peanut:) Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Har lenge ønsket å slippe bryet med linser...har ikke mer enn -1.25 men det er nok til at jeg ikke klarer meg uten briller/linser. Har satt meg opp på forhåndsundersøkelse og operasjon i neste uke, men er fortsatt usikker på om jeg tørr dette... Noen som har vært gjennom dette? Gode råd? Eller noen som fraråder det?
tullerusk Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har gjort det og er veldig fornøyd. Er snart et halv år siden nå og ser helt perfekt.. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle tørre jeg også, men angrer ikke ett sekund. Litt ekkelt var det, men ikke vondt i det hele tatt. Litt tørr på øynene de første ukene, men får med øyedråper. Det er iallefall verdt vær eneste krone=D Lykke til!
peanut:) Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2008 Takk for svar:) Ja jeg skal uansett dra på den forundersøkelsen, så har jo ei uke på meg til å manne meg opp litt;) Håper jeg tørr, for det hadde vært sååå deilig å kunne se godt i sommer:-) Er helt uvirkelig at det går ann synes jeg... Får jo rentefri nedbetaling, så da merkes det jo ikke fullt så godt... Kan jeg spørre hvor i landet du gjorde det? Dette er Trondheim øyelegesenter...
mamman til to gutter Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Hvis du ikke er sikker, så bør du ikke gjøre det! De aller, aller fleste blir veldig fornøyd etter en sånn operasjon, men det er alltid noen som ikke blir fornøyde også. Mange blir tørre på øynene uten at det går over etter de første ukene, andre ser ringer rundt lys i mørket og det kan være irriterende når man feks kjører bil, andre igjen ender opp med å se litt dårligere enn det de gjør med linser/briller fra før, uten at det er styrken det er noe galt med. Husk også at du ikke slipper briller for alltid! Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du nærmer deg slutten av 30-årene, ville jeg ikke gjort det fordi man en eller annen gang mellom 40 og 50år får problemer med synte på nær, uansett hvilken styrke man har på avstand, men hvis man er nærsynt, kan man ta av brillene/linsene og lese bra på nær uten briller. Hvis du opererer og er uten styrke, vil du måtte ha lesebriller for å lese når du kommer dit. Er du i 20årene er det selvfølgelig mange år uten briller før du kommer til 40årene, så da blir det noe annet... Det er også viktig at du har hatt lik styrke på øynene en stund før du opereres, for hvis øynene driver og forandrer seg i styrke nå, så vil de fortsette med det etter operasjonen også, man bare begynner på 0 igjen. Tror de fleste som opererer sier hvertfall 1år med samme styrke, men helst 2år. Men som jeg sa i begynnelsen av innlegget også, de fleste blir fornøyde, det er bare viktig å tenke gjennom alt på forhånd:-) Lykke til!
tullerusk Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Jeg gjorde det i Bergen. Øyelegen sa det var svært få som fikk komplikasjoner etterpå, da var det helst om man fikk infeksjoner på øye. Men det er jo alltid en risiko med operasjoner. Han sa også at det kunne ta opptil ett år før synet var normalt. Om det er selve inngrepet du gruer deg til, så er det ikke vondt og er gjort på 10 min fra du legger deg på benken og til du reiser deg opp igjen... tror det tok 5 sek med laser på hvert øye og lasern følger øye om du ser vekk. Idiotsikkert som han sa. Er litt ekkelt når øye holdes i ro, men det går så fort att:) Snakk med legen og si at du ikke vet helt om du tørr, de er veldig flink å forklare.
Fire småtroll Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Jeg gjorde det for 5 år siden, har ikke angret et sekund! Nattesynet mitt har blitt litt dårligere, dvs at jeg ser disse ringene rundt lys, særlig når det regner, men det er ikke så ille at det plager meg... Jeg tålte ikke linser og var så lei av brillene, utrolig deilig å slippe det. De skeive hornhinnene er fikset for godt, så om jeg skulle trenge lesebriller på mine "eldre" dager kan jeg kjøpe noen billige noen på nille ;-) Selve oprasjonen er litt ekkel, ingen som liker å få sperret opp øynene under en diger maskin, men overhodet ikke vondt og veldig fort gjort, jeg hadde gjort det igjen uten å nøle.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Hopp i det - det er ikke skummelt i det hele tatt!! Jeg opererte meg i 2005, og har ikke angret et eneste sekund. En av de absolutt beste investeringene jeg noensinne har gjort!! Så perfekt rett etterpå, fikk "supersyn". SÅÅÅ godt å slippe styret med briller og linser. Som du skjønner er jeg veldig, veldig fornøyd=) Anbefaler det til alle jeg kjenner.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Halleluja sier jeg bare! Det er så verdt hvert øre! Jeg kan ikke annet enn å anbefale det på mitt sterkeste, virkelig! Det er jo uansett ikke forbundet med farer som at man kan miste synet (da hadde jeg jo selv aldri gjort det). Hvis operasjonen er mislykket, får man ikke perfekt syn og må ta operasjonen en gang til. Jeg kjenner mange som har gjort det, og vet bare om ei som ikke var 100% fornøyd, men hun var både nær- og langsynt og godt oppe i årene.
Ravna Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Jeg sier som de andre her, det er verdt hvert eneste øre! Jeg opererte øynene med tre ukers mellomrom i vinter, tok det siste like før påske. Det er ulike metoder som brukes. Den som heter lasik gjør at man ser godt med en gang og har lite smerter etter operasjonen, men man er litt utsatt for infeksjoner. Selv ble jeg operert med en metode som heter lasek. Selve operasjonen tok under fem minutter, og var overhodet ikke vond. Hadde litt ubehag i dagene etterpå, men ikke egentlige smerter. Litt som om jeg hele tiden hadde noe på øyet som gnagde litt. Jeg så bedre etter operasjonen enn like før, men det tok ca to uker før synet begynte å bli virkelig bra. Nå, tre måneder senere, ser jeg helt perfekt. Fordelen med denne metoden er at det er mindre sjanse for infeksjon, ettersom det skjæres veldig lite i øyet (ja, høres grusomt ut, men kunne ikke merkes). Jeg hadde -6 på begge øynene, og så bare grøt på mer enn 20 cm avstand. Det er en nytelse å slå øynene opp om morgenen og kunne se klart på alle avstander. Anbefales på det sterkeste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå