Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, her sitter jeg å griner og klarer ikke stoppe. Vi har hatt et tøft døgn, og nå kommer visst raksjonen...

Jeg la guttungen i går klokken syv, litt varm, men ikke noe å bry seg om. Min mann var inne å kikket til ham og lukket vinduet litt ved ni tiden alt virket greit. I løpet av kvelden ulte babycallen often, men ingen lyd var å høre så da tok vi det med ro. Ved halv ellevetiden lå vi endelig i seng og merkelige lyder kom fra babycallen, jeg ble urolig og gikk inn. Ttakk og lov for det. Der lå guttungen grå, slapp og uten å puste... Jeg dro ham opp av senga og rista ham hardt mens jeg løp å skrek til mannen min. Ham var så varm, jeg rev av ham pysjen og løp verandadøra. Gutten min begynte å hoste og hvese. Det er de beste lydene noen sinne, samtidig som de var fryktingytende. Vi ble stående ute til ambulansen kom en evighet senere.

Vi har tilbragt natten på barneavdelingen og gutten jeg tok med meg hjem er den gode gamle. Det er helt utrolig hvor fort akutt situasjoenen ble og hvor mye bedre han ble da han fikk medisiner.

Har ventet helt til nå med å legge ham, brast i gråt i det jeg gikk ut av rommet. Orker ikke den opplevelsen igjen, det gjorde så sinnsykt vondt i hjertet da jeg fant ham. Trodde virkelig det var for seint, der han lå. Tenk hvis det skjer igjen, jeg mener, nei jeg vet ikke. Jeg er bare redd. Henter han nok inn til oss når vi skal i seng, eller så legger jeg meg på hans rom. Har virkleig fått skrekken.

Måtte bare få lufta tankene litt, dette blir en tøff natt detta også tror jeg.

Ros og stor takk til leger og sykepleiere ved Buskerud Sentral sykehus! Samt gutta i ambulansen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det hørtes forferdelig skremmende ut! Godt det er over nå, og at alt gikk så bra! Ofte i etterkant at man får sjansen til å tenke over hva som har skjedd, og da reaksjonen kommer.

Hva var det som feila han?

Skrevet

Falsk krupp kalte de det.

Skrevet

Uff. du har opplevd alle foreldres skrekk... Godt det gikk bra. Skjønner at du er redd og at du får en reaksjon sånn i etterkant. Men som sagt, tenk på hvor heldige dere var at alt gikk bra :-)

Skrevet

uff, ja falsk krupp er ikke noe morro nei. hosta han ikke noe før han ble så tett? ofte så hoster de en sånn bjeffe lignenede hoste. min svigerinne fikk et slikt anfal da hu var lita, grusomt. måtte ut i kulda så hu fikk komme seg. skjønner at du ble redd ja.. ikke no morsomt, får jo litt panikk i slike situasjoner. men du handlet riktig og det gikk heldigvis bra=) takk og pris!

Skrevet

Takk, jo det er sant! Det gikk bra, og jeg var nettopp inne å kikket til ham og ham sover og puster stille å rolig i sengen sin. Og nå har jeg jo medisiner å gi ham hvis noe skulle skje, men det er skummelt å tenke på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde gått inn da jeg gjorde....

Skrevet

Uff. Godt det er over nå. når sønnen min er syk flytter jeg senga hans til rommet vårt. klarer ikke å sove hvis han sover annet rom. gullet ditt går på medisin og alt kommer til å gå bra . mini hadde falsk krupp for 3 mn siden og jeg vet at hvordan det er da. jeg tok med han flere ganger ut om kvelden som han puster kaldt luft inn.

sender deg en natt klem (:

Skrevet

Tusen takk for gode ord!

Ja jeg tror jeg enten henter ham inn til oss, ellers så legger jeg meg inne hos ham, orker ikke ligge i hver vår ende av huset!

Skrevet

Det har hendt min sønn 2 ganger, bare ikke så alvorlig som med deg. Man skal alltid ringe legen ved mistanke om falsk krupp da det kun forverrer seg utover natten. Jeg hørte d på den bjeffende hosten og ringte ambulansen som var der på pletten. De tuller ikke med sånt. Fikk ordre om å balle teppe rundt han å løpe ut i kald luft mens jeg venta, noe som hjalp. Er også veldig sjelden barn kveles av falsk krupp, bank i bordet :) Ikke for å skremme deg, men desverre har de en tendens til å få det flere ganger om de allerede har hatt det. Jeg er veldig nøye med at han ikke har det for varmt, og gjerne et par bøker under sengefotene for å få hodet litt høyere enn kroppen :)

Skrevet

Legene nevte dette med gjentagelse, så jeg tar alle råd i mot, men fikk også følelsen av at han ble bedre da han kom ut i kulda i natt. Det må ha vært litt av et syn med både meg og ham halvnakne på gårdplassen. Brøy meg liksom ikke noe om at jeg ikke hadde klær på meg før imorrges da jeg plutselig tenkte på det! Stakkars naboer!

Skrevet

Uff, herregud for en opplevelse. Det var godt du holdt hodet kaldt og handlet raskt! Det må jo være alle foreldres mareritt det der, skjønner godt at du ikke vil la han sove alene i natt. Håper dere får sove litt alle sammen, selv om det tar nok litt tid å komme seg etter en sånn opplevelse. Har dessverre ingen råd, ville bare sende en klem :-)

Skrevet

Uff jeg føler med deg,sitter her med tårer i øynene.Håper dere aldri får oppleve slikt igjen.Glad dere fikk hjelp i tide.Masse lykke til med nurket deres;)

Skrevet

Må bare si at jeg føler virkelig med deg! Vet akkurat hvor forferdelig det der er. Sønnen min på snart 4, har hatt noen turer med sykebil til Buskerud sentral sykehus han og. Heldigvis har det gått bra. De er supre på barne avd der.

Ønsker deg en god natt og håper på at du får sove, for det trenger du virkelig etter en sånn natt.

Skrevet

Uff da, dette hørtes helt forferdelig ut for dere!

Bra at dere fikk hjelp både i ambulanse og på sykehuset, det hjelper jo masse. Skjønner godt at det river i mammahjertet!

Håper dere har hatt en rolig natt og at alt har gått bra :-)

Klem til dere!

Skrevet

Uff, det er ekkelt med sånn falsk krupp. Lillemor fikk det natt til 17 mai. Ikke så ille som hos gutten din, men vi ble litt redde alikevel. Vi skjønte med en gang hva det var og tok henne ut. Vi kjørte selv på legevakta for hun var i ganske ok form. Hadde litt tendenser de to neste nettene og.

Hvis det skjer igjen prøv å enten sette på iskaldt vann i dusjen og la han puste inn det som "skvetter" evt. ta han ut med mindre det er veldig varmt ute (da hjelper det ikke så mye), det er dessuten kjempeviktig at man prøver å unngå å få panikk selv, for da blir barnet enda reddere og puster mer anstrengt. :)

Skrevet

Huff, enda godt dere gikk inn til han. Akkurat derfor sjekker jeg sønnen min flere ganger om kvelden, og deler rom om natta, særlig hvis han er litt varm. (men, bank i bordet, ingen falsk krupp på han )

Jeg fikk nemlig den skrekken med eldstemann, han pustet ikke, var helt for jævlig, han fikk anfall frem til ca 8 år. (gikk rutine i det til slutt) Jeg hadde selv falsk krupp som barn, rundt 8 - 9 år siste anfall, og jeg husker kvelningsfornemmelsen veldig godt.

Du fikk sikkert råd om hva du skal gjøre hvis det skjer i fremtiden på sykehuset, uansett, føler veldig med deg.

Skrevet

Tusen takk for all støtten!

Dette er det beste med dette stedet, alltid noen som kan trøste en og dele erfainger. Han sover ennå inne hos oss:)

Skrevet

Kjære lille vennen min, så grusomt at dere måtte oppleve dette!

Jeg er glad for at det gikk fint og at Elias har fått medisiner nå.

Klemmer til deg snuppa!

Skrevet

huff det der er alle foreldres mareritt asså.

husker da minsten fikk falsk krupp. da var han vel ca 15 mnd gammel. han hadde vert forkjølet på dagen. men hadde ikke hostet eller noe og almenn tilstanden var fin.

så på kvelden så våknet han og eg satt i stuen. hørte berre den bjeffende hostingen og eg sprang inn. hørte det at han nesten ikke fikk puste ( virket sånn i hvertfall) og eg ringte legevakten. kl var 00.30 . så legen kom på natt besøk til oss. og han sa med engang at det var falsk krupp. eg hadde jo ikke peiling på hva det var. men fikk hostesaft til han. husker ikke helt hva den miksturen heter. men den hjalp i hvertfall. hele den natten så våknet eg flere ganger for og se om han pustet. hehe.

men deres opplevelse var jo mye verre.

mangen varme klemmer til dere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...