Gå til innhold

hvor mye skal man godta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

samboeren min har satt oss i en forferdelig økonomisk krise. han driver og rydder opp for harde livet, men dette kommer til å ta tid. regninger i mitt navn er ikke blitt betalt, og jeg har tydeligvis noen betalingsanmerkninger på meg. vi leier heldigvis bare hus, men jeg ønsker å ta opp et lån for å kjøpe. kommer jeg til å få lån?

jeg er i 100% jobb fra høsten, men trenger lån nå. huset kommer for salg i sommer, og husene går fort her. det er så sjelden noe legges ut for salg.

idag fikk jeg høre at bilen også kommer til å avskiltes. (den står i hans navn). det er reparasjoner for utallige tusen som må til for å få den eu-godkjent. nå kjenner jeg grensen begynner å nærme seg, vet ikke hvordan vi skal klare oss.

han prøver å rydde opp i sine feil, jeg elsker han over alt på jord, og vi har fire små barn sammen. likevel vet jeg ikke om jeg klarer mer....

hvor lenge skal jeg godta og godta og godta???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg sitter med noen av de samme probleme med min samboer... Det viser seg at han har masse økonomiske problemer.... så jeg vet til en viss grad hva du sliter med...

,..når det kommer til hvor mye du bør godta, så er ikke det noe enkelt spørsmål. Men jeg syntes du må vurdere hva han gjør for å rette det opp. Sløser han med penger eller tar han seg sammen og sparer og forsøker å rette ting opp? Min samboer blir fryktelig flau når vi prater om økonomi, har fryktelig dårlig samvittighet for den situasjonen han har satt oss i. Men jeg lar han ikke "slippe unna" disse samtalene av den grunne.

Kan absolutt si at det vil koste deg en del også, ikke bare økonomisk men psykisk også. Du må nok svelge noen kameler og litt avhengig av hvor mye han skylder så må du nok legge noen av drømmene dine på hyllen for en stund? Så er du villig til det?

Prøv å legg en plan sammen med han, få oversikt over all gjeld og se hvordan den kan nedbetales. Ta kontakt med inkassobyråer... du kan ofte forhandle en del med de for å få ned regningene litt. Jeg sparte noen tusenlapper på det for min samboer.

Vis det er vannsklig å få en sikkelig oversikt så har man økonomisk veiledere i alle kommuner som man kan få hjelp av. Ta kontakt med en av disse, protesterer mannen din må du bare forsøke å sette hardt mot hardt. Veldig mye av dette blir litt enklere å håndtere med en fornuftig plan, det er ihvertfall min erfaring.

Lykke til

Skrevet

Jeg syns ikke man skal godta veldig mye. Det har jeg gjort med min tidligere samboer og far til barnet mitt. Han var av typen som levde på forskudd heeeele tiden. Og det var ikke en tusenlapp eller to. Nei det var snakk om 100 000 osv. Brukte GE Money Bank, flere forbrukslån, bensinkort osv. Hadde masse drømmer hele tiden om hvordan han skulle tjene masse penger. "Vanlige" jobber var liksom ikke bra nok for han. Han jobbet men var ikke flink til å komme til rett tid f.eks.Og byttet ofte jobb.

Jeg har alltid ønsket meg et trygt og godt familieliv. Jeg ville gjerne ha et hus. Dette kunne jeg bare glemme så lenge jeg var sammen med han. Han ville bruke alle pengene sine på hobbyer og tekniske ting, og biler. Sammen med han hadde jeg aldri råd til å kjøpe meg klær og andre ting jeg kunne ønske. Hverken til meg selv eller ungen. Enda så hadde han nok penger til å kunne kjøpt seg et hus uten å låne noe. Men han sløste bort alt av penger hele tiden. Han hadde flere sjanser til å skaffe seg noe av varig verdi.

Det ble slutt etter maaange år. Plutselig ble regningene mine betalt til rett tid. Jeg hadde penger til ting jeg hadde lyst på. Som alenemor hadde jeg det mye bedre enn sammen med han. Det var godt å slippe å krangle om de pengene hele tiden.

Nå har jeg truffet en ny mann og vi venter barn sammen. Vi har vært sammen i ca 18 mnd og har nettopp kjøpt oss hus sammen. Vi har like verdier når det kommer til hva som skal prioriteres. Nå oppfylles drømmene mine seg litt etter litt. Jeg syns ikke det er verdt å ofre alt av drømmer kun fordi en mann er umoden, egoistisk og økonomisk uansvarlig. Jeg hadde det vanskelig i maaange år pga lojaliteten min til en mann. Jeg har utrolig vanskelig for å gi slipp. Men noen ganger så er det det rette. Hva som er det rette for deg vet bare du. Jeg vet bare at jeg tok feil når jeg trodde han var den eneste som kunne gjøre meg lykkelig. Det var heller motsatt at jeg hadde det utrolig tungt å vanskelig sammen med han.

Skrevet

Hei Annonym 20:37

Jeg er annonym 18:50, og den sistuasjonen du er i kjenner jeg meg godt igjen i.... ikke som samboer, men som barn. Jeg er oppvokst med luftslott, store drømmer og lite penger... Jeg er helt enig i at man ikke skal finne seg i dette over lengere tid. Men sammtidig så er det så mye som kan føre folk ut i økonomisk uføre. Alt fra sløsing, spillegalskap, sykdom fysisk og psykisk ++++. Og uten å vite hva som ligger bak situasjonen HI beskriver syntes jeg det er vannsklig å si pakk sakene dine og gå...

Om hun vil ta opp kampen og rette opp økonomien så er ikke dette gjort over natten, og drømmer må kanskje utsettes. Om dette er galt eller rett kan jo diskuteres... men det betyr jo ikke at man skal gi opp drømmene. Vis man derimot kommer i den situasjonen der man ser drømmene bli utsatt gang på gang på gang slik du beskriver. Ja da skjønner jeg godt at man pakker baggen og drar.

Penger skaper ikke kjærlighet og lykke.... men de som har levd uten vet godt hvor mange problemer mangelen på penger kan skape.

Skrevet

Sant at penger skaper ikke lykke. Å leve sammen med en uansvarlig økonomisk mann derimot skaper i allefall et trist liv.

Og sant at man vet ikke hva som gjør at en person sitter i så mye gjeld. Det kan være en engangshendelse eller hva jeg skal kalle det.

Imidlertid tror jeg store økonomiske problemer kommer av personligheten til en person i mange tilfeller. Og den er det ikke bare bare å forandre. Ofte er det stor motvilje mot å forandre seg. Er det syksom, spillegalskap o.l som ligger til grunn, så kan det jo rettes på om personen er villig til å la seg behandle for det. Avhengighet til uansett hva det gjelder kurerer seg ikke av seg selv.

Får man betalingsanmerkninger, inkasso o.l kan man bare se langt etter å få lån i en bank. Det er noe av det første de sjekker. Man får ikke et kredittkort i bank engang om man har ting utestående. De ønsker ikke kunder som er bare problemer med. Det gjelder også i tilfeller hvor anmerkninger ligger mange år tilbake.

Jeg prøvde lenge. Mange mange år. Flere ganger så det ut til å gå greit også. Jeg hadde sørget for at han hadde betalt alt av kredittkort osv. Og vi kunne begynt på nytt. Men nei. Alltid var det et nytt luftslott han ikke kunne la være. Lånte mye penger av moren sin også. Mange 100 000. Jeg syns det var såååå ekkelt. Og han prioriterte ikke å betale tilbake. Hver gang han fikk en litt større sum penger brukte han det på noe helt ufornuftig. Er veldig fortvilende når man selv er en person som helst betaler regninger før man bruker de på hobbyer og unødvendige ting.

Håper HI sin mann klarer å rette opp i situasjonen. Og din også. Noen klarer å lære av sine feil. Andre blir aldri bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...