Dudelidum Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 18-åringen går på videregående skole. Har man krav på samvær med 18-åringer? Vår 18-åring har nemlig funnet ut at det blir mye mer penger i kassen dersom hun slutter å komme til far. Kan 18-åringen egentlig kreve barnebidrag når hun faktisk kunne ha bodd her? Det er like lang vei til skolen både fra mor og fra oss.
bærtæ Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Har ingen erfaringer knyttet til dette men samvær har en jo ikke krav på. En kan jo ikke tvinge en myndig/voksen person til å komme f.eks annenhver helg og en dag i uken! Mener bidrag kan kreves så lenge "barnet" går på videregående. Ta en tlf til nav å sjekk opp dette for sikkert.
Dudelidum Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2008 Men enn myndig person kan da kreve at far betaler 1200 kr mer enn tidligere i barnebidrag uten at det settes noen som helst krav til "barnet"? Når "barnet" har tilbud om å bo hos far så mye barnet måtte ønske virker dette svært urimelig. Poenget med fortsatt barnebidrag til 18-åringer må jo være at barna skal kunne gjøre ferdig videregående skole. Det vil jo være fullt mulig ved å bo litt hos far og litt hos mor. Synes systemet fungerer elendig i de tilfeller der far tjener rimelig greit og barna bor hos mor som tjener rimelig dårlig. Barna får da rimelig mye stipend (1700 kr mnd tror jeg det er + bok penger) og nå etter 18-årsdagen altså kanskje 1200 kr ekstra fra far (mor skal fortsatt få de 2590 som hun tidligere har fått i barnebidrag) - som stort sett bare brukes på tant og fjas. Hadde dette vært penger som ikke bare kom rekende på en fjøl, men som vedkommende faktisk hadde måtte jobbe litt for å få er jeg overbevist om at pengene hadde blitt brukt på en helt annen måte. Nå gidder hun ikke å ta seg en sommerjobb en gang for "man tjener jo så lite". Barna får jo her et helt skjevt forhold til penger spør du meg - alt takket være kjære gode moder stat som har laget disse fine reglene.
bærtæ Skrevet 24. mai 2008 #4 Skrevet 24. mai 2008 har forståelse for frustrasjonen deres, men dere kan jo ikke tvinge en 18-åring til å bo hos dere. Dette kan jo barna til en viss grad "bestemme" selv når de er allerede 12 år. Men som sagt- har ingen erfaring. Men skal dytte for deg litt så kanksje noen andre vet;)
Næsningsfrua Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Det første jeg reagerer på er at dere fortsatt betaler bidrag til mor. Etter fyllte 18 år er det "barnet" som skal ha bidraget, forutsatt at de går på skole. Kan ikke slå regelverket i bordet for deg, men jeg vet det er sånn. Og jeg syns det er komplett idiotisk! Hvis det skal være sånn at en må betale bidrag etter fyllte 18, burde det være den som har barnet boende som fikk det. Bor barnet for seg selv, er det han som skulle få det. Syns nå jeg. Sånn det er nå, så får barnet plutselig masse lommepenger, mens mor taper penger selv om matbudsjettet er det samme. Men dere kan ikke tvinge en myndig person til å bo hos dere, og ikke komme på samvær. En må nok innse at på det området gjør de som de vil!
Dudelidum Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2008 Undrer meg jo litt, kan et barn uten skilte foreldre opptre på samme viset? Kreve barnebidrag fra foreldrene sine fordi de har lyst til å flytte for seg selv f.eks.? Hele greien virker totalt urimelig spør du meg. Ikke det at jeg egentlig tror at så alt for mange unge håpefulle egentlig ville benyttet seg av dette. Det sier seg vel selv at en ikke akkurat opparbeider seg så veldig mye goodvill hos foreldrene sine ved en slik handling. Sørgelig at ikke alle evner å se dette. I tilfellet 18-åringer så synes jeg ærlig talt at foreldrene burde kunne kreve å få betale ihvertfall deler av barnebidraget i form av kost og losji. Trodde hele hensikten med ordningen om fortsatt bidrag til 18-åringer var at de skulle få anledning til å fullføre skolen. Ikke at de skulle være en bodigle som suger mest mulig penger fra en stakkars far som allerede er presset økonomisk til bristepunktet.
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Alenemødre er dem det er synd på. Opplest og vedtatt. Når det gjelder 18åringer, så mister jo mor barnetrygda. Ekstra bidrag fra far bare kompenserer for dette.
Næsningsfrua Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Hvis foreldrene bor sammen, kan de jo tuppe unga i ræva ut når de fyller 18, og ingen kan si noe på det. Så vi er nok enige om at det er helt på trynet. Men sånn er reglene, vi får nok ikke gjort så mye med det! Men hadde jeg vært biomor, hadde jeg nok forlangt betaling hjemme. Kan da ikke være meningen at hun skal dra lasset, mens 18-åringen lever herrens glade dager med masse lommepenger. Så slem er jeg!
Dudelidum Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. mai 2008 Joda, biomor forlanger betaling hjemme. 2590 kr som er det samme som hun har fått i barnebidrag tidligere. Men hun er altså så solidarisk at hun ikke krever noe mer selv om besøkene hos far reduseres til null. Og dermed sitter altså 18-åringen igjen med 1200 kroner pluss hver måned. Selvsagt mer fristende enn å pleie kontakt med far og småsøsken. Den samme moren presset ungene til å gå ned på samvær i fjor også. Drar frem bidragskalkulatoren for ungene og truer med å måtte selge huset om de ikke er mindre hos pappa. Drømmemamma delux! Men det kan jo nå bli interessant å se hvordan dette vil gå i fortsettelsen. Plutselig sitter egentlig 18-åringen med all makt da mor faktisk er ganske avhengig av disse pengene. "Ber du meg om å rydde bare stikker jeg altså", kan se det for meg. Hva i all verden kan du stille opp med som mor i en slik situasjon med et barn som liksom skal være voksen men som oppfører seg som om 14-årsdagen var i går? Vel, vel, som man reder litter man :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå