Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Mini skal i ny bhg til høsten og den er sukkerfri. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken om hvor bra det er.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synes det er noe forbanna dritt. Leste på vgnett at de advarte mot denne farlige anti-sukker trenden i barnehagene. Det er viktig å markere bursdager o.l,det er psykologer og eksperter enige i.. I en sukkerfri barnehage er det heller ikke lov med yoghurt, saft eller is på sommeren. Ei heller vafler og kake i hyggestunder. Hysterisk og no forbanna tull.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Synes det er litt hysteri... Jeg mener at moderasjon er bra..de kunne feks lagt alle bursdagene til en felles feiring hver mnd i større grupper...
Nitte Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Vanvittig hysteri. Godt kosthold starter hjemme! Frukt og grønt hører hverdagen til, når det er fest synes jeg det godt kan feires med litt kaker! :-) Mine unger spiser sunt hjemme, og får med seg en sunn matpakke. Tror det må jobbes med enkelte foreldres holdning til kosthold. De sukkerfrie barnehagene tiltrekker seg barn med foreldre som er over moderat opptatt av kosthold, og hjelper ikke de barna som har foreldre som smører nugatti på loffen hver dag...
N_79 Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Min datter gikk på sukkerfri skole de to første årene og jeg syns det var helt greit. De hadde med seg pålegg, frukt og annet godt uten sukker når det var noe å feire og jeg hørte ikke en eneste klage fra henne. Ungene får så mye sukker i seg ellers i selskap ++ så de timene iløpet av dagen når de er i barnehage eller på skolen så syns ikke jeg det er hysteri å kutte ut sukkeret. Dessuten er det endel unger som reagerer skikkelig på sukker og da er det vel best at de ikke får så mye av det...Men kun min mening dette her da.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Ehem!! Jeg jobber i en såkalt sukkerfri barnehage,og der går datteren min også. Å si at i en sukkerfri bhg er det ikke lov med yogurt er helt feil. Datteren min har ofte med yogurt i matboksen sin,og det har MANGE andre også.Saft får de en sjelden gang og vaffler har de også innimellom. Så vet du egentlig hva du snakker om anonym 17:33? Jeg synes barnehagen min har mange fine verdier når det gjelder mat!!
KaMa Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Syns det er ganske underlig hvor mye negativt folk klarer å hoste opp om noe de åpenbart ikke har så mye peiling på. Småen går i såkalt sukkerfri barnehage. I praksis betyr det at bursdager og lignende ikke blir feiret med kake. Slett ikke noe manisk forhold til at det aldri skal være noe usunt på menyen, men fokus på at det går an å spise mye godt som er sunt. Personlig hadde det slett ikke gjort meg noe at de hadde vært litt strengere, men er fornøyd med fundamentet og akseptere da avvik fra regelen lettere enn om det ikke hadde vært noe bevisst forhold til maten i utgangspunktet.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Min går ikke i sukkerfri barnehage, men de spiser da sunt uansett. Frukt og grønt hver dag, og om de skeier ut med en is på en varm sommerdag eller en vaffel eller annet sukkerholdig gjør da vel ingenting??? Gjør jo det hjemme også en gang i blandt!! Og synest godt de kan markere bursdager til barna i barnehagen med en kake eller to, er jo ikke akkurat sånn at de sitter i barnehagen å trykker i barna snop da!!!
Willy Wonka Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Synes det er litt hysteri, ja. Moderasjon er tingen. Heller lære ungene om sunt, variert kosthold. Ved å ha sukkerfrie barnehager gjør man bare ungene ekstra nysgjerrig på hva dette sukkeret egentlig er. Unger (og voksne) blir nysgjerrig på ting som ikke er lov. Ei venninne har dattra si i sukkerfri barnehage. Der er ikke brunost tillatt engang. Brunost er da sukker i, men inngår da i et vanlig kosthold. Greit at unger ikke skal ha med kake og godter i barnehagen, men en brødskive med brunost??? Hallloooo
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Ungene mine gikk i en sukkerfri barnehage, eller.. De sammarbeidet med en erneringsekpert, så utifra det kom rettningslinjene på hvordan de ville ha det. Bursdager ordnet barnehagen med selv, og jeg hørte kun positive ting fra ungene når noen hadde hatt bursdag. Ungene kunne ha med seg youghurt, men den fikk de når de var ferdig med å spise nistematen sin. Altså dessert på en måte, eller i tilegg til fruktmåltidet de hadde. SJokoladepålegg og syltetøy skulle ungene ikke ha på maten, en og annen gang var ok, men det var unntaket fra regelen. De bakte masse i barnehagen og det var mye forskjellig. Eplekake når de hadde vært å en eplehage og plukket epler osv. Min mor jobber i slik dukkerfri barnehage, og de eneste som klager er foreldrene. Ungene klager ikke på at de bare får vann eller melk til drikke osv. De baker og lager mye, og det mest populære er pinnebrød og popcorn. Popcorn er bursdagsting, som de steker på bålet i skogen uten salt og fett. Bursdagene er kjempe stas, selv om det ikke blir servert noe som helst mat utover nistematen dems. De har helt andre ting de gjør den dagen.
Dunder Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Jeg synes sukkerfrie barnehager høres positivt ut. Det betyr vel ikke at de ikke markerer bursdager? Det er jo ikke sukker i en Pappkrone og bursdagsangen... Tviler vel på at det er noen fare for at ungene fr i seg for LITE sukker ved g i sukkerfri barnehage? Hvis man liker kose seg med noe søtt kan man jo heller gjøre det hjemme på ettermiddager og i helger.
Glad_mor_85 Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 gidder ikke være anonym her akkurat. min sønn går i sukkerfri barnehage og det er KJEMPE BRA, for det er ca 25 barn + 6-7 ansatte, som alle har felles spiserom osv, men er ellers delt opp i store og små. Er ca bursdager annenhver uke,og av og til 2 -3stk samme uka, skal lissom barna få servert kaker så ofte, og i tillegg til lørdag og andre festligheter hjemme?? unger har MYE mere sukkersyke og fedme nå at når de er i barnehagen bør de få slippe det klisset. Synes ALLE skulle kutte ut det i barnehagen, og i tillegg er det også lov til yoghurt her også, men dritt som kaker, saft ofte, og sukker på gryn osv, har de ikke. Ingen av foreldrene har klaget på det, og de får heller ikke noe farlige anti-stoffer eller noe annet som er farligere enn sukker. Når barna har bursdag får de nydelig SUNN smoothie osv, og deilige tørket frukt og grønnsaker og dip osv, og det vet vi voksne er sunnest. og for ikke å snakke om de som har diabetes stakkars, skal de måtte se de andre barna få det de ikke får?? JAAAAAAAAAAA til sukkerfrie barnehager, og sønnen min har ikke noe prob med det heller, så HURRA, whats the problem lissom..
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 jeg hadde ungen min i vanlig barnehage, og de fikk kake, is, vafler osv.... hver dag. det var et eller annet usunt hver eneste dag i barnehagen + at det var fri tilgang til nugatti. (de fikk all maten i barnehagen). vi prøver hjemme å holde et sunt kosthold, men det ble håpløst når han fikk så mye sukker i barnehagen. så jeg skulle gjerne hatt mitt neste barn i en barnehage som var mye mere restriktiv til sukker. ikke totalt avholdende, men mye mere restriktiv.
OsloMor Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Jeg er også veldig positiv til sukkerfrie barnehager, skulle gjerne sett at mine gikk i det:-)! Hvorfor ikke bare lære sunne holdninger til mat først som sist?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 jeg jobbet forresten selv i barnehage før, og det var de ungene som hadde såkalte nugatti osv hver dag, mens da de andre med leverpostei heller ville ha noe annet. ble mye krangling og misunnelse, og som mange mener, og som vi VET, er at det er sukker i nesten alt som er å få, så flott at barnehagen hjelper å ha det litt sunt. jeg er selv ikke noe hysteriker,. tverdt imot, min unge får ofte saft og kjeks og mye dritt egentlig, innimellom kjappe raske midddager, og da vet jeg ihvertfall at han har fått sunn mat i barnehagen, der har de egen kokk som lager mat til barna hver dag, med fisk 2 dager i uka osv, helt supert. Så da er det greit om det ikke blir så altfor sunt hjemme, og man kan gjerne gi brød innimellom istedet. Håper denne "sukkerfrie" trenden følger til alle barnehager. mange tykke unger der inne som foreldra burde ta seg mere av..
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Supert :-) Syns de får nok sukker ellers i året. Når barnet mitt har bursdag er det ikke uvanlig at vi feirer i 3 dager. Jeg er bare glad for at det ikke er kake i barnehagen også.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 en sukkerfri barnehage er det heller ikke lov med yoghurt, saft eller is på sommeren. Ei heller vafler og kake i hyggestunder. Hysterisk og no forbanna tull. Anonym ??????? ANONYM ER JO HELT DUST hvor får du dette fra da?? misunnelse fordi du er feit eller??og ikke kom inn på den sukkerfrie barnehagen.?? Vafler kan like gjerne lages uten masse sukker og uten smør og en drøss med sukker på, finnes da vafler i sukkerfrie barnehager også, og det er fullt lov med yoghurt, og BIOLA er utolig sunt for alle, og det får de i barnehagen min sønn går i HVER dag, er vel mere du som er hysterisk, jeg har aldri vært hysterisk for dette, men at barnehagen hjelper til er suverent.Og bare så du vet det finnes det SAFT UTEN SUKKER. og som ikke er kunstig farlig. Og de feirer bursdagen med noe spesielt, fks Smoothie, sorbeet osv, og sønnen min vil faktisk ha smoothie hjemme istedet for sjokolade kake så JIPPI, hva er negativt med en sånn unge?? om man gidder være litt fornuftig, så er faktisk smoothie og andre alternativer drit godt, noe enhver feite folk burde begynt med.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 anonym 19:55: hvilken saft får man uten sukker og kunstig søtning? har lett etter en sånn, men ikke klart å finne noen ennå.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Jeg jobber i en barnehagen som legger vekt på sunt kosthold, men vi synes det er viktig å ikke kalle oss sukkerfrie. Dette fordi ungene faktisk kan få en is på en varm sommerdag, de kan få noen pepperkaker i posen fra julenissen på nissefest o.l. Men vi har frukt når barna feirer bursdag, og har ikke prim, syltetøy o.l. Vi har også flere dager med varmmat i uka, og har da veldig variert meny. Ofte poteter f.eks. Så jeg mener det er bra å tanke gjennom kostholdet til barna, men synes også det er viktig å vise at det går an å kose seg med en is uten at det er krise... Alt med måte. Og...de som kaller seg sukkerfrie synes jeg skal være sukkerfrie også. Synes det høres veldig rart ut å si at en er sukkerfri, men allikevel gi yoghurt, is på sommeren osv... Da er de jo ikke sukkerfri, og kan heller ikke profilere seg på det.
Jelly Belly Skrevet 22. mai 2008 #20 Skrevet 22. mai 2008 Jeg jobber i en sukkerfri barnehage og synes dette er en kjempeflott ting!! Bursdager markeres ved at det er bursdagsbarnets dag! Barnet står i fokus ved å bestemme varmmat, felleslek og eventyr. Samt at under eventyret får bursdagsbarnet sitte i "bursdagsstolen", noe som barna synes er fantastisk moro!! Barnet får selv velge hva slags "bursdagsmat" de vil ha, de kan velge mellom smoothie, fruktcoctail, grove vaffler eller ost & kjeks! De lider overhodet ingen nød.. Barna har lov å spise youghurt så mye de bare vil, men nugatti og syltetøy ser vi helst at ikke blir med i nisten. Syltetøyet er ikke bare pga sukkerinnhold, men også pga allergi. (Peanuttsmør er også bannlyst pga allergisk barn..) Hva barn har med i termos på turdag er opp til foreldrene, og om de får med kakao på vinteren eller saft på sommeren legger ikke vi oss opp i det. Vi baker masse i barnehagen, men som regel blir det ikke noe "kake". Vi lager havreflarn, scones, rundstykker osv...
Miniogmy Skrevet 22. mai 2008 #21 Skrevet 22. mai 2008 jeg jobber i sukkerfri barnehage, og jeg trives med det. barna får ikke yoghurt der, av den enkle grunn at de andre barna som ikke får yoghurt ofte blir ganske skuffet når de ikke får.. i bursdager er det fruktsalat, eller vafler laget på spelt og grovt mel og honning, eller popcorn, og dette bestemmer barnet selv. barna vil heller ha popcorn enn vafler, så da får de det. til mat lager vi fra friske råvarer, og introduserer dem for mat som de ikke nødvendigvis får hjemme. favoritten er grønnsakssuppe, med litt pasta i, blomkålssuppe, og grønnsaker og dip. men vi serverer ofte annet, som fiskekaker med salat og brød, wok med kylling, og masse annet sunt. regelen der er at det er lov å ikke like, men man skal smake på alt. dette vet barna, så det er ikke noe problem å få i dem maten. før de reiser får de frukt, og dette er stort. brødmaten har vi satt som regel at vi ikke vil ha et lyst brød, som loff, for ungene er like sultne kort tid etter, så det er ike så gunstig. og det er heller ikke lov med sukkerpålegg, der er det ingen nåde.. får barna det med, så får de med lapp hjem til foreldrene om at dette ikke er ønskelig :-) til drikke er det vann, og frokostene varierer med hjemmelaget musli, med melk, eller havregrynsgrøt. synes ikke dette er så ille jeg??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå