Gå til innhold

Paracet eller ikke paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har hatt feber hele dagen. Hun våknet med 38,4 og har ligget et sted mellom dette og 38,7 hele dagen. Det ser ikke ut til å gå over 39 som jo er den magiske grensen for å gi paracet, men det kan da ikke være særlig behagelig å ha feber hele dagen allikevel.

Hun fikk forøvrig vaksine i går, det er derfor hun har feber nå.

Ville dere gitt paracet nå? Gitt paracet når hun skal legge seg, eller latt det hele gå over av seg selv? Jeg liker ikke dytte i henne unødig mange kjemikalier, men jeg vil selvsagt først og fremst at hun skal ha det bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok jeg ville gitt til natten igjen.

Når min sin kjemper med feber på dagtid, prøver jeg heller med luft og lite klær gjennom dagen og gir til kvelden så han får sove når det pågår.

Skrevet

Hva med å ringe legekontoret/legevakten? I utganspunktet så ville jeg ikke gitt paracet, men ettersom det er en vaksinasjons reaksjon kan det hende at det er like greit å få ned feberen. Har hun hatt feberkramper eller noe sånn tidligere?

Skrevet

Hun har ikke hatt feberkramper nei. Hun har hatt feber etter hver vaksine, opp mot 39,5. Dette er den tredje gang nå.

Skrevet

Hvorfor er dere så negative til paracet? Hvorfor vil dere at barnet skal lide og ha det vondt når det kan få slippe med en paracet?

Det er ikke farlig og har ingen farlige bivirkninger å gi en paracet i ny og ne.. Dette var både helsesøster og lege her enige om!! Ubehag ved tannfrembrudd og vaksiner skulle dempes med paracet!! Feber på over 38 grader er mye for et lite barn..

Skrevet

Jeg er negativ til å gi paracet når barn har feber fordi feberen er en av kroppens forsvarsmekanismer mot infeksjoner.

Skrevet

For noe tull. Feber er helt greit så lenge det ikke tar helt av (over 39), og det er faktisk endel barn som ikke plages så voldsomt av det. Vi har ikke feber for at den onde feen skal være slem med oss, vi har feber fordi kroppen prøver å ordne opp selv. Derfor skal man ikke proppe i ungene paracet hele tiden.

MEN om det gjelder nattesøvn for foreldre så er anbefalingen å gi paracet til barnet om kvelden sånn at foreldrene får hvile ut.

Skrevet

Uansett hvor høy feber barnet har er det jo uansett ALLMENTILSTANDEN til barnet som er avgjørende.. Og her er det stor forskjell på barna, noen blir pjuskne med 38,5 og andre springer rundt og har det helt flott med nesten 40 i feber..... Så se an allmentilstanden, feber i seg selv synes ikke jeg ihvertfall er en grunn til å gi paracet.. (over 40 i feber blir jo noe helt annet da..)

Skrevet

Ville du tatt smertestillende selv, hvis det var du som var dårlig? Jeg forstår ikke hvorfor alle kun ser på feberen før de gir. Det er ikke det eneste Paracet hjelper mot. Det tar ubehaget i kroppen også. Det kan godt hende ungen har "influensavondt" i kroppen, så hvorfor ikke hjelpe ungen med det?

Og 39 er bare veiledende grense, ikke den "magiske". Det er faktisk allmenntilstanden som avgjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...