var over 30 år når det ble tatt i bruk) og bilstoler. Syns den med vognhore var bra da...hihi!
Mrs. Bouquet Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Hurra for alle dingser som gjør livet mer komfortabelt! Hadde nok overlevd uten det meste, men det er deilig at vi har valget i alle fall. Når det gjelder vogndilla så har jeg det, og det er ingen fornuft som tilsier at jeg trenger å kjøpe enda flere vogner samtidig som jeg vil beholde de jeg har, men det har med interesse å gjøre. Jeg har vogndilla, andre har dilla på hyppige ferieturer, solbriller eller sko.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 De fleste kjøper vel det de ønsker? Mange som sikkert ikke overlevde før derfor er det forskning slik att enda fler barn får det bedre. Som bilstoler. Det har nok reddet mange liv.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Buff jeg har dilla på vonger ferier og sko =0) men har det veeeeldig bra unasett Nyter livet =0)
Mamsen og lillegutt Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 det er mye som man ikke trenger,men som blir solgt i massevis. f.eks jeg har 2 vogner en stor simovogn til turer o.l. og en trille jeg har på senteret. trenger jeg flere? tviler.... og ungene overlever selv om vi ikke kjøper i hauger og dunger på merkeklær....
Mamma_til_smurfen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. mai 2008 Elsker barneavdelingen på HM!!! DEN hadde jeg ikke overlevd uten, hehe... Men enig, de trenger virkelig ikke merkeklær :-) Selv om det er veldig søtt med en liten Armani-dress da :-)
Mamsen og lillegutt Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 mamma til smurfen: ja jeg også elsker barneavdelingen på HM. Skjønner ikke at alt abosolut må være Reima og bennetton..... Kjøpte 7 plagg til mini på HM og betalte 250kr...... en t-skjorte på bennetton koster jo like mye....
___ Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Det er bra at det finnes mye sikkerhetsutstyr, men jeg ser det som ganske problematisk at det markedsføres som noe alle må ha. En del ting har mange av oss nytte av, men ting som kattenett til vogna og sele til tripp-trappstolen burde ikke bli pådyttet oss før vi ser at vi har noe behov for det. Når det gjelder annet barneutstyr er markedsføringen og kjøpelysten, helt hårreisende. Det er i virkeligheten veldig lite man trenger.
Tia med 2 ♀ Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 Hehe, vi kjøpte en vogn til snuppa og fikk en trille, bruker trilla mest. nå er ho 13 mnd om et par mnd kommer nummer to da må vi ha en søskenvogn for når eg er alene med dem. Men skjønner heller ikke disse som kjøper og kjøper vogner. Ikke fordi de trenger men fordi de sytnes de er stilige. Men har man penger til det så er det vel greit å gjøre det også. Jeg fikk høre det flere ganger i vinter når jeg så at jentungen ikke har vinterpose til vogna. Men vi var ikke ute på lange turer (helesemessige grunner for meg.), og ho var aldri kald når vi kom inn igjen. og ho sover i senga siden vi bor i andre etasje i en blokk. Hva skulle jeg bruke alle de pengene på pose da. Ser ingen grunn til å kjøpe ting før jeg har bruk for det.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 23. mai 2008 #17 Skrevet 23. mai 2008 Men det er jo utrolig gøy med shopping=0)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 greit ja, det finnes mye dill og dall som vi bruker mye penger på...MEN, så gjør dette dillet og dallet mange ganger livet litt enklere:o) tar for eksempel micro-sterilisatoren til flasker..bare noen min i microen istedet for å koke dem.. eller bleiebøtte..slipper jo mye lukt på badet-eller ut i søpla etter hvert skift. eller engangsbleier- trenger jeg og forsvare det?? poenget er at JA, vi hadde overlevd uten disse tingene..men livet hadde nok blitt en smule mer tungvint om vi ikke hadde det:o) selvfølgelig..jeg hadde en del ting som jeg ABSOLUT ikke hadde trengt..som babybjørn, babysko, og hundre forskjellige sutter og flasker i forskjellige farger og fasonger:o)
☆Anonymia☆ Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 helt enig.. har ikke brukt noe utenom sengekant ..haha...=)
Gjest armagedon Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 bortsett fra at babysafe også fantes fo 30 år siden også, men er enig med deg, vi går litt av skaftet når det kommer små i huset, men det er jo også andre tider økonomisk enn for 20-30 år siden. Tror nok mamma hadde brukt mere penger på utstyr hvis de hadde hatt råd:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå