2gullklomper Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Detter er et fint dikt: VELKOMMEN TIL VERDEN Du sparker i magen - og vips så er du her Så pludrer du og skriker - til glede og besvær Du snubler og ramler og slår deg gul og blå Men innen man vet ordet av det, har du lært å gå Så kjære - hvem du enn er så velkommen til verden jeg følger med, du kan selv velge ferden. Mange rare veier skal du gå Mange nye venner vil du få Men kjære, hvem du enn er, så velkommen til livet Hva du får se kan jeg ikke beskrive men det venter mange rare eventyr Når din første morgen gryr Du står foran speilet, nå er du jammen lang og tenk på visse steder er kjolen blitt for trang Så blir du forelsket og alt er som en drøm Det er bare første kjærlighet som er så øm så øm. Så står du her en dag og sier mor jeg skal ha barn Da føler du det slik som jeg i dag At kjære, hvem du enn er....... andre som har flere?
Gjest stockholms tjej Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Baby's Choice Did you ever think, dear Mother, As the seeds of me you sowed, As you breathed new life inside of me And slowly watched me grow, In all your dreams about me When you planned me out so well, When you couldn't wait to have me there Inside your heart to dwell, Did you ever think that maybe, I was planning for you, too, And choosing for my very own A mother just like you? A mother who smelled sweet and who had hands so creamy white, A tender, loving creature Who would soothe me in the night? Did you ever think in all those days While you were coming due, That as you planned a life for me I sought a life with you? And now as I lay in your arms, I wonder if you knew While you were busy making me, I was choosing you!
Gjest stockholms tjej Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Jeg stryker hånden over ditt myke kinn, mens jeg tørker en tåre fra øyenkroken min. Det er ikke en tåre av sorg eller smerte, men et bevis på den sterke kjærligheten i mitt hjerte. Jeg prøver å forestille meg hvordan din framtid vil være, mens jeg ber en stille bønn om at du får alt du ønsker deg, min kjære. Men jeg vet jo at veien ikke alltid er rett, å velge riktig er ikke alltid så lett. Du vil nok møte motgang, smerte og sorg, men til slutt vil du finne lykkens borg. Der vil du finne hvile på en sterk og god arm, og kanskje huske minner fra mammas myke favn. Når stormen uler på sitt verste og du er trist og lei, lukk øynene og tenk på at mamma elsker deg. For uansett hvor i verden du vil være, skal du vite at mamma er der for deg min kjære. For du og jeg har delt samme blod, og ingen kan skille oss, for vi har sterke bånd vi to FØR JEG BLE MAMMA: Før jeg ble mamma så snublet jeg aldri over leker eller glemte ord i en barnesang. Jeg bekymret meg aldri om plantene var giftige eller ikke. Bekymret meg ikke om dører var igjen eller om stikkontakter var sikret. Før jeg ble mamma hadde jeg aldri blitt gulpet på, bæsjet på, eller tisset på Jeg hadde fullstendig kontroll over mitt liv, å tankene mine. Jeg sov hele natta. Før jeg ble mamma, holdt jeg aldri fast et gråtende barn, så doktoren kunne sette sprøyte. jeg så aldri inn i tårevåte øyne som gråt. Jeg ble aldri fasinert over en dårlig grimase, jeg listet meg aldri inn på et barnerom, bare for å se et barn sove. Før jeg ble mamma holdt jeg aldri et søvnig barn, bare fordi jeg ikke ville legge det ned. Jeg hadde aldri følt hvordan hjertet ble knust i tusen biter, når jeg ikke kunne stoppe smerten. Jeg trodde aldri noe så lite kunne påvirke mitt liv så mye. Jeg visste ikke jeg kunne elske noen så høyt... Før jeg ble mamma hadde jeg aldri visst om nærheten man føler når man ammer sitt barn. Jeg visste ikke om det spesielle båndet mellom en mamma og hennes barn. Jeg visste ikke at noe så lite kunne få meg til å føle meg så viktig. Før jeg ble Mamma visste jeg mye, nå vet jeg mer... Før jeg ble mamma hadde livet mitt betydning, nå betyr det mer... Jeg visste ikke jeg kunne føle så mye før jeg ble mamma. Du er den som har åpnet denne verden for meg. Elsker deg lille engelen min. Før du var unnfanget ønsket jeg deg. Før du var født elsket jeg deg. Før du hadde vært her en time ville jeg ha gitt livet mitt for deg.
alvilde Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 En skjønn liten jente med små runde kinn. Tenk så fantastisk, at hun er min. Nyskjerrige øyne jeg aldri vil glemme. Å bli mor er den største lykken å kjenne. HADDE JEG ANT: Hadde jeg visst hvor sårbar du skulle gjøre meg ant alle nye redsler som skulle dukke opp og hvor hjelpeløs jeg ville følt meg så hadde jeg ikke våget Hadde jeg ant hvor mye du ville kreve hvordan du ville forlange uten å spørre og suge meg tom for energi så hadde jeg ikke orket Hadde jeg ant at jeg skulle bli så avhengig at et liv uten deg ville vært uten mening og at alt som tidligere betydde noe skulle bli nærmest uviktig så hadde jeg flyktet Men jeg ante ikke Og når jeg ser deg le mot meg rød i kinnene med sand eller snø over det hele for å gi meg et kyss når jeg henter deg på skolen og jeg kjenner at hjertet mitt er for stort for brystet så er jeg glad for at jeg ingenting ante … Kjære Mamma og Pappa Det hender du er lei deg Fordi jeg er så liten. Jeg setter merker over alle steder Og gjør deg ganske sliten. Men, hver dag blir en gave Ja, en dag blir jeg stor. Alle mine avtrykk Blir bare svake spor. Her er mitt lille avtrykk Så du kan forstå Hvor søte hender jeg hadde Den gang de var små..
alvilde Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Tanker ved en barneseng ~ ~ Det er kveld, jeg står ved sengen til den lille gutten min. Jeg ser undrende,- har du sovnet alt, sovnet før jeg rakk inn å be kveldsbønn med deg - og si godnatt? Det er bare en liten stund siden du ropte : "Kom inn til meg pappa, det er noe jeg vil si deg". Stemmen min var vel litt trøtt, litt hard da jeg svarte: "Ja da, vent litt, - jeg må rydde etter deg først". Det lå leker, bøker og klær overalt. Jeg ryddet og sa: "Se nå er jeg ferdig, - nå kommer jeg til deg". Da svarte du ikke, nei for du sov. Jeg blir så liten, så fattig og veik, der jeg står ved lille sengen din. Du trodde vel det nå, at pappa svek deg. Hvorfor gikk jeg ikke med det samme du ropte? Jeg kunne vel ryddet etterpå, da du hadde sovnet. Nå får jeg ikke vite hva det var du ville si. Var du sorgfull for noe, ...eller glad? Skulle du fortelle om den vesle døde fuglen du fant på veien, ...eller hvor katten gikk hen da du slapp ham ut i sta? Skulle jeg fortelle om engler, om himmelen, ...eller om stjernen som tindret så klart? Jeg får ikke vite det nå, du sover. Snart er du stor, blir voksen, drar ut. - Da trenger du ikke lenger rope på pappa. Du er ikke lengre min vesle gutt, ...jeg vet vel knapt hvor du drar, her jeg sitter alene i stua. Den er ryddig og fin nå. Det ligger ikke lenger leker og slenger. Da tenker jeg: Hvorfor maste jeg slik ? Hvorfor hadde jeg så liten tid ? Hva gjorde vel rotet mot det å kjenne to barnearmer om halsen min, og en munn så varm hviske imot øret: "Pappa, jeg er gutten din". Jeg bøyer meg ned. Da ser jeg en tåre som ligger på kinnet ditt. Den bevrer og skjelver før den renner. Jeg stryker deg så forsiktig over luggen din. "Tilgi meg, gutten min". Da våkner du brått og slår øynene opp. Du drar meg så fast ned til deg. Munnen hvisker mot kinnet mitt : "Jeg er så glad i deg pappa, det var det jeg ville si deg. "
alvilde Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Kjære mor & far! Ikke skjem meg bort Jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om. Jeg bare tester dere. Ikke vær redd for å være bestemte med meg Jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg. Ikke la meg utvikle dårlige vaner Jeg har bare dere å stole på for å stoppe meg Ikke få meg til å føle meg mindre enn jeg er Det bare får meg til å ville gjøe meg større enn jeg er. Ikke heng meg ut foran andre Jeg tenker mye mer på hva dere sier, hvis dere snakker rolig til meg hjemme. Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør, er stor synder Det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg. Ikke vær for rask med fagre løfter Jeg blir veldig skuffet når du ikke greier å holde dem. Ikke sett altfor store krav til min ærlighet Det er lett å skremme meg til løgner. Ikke vær skiftende og inkonsekvent Det forvirrer meg forskrekkelig. Ikke beskytt meg fra konsekvenser Jeg trenger av og til å lære gjennom smertefulle erfaringer. Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier: "Jeg hater deg" Det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg. Ikke tenk at det er under din verdighet å si unnskyld til meg En ærlig unnskyldning gjør at jeg føler varme og hengivenhet for deg. Ikke skjenn og mas Hvis du gjør det, må jeg beskytte meg ved å late som jeg ikke hører. Ikke prøv å late som du selv aldri gjør feil Det gir meg et altfor stort sjokk når jeg oppdager at det ikke stemmer. Ikke si at det er tull når jeg er redd Det jeg er redd for, er virkelig for meg. Du hjelper meg mye bedre ved å prøve å forstå. Ikke si at du ikke er glad i meg -selv om jeg av og til kan gjøre stygge ting. Ikke glem at jeg vokser fort Det er sikkert veldig vanskelig for deg å holde følge med meg, men vær så snill og prøv så godt du kan. Lukk øynene kjære, og vær ikke lei. Mamma vil alltid være hos deg. Når du er våken, når du sover, når du tar dine første skritt jeg lover. Jeg skal kile deg så du ler, og ligger på ryggen og ber om mer. Jeg skal kysse dine kinn, dine ører og din nese, og tørke tårene vekk fra fjeset. Jeg er hos deg, dag og natt, mittkjære barn, min lille skatt.. "Ikke rør et barn som gråter når de lider og er lei. Ikke be det være stille, tårene rører ikke deg! Ikke rør et barn som gråter over følelser og rot. Ikke si at tårer svekker, for tårer krever mot" Livets lære. Barn som er vant til spydigheter, lærer å bli usikre. Barn som er vant til kritikk, lærer å fordømme. Barn som er vant til mistillit, lærer å fare med fusk. Barn som er vant til motvilje, lærer å hate. Barn som er vant til vennlighet, lærer å bli glad i andre. Barn som er vant til oppmuntring, lærer å vise tillit. Barn som er vant til oppriktighet, lærer å skjelne sannhet fra løgn. Barn som er vant til å få ros, lærer å påskjønne andre. Barn som er vant til hjelpsomhet, lærer å vise omtanke. Barn som er vant til lesing, lærer seg til å tenke. Barn som er vant til tålmodighet, lærer å vise forstålse. Barn som er vant til lykke, vil finne kjærlighet og skjønnhet. Ronald Russel
junispiren fikk liten Dennis Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg bar deg under hjertet mitt, og skjermet deg for alt som kunne kaste skygge, og virke falskt og kaldt. Du lå så trygt der inne, i fryd og hellighet Jeg skulle gjerne gått slik i tid og evighet. Men du var full av livsgnist, og tittet modig opp mot verdens grelle dagslys, du lille rosenknopp Da sendte jeg en hilsen, en stille takk til Han som laget deg så velskapt, og gav deg god forstand. Du fant deg snart tilrette, ved mammas varme bryst og suget i deg næring, med freidighet og lyst. Du karvet litt med armen, og klappet sånn på meg som om du ville slå fast; "henne eier jeg". Man sier det er strevsomt, å ha en liten en og selvsagt kan jeg føle meg trøtt og sliten, men hver gang jeg ser deg smile, tilfreds og lykkelig vet jeg at du er den, som har aller mest å gi. Et dunet lite hode, en kropp så bløt og fin det har den lille prinsen, som jeg får kalle min. Må alle gode feer og makter stå deg bi så sinnet ditt kan fylles med dikt og poesi. Skjønt, du må også lære, at alvor må det til hvis du skal gjennom livet, og få det slik jeg vil. Men ennå kan vi leke, og dele stort og smått og kose med hverandre, og bare ha det godt. *********************************************************** Lukk øynene, kjære, og vær ikke lei Pappa vil alltid være hos deg. Når du er våken, og når du sover når du tar dine første skritt, lg lover. Jeg skal kile deg så du ler og ligger på ryggen og ber om mer. Jeg skal kysse dine kinn dine ører og nese og tørke tårene vekk fra fjeset. Jeg er hos deg, dag og natt Mitt kjære barn, min kjære skatt. ************************************************************
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå