Gå til innhold

Hadde dere alle veldig jevn syklus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på hvordan det lå an med syklusene deres da dere fkk det til å klaffe? Har dere alltid hatt IKM på samme dag hver måned slik at det var lett for dere å finne EL?

Evt har dere noen tips til sånne som meg som pluttselig får mensen 1 uke før tiden, og ikke lenger skjønner bæret etter å alltid ha hatt regelmessige sykluser??

Takknemmelig for svar:)Er litt fortvilet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde "rotete" og syklus som ikke var helt til å bli klok på, det siste året før jeg ble gravid. Fikk først lengre sykluser så gradvis kortere og kortere sykluser, kortere lutealfaser, spottet flere dager før mensen osv. En del tegn på hormonubalanse altså. Og de siste 4 mnd før jeg ble gravid tok jeg en god del kosttilskudd/urtepreparat for å få orden på det.

Nest siste syklus var helt normal, så hadde jeg en som ikke var fullt så normal, og neste syklus ble jeg over all forventning gravid. Hadde helt gitt opp håpet på å klare det, hadde bestilt time til utredning, og var egentlig helt avslappet i forhold til det å bli gravid. Så kan hende det var en kombinasjon av dette som hjalp for meg.

Skrevet

Stikker innom fra 2tri. :)

Jeg har aldri, i hele mitt liv, hatt regelmessige sykluser. De har variert fra fem til åtte uker, helt uten system, og i en periode med ekstremt stress hadde jeg en pause på 7-8 måneder. Når jeg går på p-piller er selvsagt syklusen regelmessig, men det sier jo ingen ting... Jeg hadde pga den tullete syklusen min gått ut fra at det kom til å bli vanskelig å bli gravid. Sluttet på p-pillen i den tro at det kom til å ta minst ett år, så her var det bare å komme i gang! I en liten, mørk krok av hjernen min hadde jeg allerede planlagt IVF-forsøkene. :/ MEN - jeg ble gravid på 1pp. Så feil kan man altså ta! Jeg hadde ikke fått tr igjen etter p-pilleslutt, og ante selvsagt ikke når (eller om) jeg hadde EL. Det har jeg forøvrig aldri visst, og jeg hadde ikke planlagt å EL-teste - det kom til å bli håpløst dyrt og tungvint med sykluser som var helt på jordet. Har man regelmessig sex, er det ikke så farlig med EL-testing... Da vil man uansett treffe på. Det er ikke sikkert det klaffer selv om man treffer perfekt på EL, heller.

Skrevet

Takker og bukker for svar:) Da er det håp for meg...kanskje jeg rett og slett bare skal slutte med disse EL testene, og heller sørge for å ha sex hvertfall et par ganger i uken. Da må det jo klaffe før eller senere?!

God helg!!

Skrevet

Folk sier jo så forskjellig ang hvor ofte man skal ha sex - annenhver dag, hver dag, tredjehver dag... Vi (jeg) trodde jo uansett ikke at jeg kom til å få EL såpass kort tid etter p-pilleslutt, så vi tenkte ikke så mye på det, vi "holdt på" som vanlig. Vi var begge veldig slitne pga jobb i den perioden, så vi hadde nok egentlig mindre sex enn vanlig. Ca to eller max tre ganger i uken. Vi har aldri hatt så lite sex i hele forholdet vårt som den måneden der (bortsett fra da jeg faktisk ble gravid, pga ekstremt lite energi + kvalme). Det holdt likevel for oss. Samtidig er vi jo også veldig klar over at vi hadde flaks, og at det ikke er noen selvfølge at det klaffer så raskt.

Mange anbefaler jo å bare slappe av og kaste EL-testene. Det kunne kanskje vært en idé for dere også, slik du nevner? Men for at det skal kunne fungere, må dere nesten ha sex relativt jevnlig (minst 2-3 ganger i uka), ellers er det stor sjanse for at dere bommer på EL. Jeg tror i alle fall at det ikke er særlig bra for kropp og (ikke minst!) sjel å ha pliktsex, enten det er med eller uten tester. Dette er nesten noe du må diskutere med partneren din. Hvis det ikke klaffer snart, kan jo du med 10pp begynne å tenke på å kontakte legen for å finne ut om det er et underliggende problem med deg eller mannen din som gjør at det tar tid. Det sies jo at man kan/bør ta kontakt med lege etter ca ett år. Endel slike problemer har jo en relativt enkel løsning! :) Men husk også - noe du heeeeelt sikkert vet allerede - at det er normalt å prøve et års tid før det klaffer, og det er heller ikke uvanlig å prøve i 1,5 år. Det behøver ikke å bety at noe er galt!

Lykke til! Husk at det er overveldende sannsynlig at dere vil få det til før eller senere! :)

Skrevet

Takk for svar meg80:)

Jeg har fått henvisning til gynekolog fra legen min, men hun ville at jeg skulle vente til over sommeren for å bestille time. Hun ville visst ikke høre snakk om at det kunne være noe galt, og sa det var alt for tidlig med utredning.

Vet jo det er vanlig at det tar 1 år+ for mange, så jeg prøver å berolige meg selv med det:)

Vi får prøve å kose oss så mye vi orker og vil, uten at det blir en "plikt" følelse over det....noe det fort kan bli desverre.

Men er skikkelig skuffet over at syklusen min pluttselig er blitt helt rar:( Hvorfor i alle dager kommer pluttselig TR èn uke før tiden lixom???!!!

Skrevet

Jeg aner virkelig ikke hvorfor syklusen plutselig kan bli sånn... Jeg har alltid hatt det motsatte problemet. :/ Det er sikkert greit å vente til over sommeren uansett, tror du ikke? Da får dere kose dere sammen hele den lange, deilige sommeren (med lange, lyse netter!!)... og det skjer vel lite i helsevesenet om sommeren. Da kan dere evt starte hele prosessen med utredning til høsten, så slipper dere et avbrudd pga sommerferier. Hvis dere ikke har klart det på egenhånd før den tid! :)

Skrevet

Jeg hadde sjeldne og uregelmessige menstruasjoner. Kunne faktisk gå 4-5 måneder mellom hver... Likevel ble jeg gravid fem måneder etter at vi droppet alle former for prevensjon. Var ingen vits å prøve å finne el, men vi hadde sex ca 2-4 ganger i uka hele perioden. Det klaffer helt sikkert for deg også, bare du holder motet oppe!

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde alt fra 25 til 36 dager, prøvde EL-test men de funka aldri. Jeg trodde jo ikke jeg hadde EL, og ante i alle fall ikke når den var, men plutselig var jeg gravid. Beste tipset jeg har fått er: ha masse sex. I alle fall annenhver dag, om ikke mer. Noen sier mannen skal spare, men det var ikke riktig for oss. Tålmodig flink mann sto på hele tiden, og da satt den gitt! Og da er det jo ikke så farlig når du har EL. Hadde 8 pp.

Skrevet

Uff ,syns det er lettere sagt enn gjordt¨å ha sex så ofte som annenhver dag. For oss ville nok det blitt veldig påtatt i og med at vi fra før av ikke pleier å ha sex noe mer enn ca 1-2 ganger i uken.

Men jeg ser jo den at hvis man bare har sex ofte nok, så trenger man jo ikke EL tester osv:) Og med mindre det er noe galt med en av oss, så er man jo nødt for å treffe på`n før eller senere:)

Det er i alle fall godt å høre at det er andre jenter som også har opplevd å ha uregelmessige menstruasjoner, og likevel blitt gravide innen ikke alt for lang tid:) Det gir håp!

Skrevet

mine "syklusser" har vart fra 25 dager til 34 dager og da kan jo el variere ganske de også.. men ble gravid på første forsøk med nr 2 nå, hadde veldig mye sex i hele perioden. mannen var nyforelsket og jeg ready for å bli gravid;);) Lykke til med prøvingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...