Gå til innhold

Yoghurt forbud i barnehagen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 1 år har nettopp begynt i barnehage, og på foreldremøtet fikk vi beskjed om at de ikke ville at bana skulle spise yoghurt i barnehagen på grunn av alt sukkeret.

Er dette vanlig eller er det bare vår barnehage som er litt ekstrem????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er vanlig i mange bhg. Selv ser jeg ikke helt problemet. Mye sunt med yoghurt også...

Men i vår bhg fikk ikke de små lov å ha med, pga sølet. Men i år så gikk det opp for dem at det var litt rar begrunnelse. Så i år får de ha med.

Syns det bare er tull i grunn at de ikke får ha det med, er jo en fin ting det. Tannlegen min sier det samme. Yoghurt er dagen høydepunkt for mine barn hvertfall.

Skrevet

Har ikke hørt om det før, men kan på en måte forstå at de ikke ønsker youghurt i barnehagen, fordi det blir mye sjalusi når en har og ikke de andre. Samme med at man ikke sender med ungen sjokoladekake i matpakka heller.

Sånn bortsett fra det synes jeg dette hysteriet har gått for langt. Et sunt kosthold med noen utskeielser er ikke det som gjør oss feite, og det er heller ikke brunosten eller youghurten som er problemet. Dette er mat som inneholder næring, og som er bra for kroppen selv om det er mye sukker i det.

Problemet er halvfabrikata, brus, ferdigmat, kjøttdeig, chips, godteri, saft, nugatti o.l.

Her får mini så mye youghurt han bare vil, så begrenser vi heller de andre tingene til et minimum. Unger skal ikke leve på slankemat i hverdagene og fastfood i helgene. Et sunt kosthold hver deg holder i massevis!

Skrevet

Herreminhatt!! Klart barna skal få ha yoghurt med seg i barnehagen hvis de vil...(eller om foreldrene vil). Vi har noen barn på avdelingen som er ganske småspiste, de har alltid med yoghurt! De syntes det er kjempestas.... men det holder med en om dagen:)

Flott å øve seg å spise med skje også! Noen har også med litt forkostblanding de hiver oppi youghurten for å få litt mer "mat" utavden.

Syntes mange barnehager er litt for hysteriske med sukkeret nå til dags!

Skrevet

En kan jo ikke tenke på sjalusi hele tiden.

Ser stadig en i bhg er misunnerlig på min gutt om han har syltetøy på brødskiva liksom.

Så om det evnt er forklaringen dems så er det en helt teit forklaring.

Men i grunn helt enig med studentmamman. Hysteriet går for langt. Så jo på en nyhetsending (husker ikke hva den handlet om) at en på stortingen syns de var kommet langt med å innføre yoghurtforbud i bhg. Så noe av det kommer jo derifra. (Hvis jeg ikke har misforstått da)

Skrevet

Barna våre spiser soyayoghurt naturell.

Er LITT forskjell på yoghurt naturell og litago så om sukkeret er problemet så kjøp yoghurt uten mye sukker.

Skrevet

I vår bhg spiser de youghurt. Jeg synes dette med sukker ikke skal bli helt hysterisk, det er jo mye bra i youghurt også. Alt med måte mener jeg, greit å begrense sukker i hverdagen, men tror ikke en youghurt eller brunost på skiva kan skade..

Skrevet

Men er ikke så mange barn som liker youghurt naturell, da...

Min lille nekter i allefall å spise det, men hvis jeg tilsetter litt syltetøy av 100 % frukt og bær, glir det ned.

Dog ikke soyavarianten, den smaker jo helt gruuusomt! Den klarer ikke jeg å spise en gang, og jeg er laktoseintolerant, så burde vel ha gjort det;)

Skrevet

I bgh til sønnen vår er det "yoghurtforbud". I bhg til datteren vår er det lov å spise yoghurt til ettermiddagsmåltidet kl 1500. Men ikke tidligere på dagen fordi ungene visstnok blir så hyper av yoghurt...

Skrevet

Studentmamma - du vet at alle litago-yoghurtene er laktoseredusert? Det er derfor de inneholder mindre sukker, fordi som du vet, spaltet laktose smaker fryktelig søtt.

Vi bruker derfor litago-yoghurt, fordi vi også har laktoseintoleranse.

Skrevet

synes det går litt for langt om det skal være slikt hysteri. greit det er sukker i det altså, men det er da vel sukker i mye annet også. kan ikke skjærme ungen for sukker heller. å yogurth er jo bra for bakteriekulturen i magen. jeg sender med jenta mi yogurth i barnehagen hver dag, å spiser hu den ikke der, får hu den hjemme. hu spiser et yogurth måltid hver dag, med musli eller uten. aldri tenkt på det som noe usunt. å når det gjelder sjalusi, så er det noe som alle barna i barnehagen fort lærer seg, at andre har med sitt i sin matpakke. jeg kan sende med jenta en vaffelkake i matboksen og jeg, om vi har hatt det dagen før. de i barnehagen sier at, dette er noe barna ikke sier noe på det. de er vant til at det er forskjell, og det er greit å lære dem at verden er ikke alltid rettferdig=)

Skrevet

I barnehagen vår er det "forbud" Eller man kan ha med seg til frokost eller senere på dagen hvis man vil. Men de vil gjerne at vi dropper det til selve lunsjen fordi mange av barna velger da og bare spise yoghurt og ingenting mer, men hvis de ikke har yoghurten spiser de brødet sitt.

Syns dette er helt ok, ikke noe problem å gi yoghurt til frokost eller kvelds hjemme (-; og det holder med 1 om dagen.

Skrevet

I barnehagen til jentene mine får de alle måltidene. Har ikke med mat selv, men ser noen har med yoghurt til frokost, men det er ytterst få.

Ellers får alle yoghurt hver fredag til 14-måltidet.

Skrevet

Det er nok vanlig.

Jeg synest svært lite om det!!

Mange er så opptatt av sukker nå at de glemmer alt annet.

Hva med alt det _viktige_ yoghurt tilfører som vi må og bør ha?!

Ikke bare yoghurt, men mange av de andre matvarene mange bhg forbyr for tiden. Jeg håper det går over igjen snart!!

Er enig med J. Roedhe at det er bedre å lære barna sunt matvett enn at sukker er "farlig" og ikke bra. Det er ikke helt sant det heller.....

Litt sukker trenger vi jo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...