Gå til innhold

Hvordan er dagen for dere med nyfødte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på snart 3 uker. Så jeg lurer litt på hvordan deres dager ser ut. Har dere kommet inn i rutiner/hverdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt er 2 uker nå, og hverdagen blir sakte men sikkert bedre. Prøver så godt vi kan å legge opp rutiner. Han spiser ca.hver 3.time på dagtid, og sover stort sett tiden i mellom måltidene, dvs når jeg har fått roet han nok til å sove. Han skal helst ikke ligge alene (bruker vugge i stua på dagtid). Plundrer en del med magevondt så vi tok en tur til kiropraktoren i dag. Han mente klart at det trengtes behandlinger på lillegutt, så jeg håper han blir litt roligere etterhvert (har god erfaring med behandlinger fra eldstemann som hadde kolikk). Nå ville jeg være føre var.

En annen ting vi fant ut i dag, var at lillegutt faktisk trives best med å sove på magen. Dette er jo FY-FY i følge helsestasjonen. MEN vi lar han ikke sove på magen uten tilsyn, bare så det er sagt. I følge min mor skulle jeg selv ligge på magen 24 timer i døgnet da jeg var baby, så han er vel arvelig belastet. Blir spennende å se når vi skal legge han for kvelden. Han har ikke vært lett å legge for kvelden. Ender bare med hylskrik. I kvelde tenkte jeg å legge han på magen og følge med til han sovner, for så å snu han på rygg. Tør ikke la han sove på magen på natta.

Hvordan går legginga for kvelden hos dere?

Skrevet

Bare så det er sagt, min HS sa at de fint kunne ligge på magen på dagen, under oppsyn, men at natta da var det rygg. Så det du planlegger, 3-prinser, høres helt forsvarlig ut.

Vår på 4 uker kubber ca 22-23 og sover til 4-5, av og til til 7 før første pupp. De siste dagene har hun sovnet igjen til 10-11. Så går vi tur, slapper av eller drar til byn. Er hjemme igjen ca 14, spiser og sånn, henter broderen i bhg ca 16, lager middag, mannen kommer hjem. Hun har en soveperiode i løpet av dagen på ca 4 timer og ellers blir det små lurer innimellom. Spiser ellers ca hver 2 1/2 time.

Skrevet

Har det ganske likt som dere...gutten min er litt over 1 mnd nå. Vi har ikke kommet ordentlig inn i rutiner enda..er litt tidlig...Han spiser hver 2-3 time og noen dager trenger han hver time.....Sover stort sett imellom måltidene. Styrer og kaver en del mens han sover og våkner flere ganger pga luft i magen men sovner som regel igjen. På kveldene tar vi med han inn på soverommet når vi legger oss...alt imellom 22-23 som regel,da sover han til 4-5 og får litt pupp og sovner igjen til imellom 7-9 en gang.

Ellers på dagene slapper vi av hjemme,går turer eller drar en tur til byen:)Så er det hente storebror og være litt med han på ettermiddagene:)

Skrevet

Var vanskelig med legging på lillegutt i går også. Skal absolutt ikke roe seg etter puppen. Måtte tilslutt krype til korset og gi han tillegg på flaske og da tok han 30ml i tillegg til puppen, så han var sulten stakkar. Han sovnet ca.kl.23 og våknet igjen kl.04 for mat. Men etter puppen skulle han heller ikke sove videre. Han var lys våken. Vugget og vugget han for å få han til å sove, men nei da. Det jeg så gjorde var å bære han inn på sitt eget rom og la han i sprinkelsenga for første gang. Der er det lystett rullgardin og helt mørkt. Dette skjedde kl.05.15. Måtte inn 3-4 ganger for å roe han (var bare "selskaps-suting") og for å dra opp spilledåsen, og vips innen kl.06 var det stille. Hva skjer...........................han sover enda nå kl.09.25. Herlig.

Fra i dag av er det eget rom for vår lille prins. Blir for mye både for han og for meg å sove for tett på hverandre. Husker det med 1.mann også. Han flyttet vi på eget rom etter 2-3 uker fordi han ble helt tussete av å kjenne lukta av mamma og pupp hele natta.

Krysser fingrene for en bedre nattesøvn framover nå. Må jo opp å amme 1 gang om natta da, men da gjør vi det i egen stol inne på det mørke barnerommet.

Skrevet

Her er dagen for oss, nesten da.

kl 07- står opp, ammer og steller.

kl 08,30- Kjører store søster i BHG.

kl 10. ammer så ut å gå tur da sover han ca 3 timer.

Resten av dagen ammes det og han sover,men han begynner å få mere våken tider nå og vill bare ligge på armen min dagen lang.

Når kveldn kommer.

kl 18- kvelds stellet med bading (ett par ganger i uken) og amming. Da sovner han så jeg kan ta storesøster en stund og ta kveld stellet på henne også.

Rundt 22 tiden vekker jeg lille mann så han får mat. Eller sover han hele natten omhan får sin villje, men jeg vekker han ca hver 3 time for mat da mine pupper er sprengte.

Han vill også sove på magen hele tiden. Så på dagen gjør han det og på natten på rygg.

Kommer bedre og bedre inn i rutiner nå kjenner jeg,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...