Gå til innhold

Hvor tidlig er det sannsynlig å kjenne liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende, 12 uker på vei. I kveld har jeg kjent noe jeg ikke har lagt merke til før. To ganger har det vært som en slags kiling eller svak bobling nederst i magen (liksom rett over skambenet). Jeg tenkte først at det kunne være liv i magen, men jeg har hørt at det er vanlig å kjenne det først rundt uke 18 når man er førstegangsfødende. Er det bare noe annet jeg kjenner, eller er det faktisk mulig at det er fosteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også den følelsen i uke 12. Dro på UL et par dager etter og fikk bekreftet at det var fosteret jeg kjente.

Skrevet

jeg kjente i mellom uke 12 og 13 første gang jeg var gravid. og da hver dag etter det.

nå er jeg litt over 11 uker på vei, og har kjent det 2 ganger.

men jeg har ikke sagt det til noen ennå, for det er allikevel ingen som ikke har opplevd det selv som tror meg. fikk mye pepper sist gang for at jeg kunne være så dum og innbille meg noe sånt.

men men dem om det.

Skrevet

Embryoet begynner såvidt å gjøre spasme-lignende bevegelser i uke 9. Men det er så bittelite.. Både legen og jordmora mi mente det var helt usannsynlig å kjenne noe før uke 14-15. Uansett hvor mange unger man hadde fått før. Dette pga størrelsen på fosteret.

Skrevet

I mitt første kjente jeg liv i uke 20, første gangen. Men i andre var det i uke 13 jeg kjente det:)

Muligheten er vel der for at det er fosteret du kjenner, men det KAN være bare litt bevegelse i tarmene også:) En "kjenner" jo ekstra godt etter når en er gravid;)

Skrevet

dette tror jeg ikke kan stemme. hvis du går inn og ser på uke for uke så står det at fosteret veier 10-20 gram.. jeg har kjent bevegelser i livmor når jeg var 6 uker på vei, og hadde jeg vært 18 uker hadde jeg trodd det var bevegelse fra baby, men siden jeg ikke var mer enn 6 uker så vet jeg at det ikke er det. livmoren strekker seg og kan skape sånne bevegelser som du beskriver. kan kjennes ut som leamus eller noe. jeg tror ikke det er mulig å kjenne bevegelser fra fosteret før man ihvertfall er over 15 uker på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...