mummamø Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Case: Vi er 2 voksne og 3 små barn. Vi har aldri hatt ordentlig med plass der vi har bodd, vi har bodd i 7 leiligheter på like mange år. Det har alltid vært knøttsmåbad der vannet alltid på skrapes bort til sluken etter dusj/bad. Trange kjøkken der knapt familien får plass rundt et lite kjøkkenbord. Iskalde vaskekjellere med murpuss og stygge belegg etc... Vi har godt med egenkapital, sikre jobber med ok inntekt (sum 700`) Framtiden ligger foran oss, alle er friske og da burde jo alt være greit! Men det er det ikke fordi vi er så uenige når det kommer til hus. Jeg vil bygge nytt, han vil kjøpe brukt (og vi bor ikke på en så stor plass at det er mye å velge mellom, kanskje 2-3 hus i løpet av 1 år som kunne vært interessant) Jeg har så lyst å byge et nytt hus med 2008 standard, vannbåren varme, innfelte downlights, rett og slett et moderen hus som er praktisk for vår familie og lett å holde i orden. Men dustemannen vil kjøpe brukt rett og slett fordi han mener det nye boligfeltet er for langt bort fra jobben (han vil jo gjerne gå vet du) arrrggg!! Så derfor vil han heller ha et gammelt (40 år) hus med alt det innebærer av drenering, skifting av tak, sikringsboks, veskerom fra helvete ++ Han er ikke handy, og har egentlig ikke peiling når det kommer til snekring (selv om han liker å tro det, manneting) En annen grunn til at jeg ønsker å bo i et nytt felt er alle de andre småbarnsfamiliene som bor der. I de etablerte områdene er det jo ikke en eneste unge. Jeg er så fortvilt over at han ikke vil, så jeg trenger støtte (eller kjfet, kanskje det er jeg som er teit) og gjerne argumenter.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Skjønner deg jævlig godt.... Hadde samme konflikta her for et år sia, jeg ga meg og i dag angrer jeg av og til...hus fra 1939...MYE arbeid og tungvindt... MEN, stedet og tota er helt fantastisk da...så jeg "overlever"...men drømmer om et stort hus, men enkle praktiske løsninger...sukk....blir vel bra her når vi blir ferdige en gang....men det tar så JÆVLIG meg tid...fordelen er at vi har helsikkes god råd og endel frihet pga det...jeg kan studere osv..
trillemamma Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Dere kan jo alltids kjøpe dere tjenester i form av snekkere og den slags, eller han har vel gjerne en handy kompis som mer enn gjerne hjelper til med arbeid hvis han får noen kroner for det. Det beste argumentet ditt er naboene, jeg vet alt om hvordan det er å bo uten barn i nabolaget. Du kan si til mannen din at ungene vil trives veldig mye bedre hvis de har en lekekamerat eller to. Gutten min sier flere ganger at vi må ALDRI flytte, for her har han venner å leke med. Er det så veldig langt til jobben fra det nye byggefeltet? Hva med å sykle til jobb i sommerhalvåret? Da får han jo trim også.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 har du lagt fram dine argumenter, og har dere veid argumentene oppmot hverandre? Er det så langt unna at det er for langt for han å sykle til jobben og? hvor ligger barnehage/skole i forhold til disse ulike boligfeltene? Hvor er din jobb oppi dette? hva veier tyngst? Vil dere trives i et gammelt kaldt 70 talls hus? og hva vil det koste å pusse opp kontra å bygge nytt.
Gjest Morn du Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Hm, det er i hvert fall ikke du som er teit. Skjønner deg supergodt, når dere har råd å bygge nytt, ville jeg gått for det, så absolutt. Da får dere det jo sånn dere (du) vil ha huset.. Hvor langt er det forresten å gå hvis dere kjøper brukt hus?
Gjest Morn du Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Sorry, hvis dere bygger nytt hus, hvor langt er det å gå da?
mummamø Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2008 vi har diskutert dette mange ganger, men han har låst seg helt. Tomta i det nye feltet er like i nærheten av barnehagen som vi blir å bruke de nærmeste 5 årene. Det er nyyyydelige tomter. Det er ingen problem å sykle til både han og min sin jobb (10 min dit, 15 min tilbake ((oppoverbakke)) Vi vil med hans ønske måtte kjøre til både barnehage og jobb, men den av oss som ikke kjører til barnehagen kan seff gå (10 min) ¨ Hvis vi pusser opp vil vi kanskje komme på 500` mindre enn å bygge nytt, men det blir jo overflate oppussing, og man får jo ikke vannbåren varme etc. Jeg ser jo selfølgelig mine argumenter som de beste, og nå er jeg så fortvilt at det går på hele tilliten løs. Han har sett at jeg i mange år har studert huskataloger, snakket med venner som har bygd nytt, lest og tenkt. Men han har bastemt seg for at dette blir det ikke noe av ogdermed basta. Og kvinnemenneske som jeg er så føler jeg meg tråkket på og nesten litt dum. Det å ha et greit hjem er jo min drøm, han tar den fra meg med å ikke ville bygge og da tar han samtidig bort hengivenhet og sakte men sikkert også kjærlighet. Klart det blir dyrere å bygge spillernytt, men det blir forhåpentligvis ikke de store utgiftene til vedlikehold de neste 10-15 årene. Og et firma ville bygd huset så han måtte ikke ha fysisk bygd det. takk for svar, svar mer
mummamø Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2008 ca 25 min. Men mannen min har annlegg for å bli lat jo eldre han blir så gåargumentet hans er det jo ikke hold i på lang sikt heller. Han kjører jo på besøk uansett hvor besøket bor.
LizzyG Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Skjønner at du er veldig lei deg, men det finnes jo hus som er gamle og har blitt restaurert og som har både dowmlights og vannbåren varme. Vet ikke hvor du bor, men til og med på det lille stedet jeg bor, så finnes det slike hus fra tid til annen.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 vi har gammelt hus, å fydda for en jobb, alt må skiftes på for tiden og det dukker stadig opp noe nytt, hadde det vært opp til meg i dag så hadde jeg heller bydg,eller kjøpt ett hus som akkurat var bydg
sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Dere får MYE mer tid til hverandre, familie og venner. Arbeidsmengde kan ikke sammenlignes. Mannen kan få seg en knalltøff ny sykkel Ungene får bo på et område med mange andre barn Kanske han seg for seg at det blir MYE dyrere, uten å ville innrømme det? Kan du finne fram til litt priser, lage oversikt over nedbetalingstid osv?
mummamø Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2008 skal diskutere i kveld, kjenner at jeg gruer meg. det betyr så innmari mye for meg å kunne bo godt, eller iallefall i et nabolag med mange barne på våre barns alder. sukk...
lillegull:) Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 enig med mannen din jeg.. min drøm har aldri vært å bo i et nytt hus.. vi flytta inn i huset vårt i januar... det er fra 1952, så gammelt.. men det har sjarm og kjente med engang at her vil jeg bo:) dessuten slipper vi boligfelt og liten tomt.. vi har good plass rundt oss men alikevel sentralt:) skal sies at her er det gjort masse.. vi har dowlightsene og fint kjøkken stue, gammelt bad, men det kommer etterhvert:) det var drenert og bytta sikringsskap ol.. lykken er ikke alltid nytt..
mamma-til-4 Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 Vet ikke hvor fancy du vil ha det,men hvis han vil ha det lettvindt og billig så se på denne linken her : http://www.alvsbyhus.no/index.html
mummamø Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 22. mai 2008 i boligfeltet er det stor tomt og friområde på 2 kanter. Fantastisk utsikt og kjente naboer. I "gamle" huset som mannen vil ha er det trang trapp, gang på 1 kvadrat og ingen lagringsplass i tilknytning til gangen (jeg nevnte våre 3 småbarn, cherox, dress, vinterluer, votter, genser, fleece, sko, støvler og fandens oldemødre :-)) Dessuten er badet langt over 10 år gammelt og det er ikke bygget etter våtromsnormen. ingen downlight eller drenering heller.
sannamin* Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Skjønner at du føler deg forbigått og er lei deg.. Nytt hus har aldri vært noe tema her fordi prisene på tomt er skyhøye..Og vi hadde ikke orket å bygge selv- Men satt bort alt. Dette hadde blitt ganske dyrt. Alternativet ble å kjøpe et brukt hus (1980) men fikk en stor tomt godt drenert, ekstra isolert, downlights i tak på kjøkken og stue og varmekabler i alle golv. Noen løsninger er ikke slik vi ønsker det, men dette skal vi fikse selv-Mannen er handy ordner det meste med hus,bil osv. Minuset: Ting tar TID!! Men vi har det greit økonomisk da vi solgte leilighet i byen- og flyttet litt utenfor byen. Vi stortrives, men..som sagt når mannen jobber mer enn fulltidsjobb + litt reising så sier det seg selv at oppussingen går tregt....Håper dere blir enige og finner den beste løsningen for alle sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå